Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
unrealistic
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jul 2010 14:24

Gebruikersavatar unrealistic 20 mei 2023 09:02

Vorig weekend kraakte mijn fiets bij aanzetten. (Cannondale Topstone)
Ook bij staand fietsen.

Ik had het idee dat mijn bottombracket gaar was maar dit leek me wel erg vlot na zo'n 2200 km.
Deze week crankstel eraf gehaald en alles schoongepoetst en daarna eens met de sleutel op de bracket gekeken of deze aan / vast zat.
Oeps. niet dus. Deze kon ik met gemak een halve slag aanhalen. (Niet met geweld, gewoon rustig)
Dat was dus niet de 35-50Nm die daarvoor staat en die is blijkbaar iets los gelopen.

Woensdag een rondje gemaakt en geen gekraak gehoord! :-)
Bearded rookie, nu ook op de gravel.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 21 mei 2023 12:14

Ik heb de v-brakes van de tandem waar ik met mijn verstandelijk beperkte dochter mee fiets afgesteld. Van de week nog een monteur aan huis gehad om crankverkleiners te plaatsen en toen ook gevraagd de remmen af te stellen. Maar schijnbaar zijn v-brakes voor mensen nog altijd abracadabra..... Ik zag al dat het niet gedaan was dus toen maar besloten dat ik het zelf sowieso beter kan. Maar dat een fiets zo door Welzorg wordt uitgeleverd is wel raar. Er zijn verkeerde vulbussen gebruikt waardoor de v-brakes nogal uit elkaar stonden. Ook was de veerspanning niet juist.
Ride bikes, not tanks!

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 mei 2023 13:40

IMG_3579.jpeg
Pompje schoongemaakt. Maanden zonder lekrijden zorgden ervoor dat de hele hendel vastzat met vuil/zand.
Nu de reservebinnenlanden controleren op slijtage. In oktober was er één (in een zadeltasje) helemaal doorgesleten op de vouw.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 mei 2023 14:45

pino schreef: 23 mei 2023 13:40 IMG_3579.jpeg

Pompje schoongemaakt. Maanden zonder lekrijden zorgden ervoor dat de hele hendel vastzat met vuil/zand.
Nu de reservebinnenlanden controleren op slijtage. In oktober was er één (in een zadeltasje) helemaal doorgesleten op de vouw.
Tja, als je net zoals @wasbeer2006 nooit lek rijdt moet je wel periodiek je pech attributen controleren, stel je voor je rijdt een keer lek dan . . . . . . . :lol: wordt het een 'call of shame'. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

0475
Forum-lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 23 mei 2023 18:02

Pfff, waarheid als een koe, we hadden het laatst, iemand reed lek en had reserve binnenlanden bij zich die al eens geplakt waren, bleek dat die niet okay waren…..

Vandaag de Brooks B17 weer op mijn trekkingfiets gezet, gezien de zit/houding op die fiets toch beter dan het sportievere zadel. Nu maar hopen dat de spanbout het niet al te snel begeeft (erkende Brooks kwaal).

Peter de Graaf
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 apr 2023 19:31

Peter de Graaf 25 mei 2023 19:49

Onbekend met het monteren ervan na enig inlezen en tips van mijn FM de tubeless banden gemonteerd. Het geklieder met de sealant was mijn grootste zorg, maar dit bleek onnodig.
Voorband na monteren van lint en ventiel plopte meteen op zijn plaats en bleek zonder sealant al dicht.
Achterband bleek niet te willen ploppen in eerste instantie.... omdat de band met beide kanten aan 1 kant van het ventiel zat... duurde even voordat ik dat in de gaten had... ik moest ook iets langer pompen (compressor) voordat hij wilde ploppen.... bijpompen bleek iets langer nodig voordat hij een beetje luchtdicht was als de voorband.... de sealant deed de rest.... beetje draaien met de wielen en fiets neergezet... 's-middags even met het duimpje gecontroleerd .... voelde goed
en fietsen maar .... ook dat voelde goed dus de bandenspanning van dat moment gemeten en die handhaaf ik...
Helemaal blij!

0475
Forum-lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 25 mei 2023 21:22

Twee a drie weken geleden voor en achter nieuwe remblokken en schijven. Ingeremd en geen issues. Zaterdag j.l. ook nog niet, fiets niet vies geworden dus zo geparkeerd. Woensdag pak ik de fiets en, *&%!$@#*!$#%, vreselijk piepende voorrem. Aan de remschijf en blokjes is niks aparts te zien. Schuur de remblokjes op maar geen soelaas, vertraging van de rem is ook maar zo-zo. Remblokken er weer uit en de schijf ook even gedemonteerd en beide even met Dasty onverdund ingespoten. Een beetje een hail-mary. 5 minuten laten inwerken daarna goed afgespoeld en gedroogd. Alles weer gemonteerd en de remmen zijn weer stil en bijten ook weer. Voor de zekerheid ook maar weer even ingeremd. Vandaag de remmen tijdens het fietsen niet meer gehoord.

Stancke
Forum-lid
Berichten: 305
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 11 jun 2023 11:32

Sinds enkele weken hoorde ik een gekraak uit mijn crank dus het werd eens tijd om de BB te vervangen door een nieuw exemplaar na 2 jaar/10.000km.

De juiste tools gekocht (oa. die vlindertool), volgens YT en het internet een 10 minute job. Was dat toch iets anders bij mij :lol:

Als een gek moeten kloppen om die BB eruit te halen maar gaf geen kik, ondertussen hulp gekregen van mijn vader. Iemand die het frame stevig vasthield en de andere die al zijn kracht gebruikte om die verdomde BB maar los te krijgen. Uiteindelijk de tools links laten liggen, op internet gelezen dat de onorthodoxe manier gewoon een platte schroevendraaier was en opletten voor het carbon frame.

Die methode lukte dan wel weer vlotjes maar de BB was bijna helemaal kapot geklopt :lol:

Anderhalf uur verder was het eindelijk los…
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 jun 2023 13:53

Ik heb vorige week een Race Face Next sl crank geïnstalleerd met BBlagers op de mtb.
Shimano lagers eruit getikt met verlengstuk van doppendoos.
Had de fiets op het kunstgras gelegd waardoor er niks kon beschadigen.
Was binnen 5min gebeurt, daarna nieuwe lagers erin geperst en crankstel gemonteerd.

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 11 jun 2023 22:34

Zowel aan de mijne als aan die van de misses gewerkt. Zelf spacertje teruggezet op de scott foil. Nog niet helemaal overtuigd van die 1cm verschil. Het zal wat proberen blijven. Bij de misses een stuurpen van 6cm gestoken omdat ze op haar grail toch iets te uitgestrekt zat. Vandaag testrit en het voelde blijkbaar een heel pak beter aan. Operatie geslaagd!

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 14 jun 2023 20:25

Batterijtjes van de power meter vervangen. Gisteren deed rechts het niet, dus vandaag even kijken. Beetje foezelen met de contactjes en het batterijtje, en nu doet 'ie het weer.
Als rechts het niet doet heb je nog steeds normale waarden voor het vermogen, alleen je Links/Rechts waarden zijn precies 50%.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 15 jun 2023 15:46

Christine schreef: 14 jun 2023 20:25 Batterijtjes van de power meter vervangen. Gisteren deed rechts het niet, dus vandaag even kijken. Beetje foezelen met de contactjes en het batterijtje, en nu doet 'ie het weer.
Als rechts het niet doet heb je nog steeds normale waarden voor het vermogen, alleen je Links/Rechts waarden zijn precies 50%.
"hij doet het weer" dacht ik, maar toch nog niet. Calibratie lukt wel, de app zegt dat beide kanten contact hebben, maar helemaal goed gaat het niet, in de stages app. Aan beide kanten het batterijtje bekeken, de contactjes iets bijgebogen zodat ze beter contact maken, en nu lijkt de stages app tevreden. Zaterdag maar zien of het dan goed gaat.
Die contactjes zijn minuscuul, van heel dun koper, en ik denk dat ze na vaak genoeg batterijtjes vervangen te plat worden, zodat ze niet meer steeds goed contact maken. Zo'n batterijtje gaat maar 2500-3000km mee, dus ze moeten nogal eens vervangen worden.

Plaats reactie