Gisteren voor het eerst eens een lower leg service uitgevoerd van mijn fox32
Als je het juiste gereedschap hebt niet heel lastig, wel een troep met de olie.
Maargoed wat dingen voor de volgende keer geleerd waardoor het hopelijk een mindere bende wordt.
De eerste keer ben je iets van 100 euro kwijt voor het gereedschap en olie.
Ik gok dat ik met een bus olie een keer of 10 a 15 doe. Seals hoef je niet elke keer te vervangen, dat kost per set 25 euro.
Vandaag geklust aan de fiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Fiets gestript, zo kun je echt overal goed bij voor een goede poets en onderhoudsbeurt. De rest gaat ook uit elkaar, schoonmaken, inspecteren en weer alles in vers vet om de winter door te komen. Nu even een bammetje eten en dan weer verder.
Wat moet ik mij daarbij voorstellen.?wasbeer2006 schreef: ↑13 nov 2022 12:43 Gisteren voor het eerst eens een lower leg service uitgevoerd van mijn fox32
Als je het juiste gereedschap hebt niet heel lastig, wel een troep met de olie.
Maargoed wat dingen voor de volgende keer geleerd waardoor het hopelijk een mindere bende wordt.
De eerste keer ben je iets van 100 euro kwijt voor het gereedschap en olie.
Ik gok dat ik met een bus olie een keer of 10 a 15 doe. Seals hoef je niet elke keer te vervangen, dat kost per set 25 euro.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Rustig maar hoor. Het is mijn probleem als het mis gaat.
Heb nog 1 rit van 52km gemaakt en gisteren ketting vervangen. Alles loopt nog perfect, ketting slaat niet over, schakelt prima (stukje beter dan voorheen). Er liggen 2 cassettes op voorraad 11-34 en 2x 11-30, dus ik kan vooruit qua parts. Kettingen ook nog 2 stuks 11-speed in de kast liggen.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bij de meeste verende voorvorken raden ze aan om na een 50 tot 100 uur de olie te verversen.Orlok schreef: ↑13 nov 2022 13:43Wat moet ik mij daarbij voorstellen.?wasbeer2006 schreef: ↑13 nov 2022 12:43 Gisteren voor het eerst eens een lower leg service uitgevoerd van mijn fox32
Je haalt dan de onderpoten van het bovenstuk af.
Dat is een kleine service, je hebt er ook nog waarbij echt de demper uit elkaar gaat.
Dat is bijna niet zelf te doen en daarvoor moet ie naar een servicecenter.
Nieuwe olie erin, eventueel nieuwe seals en weer in elkaar.
https://youtu.be/wxma5WJEZiI
Ik heb voor de zomer een demper-upgrade gedaan op mijn Pike. De RCT3 eruit en een nieuwe Charger erin. De RCT3 is nu verhuisd naar de vork op de fiets van mijn zoon. Dat was voor hem ook een upgrade van RC naar RCT3. En de RC-demper uit zijn vork ligt nu op plank voor onderhoud. Ben er nog niet aan toe gekomen maar ik ga dat voor het eerst doen. Alle spullen al in huis. Mooie van RockShox is dat ze behoorlijk uitgebreide handleidingen hebben.wasbeer2006 schreef: ↑13 nov 2022 18:11 Dat is een kleine service, je hebt er ook nog waarbij echt de demper uit elkaar gaat.
Dat is bijna niet zelf te doen en daarvoor moet ie naar een servicecenter.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ben benieuwd! Laat maar weten hoe het gaat.
Je gaat dus echt de demper uit elkaar halen en servicen. Wel leuk om te doen.
Ik denk inderdaad dat RS wat beter te doen is. Voor Fox is er voor de dempers veel minder te vinden, ook geen onderdelen los (wel de hele demper)
Je gaat dus echt de demper uit elkaar halen en servicen. Wel leuk om te doen.
Ik denk inderdaad dat RS wat beter te doen is. Voor Fox is er voor de dempers veel minder te vinden, ook geen onderdelen los (wel de hele demper)
Hier even opwerpen om geen nieuw topic te starten.
De volgende fiets zal er eentje zijn met 12 speed SRAm Rival Etap AXS.
De bedoeling is om m'n huidige gravel wielset op de fiets te gebruiken. Daar ligt nu 11 speed 105 cassette op.
Ik ben technisch geen krak en zie door de bomen het bos niet meer.
Welke body heb ik nodig en kan ik ook goedkopere cassettes vinden die passen? De gravel wielset zal een stuk minder gebruikt worden dan de weg wielset.
De volgende fiets zal er eentje zijn met 12 speed SRAm Rival Etap AXS.
De bedoeling is om m'n huidige gravel wielset op de fiets te gebruiken. Daar ligt nu 11 speed 105 cassette op.
Ik ben technisch geen krak en zie door de bomen het bos niet meer.
Welke body heb ik nodig en kan ik ook goedkopere cassettes vinden die passen? De gravel wielset zal een stuk minder gebruikt worden dan de weg wielset.
Je zal een heel andere body nodig hebben.
De sram 12sp wordt er op gedraaid ipv op geschoven zoals bij shimano/sram 11sp.
En voor de sram 12sp cassete, goedkopere heb ik nog niet gevonden.
Maar, (volgens mijn collega die deze heeft op zijn mtb) gaan ze wel zeer lang mee....
De sram 12sp wordt er op gedraaid ipv op geschoven zoals bij shimano/sram 11sp.
En voor de sram 12sp cassete, goedkopere heb ik nog niet gevonden.
Maar, (volgens mijn collega die deze heeft op zijn mtb) gaan ze wel zeer lang mee....
Net zo lang als 11 speed shimano (of 10 speed) is mijn ervaring.
Alleen iets duurder.
Je hebt een xdr body nodig voor sram road 12 speed iig.
shimano R7100 casette zou het goedkoopst zijn trouwens, maar of het lekker werkt met sram weet ik niet.
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. (en zou moeten werken icm 11speed body)
Alleen iets duurder.
Je hebt een xdr body nodig voor sram road 12 speed iig.
shimano R7100 casette zou het goedkoopst zijn trouwens, maar of het lekker werkt met sram weet ik niet.
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. (en zou moeten werken icm 11speed body)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ook, kan toch nooit enorm schelen sram en shimano mtb 12 speed zijn goed uitwisselbaar.