Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 20 apr 2015 15:28

daniel1975 schreef:Heerlijk in de zon vanmiddag de kabels van de SR-groep op de Pina vervangen; wat een wereld van verschil is dat dan weer.
Shifters of derailleur, binnen of buiten? Mijn kabels zijn inmiddels ook al weer 10.000km verder, dus zit ook te overwegen om ze te vervangen, maar in welk opzicht maakt het zo'n verschil? (Want op zich werkt alles nu nog naar behoren, heb ook campa)

psycho71
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 20 feb 2011 19:30
Locatie: Haarlem

psycho71 20 apr 2015 17:42

Vandaag op mn atb de remmen vervangen, van formula c1 naar r1 gegaan, vorige week op mijn oude tcr de remset vervangen, mooi ciamillo setje erop gezet, remt ook een stuk beter dan de ultegra

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 21 apr 2015 06:55

zlyrinx schreef:
daniel1975 schreef:Heerlijk in de zon vanmiddag de kabels van de SR-groep op de Pina vervangen; wat een wereld van verschil is dat dan weer.
Shifters of derailleur, binnen of buiten? Mijn kabels zijn inmiddels ook al weer 10.000km verder, dus zit ook te overwegen om ze te vervangen, maar in welk opzicht maakt het zo'n verschil? (Want op zich werkt alles nu nog naar behoren, heb ook campa)
Om/aande kabels zit een soort coating om ze beter te laten glijden door de kabelbehuizing. Die coating is na 10.000 wel aardig weg. Als je je kabels hebt vervangen, zul je merken dat weer veel directer schakelt en remt.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 21 apr 2015 07:25

Gisteravond ook weer wat kleine klusjes gedaan:
* had klemband voorderailleur vervangen vanwege 28mm banden en moest opnieuw de derailleur afstellen.
* van een oude binnenband een chainstay protector gemaakt vanwege de Vlaamse kasseien aankomende zaterdag.
* cadansmagneten op cranks van 2 fietsen vervangen door losse magneten op aansluiting pedalen. Dat ziet er een stuk strakker uit. Gelijktijdig de receivers en spaakmagneten op de juiste plek geplaatst.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 apr 2015 07:44

Dit weekend uit een erfenis een oude Klepper stadsfiets gekregen. Gisteren maar eens de tijd genomen de beide wielen te demonteren teneinde de versleten banden te vervangen door Schwalbe Marathons met nieuwe velglintjes. Direct ook even de reflectors uit de spaken verwijderd, want die zitten tegenwoordig gewoon in de banden verwerkt.

Daarna ook nog even alle verouderde verlichting, bedrading en dynamo verwijderd en vervangen door LED-verlichting op batterijen. Vervolgens de ketting wat gesmeerd en de boel weer netjes dichtgemaakt (zo'n trapkast is toch een beetje prutsen). Zadelpenbout vervangen door eentje die je zonder gereedschap kunt openen en sluiten.

Al bij een klusje van een dik uur. Ik heb er nu weer een prima reservefiets bij, die ook te gebruiken is door logés.

PetiK
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 mar 2015 13:03

PetiK 25 apr 2015 17:39

Stuurbocht, cassette en ketting van de hybride van mijn vriendin vervangen (Shimano Alcera). Leuk klusje, niet te moeilijk en mooi resultaat.

Op mijn racefiets de derailleurkabel achter afgesteld. Ik had een tik waar ik dus getikt van werd. Volgens mij is het er nu uit, maar maak mezelf met dit soort dingen altijd een beetje gek. Morgen even testen :?

redalert
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 okt 2007 22:31

redalert 25 apr 2015 21:21

Vandaag mijn Pinarello Dogma afgebouwd. Helaas te slecht weer voor een ritje.

ilikebike
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:10

ilikebike 26 apr 2015 17:10

sloeren schreef:Isis lager vervangen met sleutel die ik via peerby heb geleend. Lager bij lbs gekocht. Bandjes gerolen tussen pekelfiets en elke-dag-racer. Daar zit wel een logica achter maar die kan ik niet reproduceren.
Wat is gerolen???? :(

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 apr 2015 17:44

Aan dit soort 'modern Nederlands' kan ik ook maar moeilijk wennen ('gerolen' is het nieuwe voltooid deelwoord van ruilen).
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 26 apr 2015 17:54

Excuses. Aangepast.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 26 apr 2015 18:07

Gisteren de fiets weer eens een fijne uitgebreide poetsbeurt gegeven. Ketting een nachtje in de lampolie gelegd, babels weer gespannen en gesteld.
Vanochtend ineens met een paar mannen uit het dorp besloten te rijden. Kon ik vanmiddag dus weer van voren af aan beginnen. :? :mrgreen:
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 26 apr 2015 18:14

Le Grimpeur schreef:Aan dit soort 'modern Nederlands' kan ik ook maar moeilijk wennen ('gerolen' is het nieuwe voltooid deelwoord van ruilen).
Niks nieuws aan hoor. Ik ben 50+, en in Wageningen zeiden we al "gerolen" toen ik op de lagere school zat ;)

Plaats reactie