Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 apr 2015 19:37

Hanz Bé schreef:...Niks nieuws aan hoor. Ik ben 50+, en in Wageningen zeiden we al "gerolen" toen ik op de lagere school zat ;)
O.K., maar toen moest je toch nog een boel leren... :lol: .
60 x Ventoux

redalert
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 okt 2007 22:31

redalert 26 apr 2015 20:18

Vandaag geen zin om de regen in te gaan, dus de winterfiets onder handen genomen. Was erg nodig. Nieuwe remkabels, remmen gangbaar gemaakt, nieuwe oude ketting en cassette en een goede poetsbeurt maken hem weer klaar voor het slechte weer. Hoop maar dat het nog lang op zich laat wachten.

Jweijters
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 aug 2014 08:31
Locatie: Goirle

Jweijters 26 apr 2015 22:41

Le Grimpeur schreef:Aan dit soort 'modern Nederlands' kan ik ook maar moeilijk wennen ('gerolen' is het nieuwe voltooid deelwoord van ruilen).
Gerolen is niet nieuw. Het is dialect. In verschillende regio's oa. In Brabant wordt dit op verschillende manieren geschreven en uitgesproken, gerolen, gerole, geroole, etc.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 28 apr 2015 22:08

Vanavond voelde ik mij niet fit genoeg om te gaan fietsen. Dan maar weer wat geklust: de look pedalen van 2 fietsen opgetrokken en van een nieuwe hoeveelheid vet voorzien. Hopelijk is nu ook dat irritante kraakje bij 1 van de fietsen weg.
Verder heb ik ook een achterderailleur teruggekregen die ter reparatie/garantie naar de leverancier was gestuurd: palletje wat derailleur op zijn plek houdt was afgebroken na 3 maanden. Op het moment dat ik de derailleur goed bekeken had, dacht dat er iets niet klopte. Bij het monteren moest ik de derailleur in een praktisch onmogelijk hoek houden om het palletje, dat derry op juiste plek op de hanger houdt, in positie te krijgen. Bij verder vastdraaien zou de achterderailleur het frame boven de dropout raken. Dat kan niet de bedoeling zijn. Ik heb het vermoeden dat het plaatje met palletje niet op de juiste wijze gemonteerd is op de derailleur. Wederom foto's gemaakt en nu weer wachten op een antwoord. Wel balen aangezien ik deze fiets inmiddels al weer 3 weken niet heb kunnen gebruiken.
Vraagje, zijn verzendkosten naar leverancier bij een garantie voor rekening van de klant?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 28 apr 2015 23:49

Dat is wel iets wat vaak in de garantievoorwaarden is uitgesloten. Of dat echter wettelijk is toegestaan daar heb ik mij nooit in verdiept. Wel is mijn ervaring dat leveranciers vaak coulant zijn bij echte pech, dus je dan bijvoorbeeld een antwoordnummer geven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 apr 2015 10:50

Volgens "Kieskeurig" zijn de verzendkosten tijdens de garantieperiode voor rekening van de verkoper.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 30 apr 2015 11:11

Goed om te weten, maar het bleek niet nodig: ik had goed gezien dat de derailleur niet helemaal juist gerepareerd was. Het plaatje (met palletje wat achter hanger blijft haken) moest nog een kwartslag gedraaid worden. Een lastig klusje (veer flink op spanning brengen), maar met tips leverancier en de derailleur van de winterfiets als voorbeeld ernaast, is het gelukt.

Bij het terugplaatsen van de derailleur op de winterfiets is de derailleurkabel beschadigd. Binnenkort mag ik weer aan de slag om die te vervangen, maar dan ga ik direct ook de cassette en ketting vervangen.

Verder kwam er nog een fietsmaatje langs: dit weekend fietsen we in Limburg en de Ardennen, dus er moest een cassette en ketting vervangen worden. Normaliter is dat een klusje van 10 tot 15 minuutjes, maar dit maal duurde het wat langer. Bij het verwijderen van de oude campa 11 speed cassette zag ik tot mijn verbazing een metalen spacer op het einde van de body (DT Swiss 240 naaf, FF wiel) van 0,5mm. Ik dacht dat spacers op body's altijd voorbehouden waren aan shimano. De spacer heb ik direct verwijderd. Na het plaatsen van de nieuwe cassette (11-25, ipv een oude 12-27) en het wiel steken, constateerde ik dat de sluitring tegen het frame aan zat en de cassette/wiel maar moeizaam bewoog. De cassette weer van de body gehaald en beter bestudeerd: hij zat er goed op (kransje klopten, spacers op juiste plek), maar wat mij wel bevreemdde was de laatste krans (11A). Deze staat verder af van de 12, dan de 12 van een 13 op een 12-27 cassette, niet logisch! Nam ik de spacer in mijn berekeningen mee, dan waren beide cassettes toch even breed. Ik heb de body goed schoongemaakt, de cassette geplaatst en er op toegezien dat de uitstulpingen (van de laatste krans 11A) goed boven de inhammetjes (van de body) zaten en de sluitring goed vastgezet. Nu bleek er wel voldoende ruimte te zitten tussen sluitring en frame en kan het wiel vrij ronddraaien. Al helt het nog steeds niet over.

Het werkt, maar ik blijf het vreemd vinden.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 apr 2015 11:39

Ja, het uit elkaar halen van een derailleur is een lastig klusje. Vooral de veerspanning weer terugbrengen. Het is mij trouwens de laatste keer niet gelukt om de kooi los te schroeven van de Shimano derailleur omdat deze zo vast aangedraaid zat dat ik de torxboutkop heb vernaggeld (ga ervan uit dat het gewoon rechtse draad was?).

Gisteren bij het klaar maken van de fiets maar besloten om andere tubeless banden te monteren omdat deze zo versleten waren - het karkas was al hier en daar al te zien - dat het 'Murphy' aan het tarten was om zo te gaan fietsen. ;) Helaas bleef hierdoor nog maar weinig tijd over, dus dan maar een kort rondje gefietst. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 03 mei 2015 12:51

Aangezien 1 pedaal wat stroever draaide heb ik vandaag mijn SPD-SL pedalen van nieuw vet voorzien.
Als je maar eenmaal weet hoe en wat is het zo gedaan. :)

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 03 mei 2015 19:45

Gisteren nog wat restjes gedaan van vrijdag. Had 2 lekke banden na elkaar. De eerste door een spijker, de tweede een klapband. Die ^&^&^ continental grandprix. Nog nooit zo vaak leg gereden dan met deze. En die vouwbanden kunnen ook geen metalen afnemers aan. Dan komen de draden bloot te liggen en dat was de oorzaak van de klapband.
Dus gisteren nieuwe vouwband, nieuwe binnenband, rammeltjes van het CO2 pompje weggewerkt, krakend zadel verholpen en uiteindelijk de ketting gesmeerd.
Moet weer genoeg zijn voor deze week.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 mei 2015 20:21

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 03 mei 2015 20:54

Vandaag mijn look keo pedalen even onder handen genomen. Lagers voorzien van nieuw vet.

En mijn Specialized een nieuw stuurlint en zadel gegeven (wit)
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Plaats reactie