Vandaag geklust aan de fiets
Tja, ik heb vandaag eens mijn campa-ketting gemeten nadat ik in de beschrijving las dat ik de ketting moet vervangen als deze op 6 schakels 132,6mm meet.... Nu weet ik dat ik al veel te lang door ben gereden maar ik schrok wel even: 133,4mm. Dus ja, nu nog ketting wisselen? Of toch maar doorrijden tot het bittere eind (dus eigenlijk na de winter) en dan alles meteen vervangen. Ik vermoed dat als ik nu de ketting nog wissel deze toch gaat doorslaan op de cassette. En aangezien de Campa-ketting geponst wordt is even simpel proberen er niet bij. In de beschrijving staat dan wel dat een ketting maximaal tweemaal mag worden geponst maar ik weet niet of ik dat wel wil.
De ketting op de Look ook meteen gemeten maar die zit nog onder de 132mm. Die ga ik dus wel in de gaten houden en tijdig vervangen.
De ketting op de Look ook meteen gemeten maar die zit nog onder de 132mm. Die ga ik dus wel in de gaten houden en tijdig vervangen.
Ride bikes, not tanks!
Is het niet makkelijker om een simpele kettingslijtagemeter aan te schaffen? Meten is dan een fluitje van een cent
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Zoals ik begrijp is een kettingslijtagemeter niet het juiste stuk gereedschap om een 12spd ketting van Campa op te meten. Dus vandaar. Want zo'n ding ligt natuurlijk wel in mijn gereedschapskist. Meten met een schuifmaat is eigenlijk net zo'n fluitje van een cent trouwens.
Jammer trouwens dat de losse vervangingskransen voor 12spd nogal duur zijn. Want normaal vervang ik alleen de meest gebruikte kransen. Maar in dit geval komt de prijs van alle middelste kransen zo dicht bij de prijs van een nieuwe cassette dat dat uiteindelijk de keuze zal zijn mocht er wel iets vervangen moeten worden.
Jammer trouwens dat de losse vervangingskransen voor 12spd nogal duur zijn. Want normaal vervang ik alleen de meest gebruikte kransen. Maar in dit geval komt de prijs van alle middelste kransen zo dicht bij de prijs van een nieuwe cassette dat dat uiteindelijk de keuze zal zijn mocht er wel iets vervangen moeten worden.
Ride bikes, not tanks!
Weet ik, gaat ook maar om 1 rit om een rondje poetsen te sparen.
Vreemd eigenlijk, volgens mij zit deze ketting er pas 4000km op. Maar gravelbike en dus meer vuile omstandigheden dan race. Of dat nu 2000km minder oplevert?
Dogma F
Niet vandaag maar gister de remkabel van het fietsje van het zoontje van de buren vernieuwd.
Zat nog met een paar staal draadjes in het klemmetje.
Tevens het jongetje mee laten klussen aan zijn fietsje en vond dat leuk om te doen, wie weet...
Zat nog met een paar staal draadjes in het klemmetje.
Tevens het jongetje mee laten klussen aan zijn fietsje en vond dat leuk om te doen, wie weet...
...
inderdaad veronderstel ik dat Ramon73 toch gaat rijden met de idee dat het geen kwaad kan. Naar mijn idee tegen beter weten in en dan kun je beter niets vragen omdat de antwoorden zullen zijn zoals ze nu zijn.
Vandaag even een nieuw Enduro lager in het achterwiel de Fulcrum Wind 40C geperst. Wat een slecht afgedicht lager zat er origineel in zeg. Nieuwe gelijk voorzien van wat marine vet om zo de winterdagen wat beter door te komen. Goede SKS lagers zijn overweg, en die bewaar ik dan wel voor het voorjaar.
Nieuwe onderdelen voor de nieuwe build druppelen ook langzaam binnen. Nu nog even wachten op de frames die als het goed is deze week beide binnen zijn, en dan te beslissen welke eerst op te bouwen
Nieuwe onderdelen voor de nieuwe build druppelen ook langzaam binnen. Nu nog even wachten op de frames die als het goed is deze week beide binnen zijn, en dan te beslissen welke eerst op te bouwen
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Vandaag de onderdelen grotendeels van de Holdsworth afgehaald en schoongemaakt. Leuk klusje en alles ziet er weer fris uit. Ook het C Bear lager van de crank even schoongemaakt en opnieuw gevet met Ceramicspeed vetje.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Vandaag een crank vervangen op een fiets en de vorige crankbladen hergebruikt. Bleek dat sommige bladboutjes toch een andere maat haden; in de verzameling bladboutjes zitten zoeken....
En daar vond ik toch wel niet de 2 reserve rubbertje van mijn renncompressor fietspomp.... die had ik in de week nog gezocht omdat jet huidge rubber tekenen van zwakte begon te vertonen...
En daar vond ik toch wel niet de 2 reserve rubbertje van mijn renncompressor fietspomp.... die had ik in de week nog gezocht omdat jet huidge rubber tekenen van zwakte begon te vertonen...