Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 okt 2022 11:41

Ik ga morgen een dagje Gravellen in de Eifel. Na de corona besmetting van afgelopen week zijn benen en longen echter “niet optimaal”.
Maar afzeggen is geen optie. Zondag bedacht ik me, na een matig bevallen zwift-halfuurtje, dat een geheim wapen in de vorm van een noodverzet misschien toch wel handig zou zijn. Daarom snel (!) een 11 speed 11-40 SLX cassette + een wolftooth roadlink besteld.

Vandaag deze cassette gemonteerd. In een 2x GRX setup met 46-30 crank voor. Wonder boven wonder werkt alles zonder verdere aanpassingen zeer soepel. Alleen de B-schroef moest ik logischerwijs verder indraaien. De roadlink is niet nodig.
Enige disclaimer; met de clutch aan, schakelt de achter-derailleur vrij zwaar. Maar zonder clutch dus zeer soepel.

Meteen even latex in de tubeless banden bijgevuld. We zijn er (wat materieel betreft) klaar voor!

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 21 okt 2022 16:09

Christine schreef: 05 aug 2022 12:01 Ik had een klikkend geluid bij het fietsen, soms meer dan anders, dacht dat het verholpen was toen ik de crank set eraf had gehad, maar nee. Als het nu nog klikkerdeklik doet, weet ik dat het niet aan de lagers ligt.
Het gekraak c.q. gerikketik was weg, maar begon een paar weken terug weer. Crankstel uit elkaar gehaald, weer in elkaar gezet, en presto! geen gerikketik meer. Ik vind het wel heel vaag hoe een crankstel kan kraken. Zoals ik het nu zie moet ik iedere paar maanden het crankstel demonteren en schoonmaken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 okt 2022 19:16

Nieuw "geïntegreerd" stuur gezet op de Scott Addict van fietsmaat. Meteen alle kabels vervangen.

Ging eigenlijk gesmeerd totdat....

1. De rechter zuiger van de achterrem muurzat vast
2. De schroefdraad waar je de trechter in draait (op de shifter) totaal kaput is. Het boutje zat er min of meer los in

Ik heb de klauw inmiddels uit elkaar m.b.v. de watermethode. Morgen goed schoonmaken en weer in elkaar zetten. Het boutje heb ik eerst geprobeerd met teflon terug te zetten maar dat lukte niet dus maar met een likje siliconenkit teruggezet. Op hoop van zegen...

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 26 okt 2022 19:36

Nieuwe achterderrie gemonteerd, gelijk maar nieuwe versnellingskabel er in. Morgen rondje testen.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 27 okt 2022 04:28

Se7en schreef: 26 okt 2022 19:36 Nieuwe achterderrie gemonteerd, gelijk maar nieuwe versnellingskabel er in. Morgen rondje testen.
Ik heb mijn banden opgepompt, voor en achter😁
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 30 okt 2022 13:08

Omdat ik een klassieke stuurbocht niet prettig vind, heb ik het Cinelli Giro d'Italia stuur vervangen door een Nitto M151F die een moderne bocht heeft. De shifters zitten nu ook weer recht.
PXL_20221030_113037598.PORTRAIT.jpg
PXL_20221030_113311156.MP.jpg
nitto-m151.jpg
Afbeelding

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 30 okt 2022 13:37

havana schreef: 21 okt 2022 19:16
Ik heb de klauw inmiddels uit elkaar m.b.v. de watermethode.
Watermethode?
Kan je dit eens verduidelijken?
Daar heb ik nog nooit van gehoord....

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 okt 2022 14:12

Water in je bleedkit doen en zo de zuigers eruit duwen.

Maar met een compressor werkt achteraf gezien veel makkelijker!

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 30 okt 2022 14:37

havana schreef: 30 okt 2022 14:12 Water in je bleedkit doen en zo de zuigers eruit duwen.

Maar met een compressor werkt achteraf gezien veel makkelijker!
Water zou ik zelf nooit gebruiken in hydraulische componenten, wel de voorziene remvloeistof.
Maar idd, perslucht kan je wel daarvoor gebruiken.

i-mac

i-mac 30 okt 2022 15:54

Nog een ultieme poging ondernomen om een tubeless band op de velg te doen ploppen. Na het débacle met de Milkit Booster was de goesting weg. maar na het bekijken van een paar youtube filmpjes, toch nog eens geprobeerd. En zie, ook zonder compressor lukt het. De valve core uitgehaald, en dan alle kracht bijgezet met de klassieke pomp. Na wat zwoegen lukte het dan toch. Maar ondanks dat kleine succesje, ga ik mijn deze morgen bestelde compressor toch in huis halen. Daarmee zal het wel makkelijker gaan. En die compressor kan je toch voor veel andere zaken ook gebruiken, dus ...

Maar wel weer bijgeleerd vandaag. Ook een truuk om je band makkelijker op de velg te krijgen, werkte.

https://www.youtube.com/watch?v=Z8oXEwNEUVc

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5813
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 30 okt 2022 16:22

@Apexrider : wat een prachtige fiets.

@I-mac, leuk filmpje, echter gaatje voor het ventiel maak ik altijd met een gloeiende hete priem. Minder kans op lekkage bij het ventiel.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 nov 2022 12:22

Membraan van mijn Shimano GRX shifter vervangen. Er zat een gaatje in, door mijn eigen toedoen. Ik dacht ik blaas de boel even goed door met mijn compressor, maar 10 bar erdoorheen jagen is niet handig. Membraan is maar van dun rubber gemaakt.

Officieel is dit onderdeel niet los te krijgen en zou je dus de hele shifter moeten vervangen :shock: . Maar via het grijze circuit (Ali, eBay) gelukkig wel. Voor 12 dollar had ik een nieuwe in huis via Ali. Geleverd binnen 10 dagen. Monteren stelt weinig voor, al heb je wel een hele kleine Torx nodig. Die eerder al bij HMB gekocht in een set.

Systeem gevuld en ontlucht. Alles werkt weer zoals het zou moeten... :winkthumb:

Plaats reactie