Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

i-mac

i-mac 15 mei 2022 15:37

Ik heb me wat verkeerd uitgedruk. Opleggen van de band ging goed. Maar met mijn pomp kreeg ik niet genoeg druk om de band te laten ploppen. Ik vermoed dat ik iets verkeerd doe. Misschien moet ik eens een paar keren oefenen.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2814
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 mei 2022 18:01

leon1 schreef: 11 mei 2022 07:48 Zo ineens een beetje gek geluid in de aandrijving.... Dus ik heb even gezocht naar de oorzaak en deze ook gevonden. De b-schroef had een draai nodig.
Hmhmhmmm, geluidje toch niet helemaal weg. Dus de cassette maar eens gedemonteerd en die kwam heel makkelijk los. Dus schoongemaakt en nu wel goed vastgezet. Vanmiddag geen gekke geluidjes meer waargenomen gelukkig.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2814
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 mei 2022 21:58

Beetje spelen met kabels... Ik heb mij voorgenomen niet te vloeken en alles vijf keer na te meten.

De kabels gaan al door het stuur, dan via de stuurpen het frame is. Dan zit er bovenaan in het frame een geleider waar alles doorheen gaat en er moet ook nog foam om de kabels en leidingen. Kleine en grote stukken. Mooie puzzel.

Alles is wel goed toegankelijk gelukkig.
Bijlagen
IMG_20220515_204439426.jpg
IMG_20220515_204452596.jpg
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 16 mei 2022 09:05

mn bottombracket ITA begon te tikken.
dus gisteren geopend, oef die zat wel vast; draad schoonmaken ontdoen van oude vetjes en zandjes; draad inspecteren aiii
een van de lagercups met buitendraad had een beschadiging >3mm lengte over de draad, de binnen draad in het frame ziet er nog ok uit.

ondanks de lager nog niet korrelig zijn en ook de seals nog schoon waren, toch maar een nieuw setje sram GXP voor ITA draad gekocht, ook maar eens een ander merk CEMA proberen.

i-mac

i-mac 16 mei 2022 11:08

Gisteren voor de eerste keer voorgehad dat de missing link het begaf. Ik stond op punt om te vertrekken naar mijn werk, toen ik weerstand voelde, en ik de ketting langzaam volledig afdraaien. Dan maar snel een andere fiets genomen om te gaan werken. Deze morgen eens gekeken wat er aan de hand was. Ik dacht eerst dat ik de missing link niet goed had gemonteerd, maar ik al direct een toertje in de wijk gefietst, zonder problemen.

Toen ik de ketting deze morgen wou opleggen, merkte ik dat de voorste derailleur los stond. Is dat nu door het kettingprobleem, of zat die al los? Ik heb alles weer netjes op zijn plaats vastgemaakt, en nog eens een rondje gereden. Alles werkt normaal. Maar ik neem de volgende dagen toch een inbus sleutel mee mocht dat ene boutje toch los komen te zitten.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 mei 2022 12:53

:roll: . . . . . . begrijp niets uit jouw verhaal, behalve dat je nu een inbussleutel meeneemt voor het geval . . . . . :D
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

i-mac

i-mac 16 mei 2022 13:24

Orlok schreef: 16 mei 2022 12:53 :roll: . . . . . . begrijp niets uit jouw verhaal, behalve dat je nu een inbussleutel meeneemt voor het geval . . . . . :D
Onthou dat de bevestiging van de voorderailleur los zat, en dat ik daarvoor een inbus sleutel zal meenemen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 mei 2022 14:01

Dat hoef IK niet te onthouden hoor. :lol:

Maar je begon je verhaal met een kapotte missing link wat dus niet zo was. ;)

Daarna dat je die morgen een ketting zou opleggen, met andere woorden je had de ketting eraf gehaald.? ;)

Vervolgens zag je dat je voorderailleur los was. ;)

En dat had je die morgen toen je op het punt stond om te vertrekken niet door . . . . . :roll: :lol:

De ironie van jouw verhaal is gewoon dat niet alleen het juiste gereedschap het halve werk is maar dat ook het "weten waar je mee bezig bent" belangrijk is want als gewoon die bout goed was vast gedraaid had deze nooit losgekomen en hoef je daarvoor niet speciaal een inbussleutel mee te nemen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

i-mac

i-mac 16 mei 2022 14:35

Ik heb weer geleerd dat haast en spoed nooit goed is. Ik wou de klus te overhaast doen, en dat is me zuur opgebroken. Maar goed, al bij al valt alles wel mee. Alleen heb ik wel een tandje moeten bijsteken om op tijd op mijn werk aan te kopen.

En excuses voor mijn koeterwaalse uitleg …

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 mei 2022 21:12

Ik wil geleidelijk aan de fiets klaar maken voor een weekje fietsen in de drôme, met mogelijk een dag-uitstapje naar Alp of Ventoux. (Vertrek over 2 weken)

Bottom bracket (bb86 press fit) begon afgelopen week te kraken, deze vandaag maar vervangen. Geen zin in dat gedoe tijdens de vakantie.
Tevens een 11-34 cassette op de lage alu wielset gemonteerd, plus een nieuwe ketting geplaatst. Deze één schakel langer gehouden dan de oude. Dan wordt ook 50-34 nog soepel geschakeld (better safe than sorry).
Dan de komende week nog wat kleine dingetjes doen (rem-check, latex bijvullen) en dan is ie er klaar voor.
Dan kan ik tijdens de dauwtrap-rit met hemelvaart alles ruim voor vertrek eens grondig testen.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 22 mei 2022 14:00

Had het al eerder willen doen (nu de winter voorbij is, kuch) maar life happens while making plans. Gisteren wat later in de middag de fiets uit elkaar getrokken en vanmorgen afgerond, deep-clean, om ook op die plekken eens te komen waar je anders niet zo makkelijk bijkomt. Het vet om vocht en rommel bij de lagers vandaan te houden heeft voorbije maanden haar werk weer goed gedaan, alles loopt nog soepeltjes en nergens een teken van corrosie. Het setje nieuwe balhoofd- en trapsas lagers kan nog even op de plank blijven liggen. Wel het nodige vuil/stof aangekoekt in het vet. Alles schoon gemaakt en opnieuw vet aangebracht. Vind het wel een prettige gedachte dat alles in orde is maar ik had ook nog wel een tijdje kunnen doorfietsen. De meest gebruikte kransjes van de cassette beginnen na 17000km wel de eerste tekenen van slijtage te vertonen doordat er hele kleine bramen aan de rand van de tandjes zaten. Die heb ik, voor wat het waard is, met een vijltje weggehaald. Laat de zomer nu maar komen.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 22 mei 2022 16:35

mhmm, wel apart, voorbije 2 jaar was het altijd &^$@#&!^#$ om de banden te wisselen, zowel eraf als erop, GP5000 op Reynolds AR41 velg. Maar vanmiddag trok ik de band met de blote handen van de velg af en de andere ging er ook zo weer op, alleen het allerlaatste restje was even kracht zetten. Bandenlichters en bandenknecht bleven onaangeroerd. Echt apart.

Plaats reactie