Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 11 mei 2023 12:56

RonaldH76 schreef: 07 mei 2023 21:15 Vandaag een nieuwe 10 speed ketting en ander voorblad gemonteerd op de mtb.

Nu trapt hij door op het kleinste kransje.

Echt alleen op het kleinste kransje, hoe kan dat ?
Zou je dan ook niet direct een nieuwe cassette achter monteren? Mogelijk ligt het daaraan? En interfereert je ketting niet met het kleinste kransje achter ;) ?

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 12 mei 2023 12:24

Vraag over de afstelling van de achterderailleur: als ik de ketting op het kleinste kransje heb staan kan ik met mijn shifter nog een keer kleiner schakelen. Ergens rond kransje 7-9 slaat de ketting een kransje over en ga ik dus ipv 1 kransje kleiner 2 kransjes kleiner. Gaat om Chorus 11s.

Zit het 'm in de kabelspanning en moet ik beginnen de spanning zo aan te passen dat als ik nog een versnelling over zou moeten hebben op basis van de shifter, de ketting op het voorlaatste kransje staat? Of anders...?

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 12 mei 2023 12:41

a_v schreef: 12 mei 2023 12:24 Vraag over de afstelling van de achterderailleur: als ik de ketting op het kleinste kransje heb staan kan ik met mijn shifter nog een keer kleiner schakelen. Ergens rond kransje 7-9 slaat de ketting een kransje over en ga ik dus ipv 1 kransje kleiner 2 kransjes kleiner. Gaat om Chorus 11s.

Zit het 'm in de kabelspanning en moet ik beginnen de spanning zo aan te passen dat als ik nog een versnelling over zou moeten hebben op basis van de shifter, de ketting op het voorlaatste kransje staat? Of anders...?
Vermoedelijk is de kabelspanning te laag. Ik heb geen ervaring met Campagnolo, maar ik neem aan dat dit hetzelfde werkt als bij Shimano. Dus kabelstelschroef uitdraaien (tegen de klok in van bovenaf gezien). Er bestaat ook een kans dat je 'm volledig uitdraait: in dat geval schakel je naar het kleinste kransje, kabel loshalen, kabelstelschroef indraaien, kabel aantrekken, kabel vastzetten en de kabelspanning weer langzaam verhogen zodat je, vanuit het kleinste kransje gezien, één kransje opschakelt bij het eerste klikje met de shifter. Dan nog even testen op de andere kransjes van de cassette en waar nodig finetunen.
Kijktip: https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ ... l=ParkTool

Niet aan de limietschroeven (bij Shimano aangeduid met H en L) komen, die staan naar alle waarschijnlijkheid prima.

Ik zou ook even controleren of je derailleurpaDT wel recht staat (dwz parallel aan de kransjes van je cassette).
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 12 mei 2023 13:18

Chefske schreef: 12 mei 2023 12:41
a_v schreef: 12 mei 2023 12:24 Vraag over de afstelling van de achterderailleur: als ik de ketting op het kleinste kransje heb staan kan ik met mijn shifter nog een keer kleiner schakelen. Ergens rond kransje 7-9 slaat de ketting een kransje over en ga ik dus ipv 1 kransje kleiner 2 kransjes kleiner. Gaat om Chorus 11s.

Zit het 'm in de kabelspanning en moet ik beginnen de spanning zo aan te passen dat als ik nog een versnelling over zou moeten hebben op basis van de shifter, de ketting op het voorlaatste kransje staat? Of anders...?
Vermoedelijk is de kabelspanning te laag. Ik heb geen ervaring met Campagnolo, maar ik neem aan dat dit hetzelfde werkt als bij Shimano. Dus kabelstelschroef uitdraaien (tegen de klok in van bovenaf gezien). Er bestaat ook een kans dat je 'm volledig uitdraait: in dat geval schakel je naar het kleinste kransje, kabel loshalen, kabelstelschroef indraaien, kabel aantrekken, kabel vastzetten en de kabelspanning weer langzaam verhogen zodat je, vanuit het kleinste kransje gezien, één kransje opschakelt bij het eerste klikje met de shifter. Dan nog even testen op de andere kransjes van de cassette en waar nodig finetunen.
Kijktip: https://www.youtube.com/watch?v=UkZxPIZ ... l=ParkTool

Niet aan de limietschroeven (bij Shimano aangeduid met H en L) komen, die staan naar alle waarschijnlijkheid prima.

Ik zou ook even controleren of je derailleurpaDT wel recht staat (dwz parallel aan de kransjes van je cassette).
Zo gemakkelijk kan het zijn. Bedankt! Ik heb wel de kabel even opnieuw vast moeten zetten, daar had ik laatst aan zitten prutsen en daar stond dus te weinig spanning op. Toen was afstellen zo gepiept.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 mei 2023 14:07

Zeker dat je derailleurpad`(incl derailleur) niet scheef staat? Kun je controleren door met de hand de derailleur naar binnen (richting spaken) te duwen terwijl je rustig crank en ketting naar voren beweegt. Als de derailleur ind e spaken komt moet je maatregelen nemen.
Niet zijken maar reiden !

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 12 mei 2023 14:28

pino schreef: 12 mei 2023 14:07 Zeker dat je derailleurpad`(incl derailleur) niet scheef staat? Kun je controleren door met de hand de derailleur naar binnen (richting spaken) te duwen terwijl je rustig crank en ketting naar voren beweegt. Als de derailleur ind e spaken komt moet je maatregelen nemen.
Op het oog leek de derailleur niet helemaal recht te staan (onderste wieltje niet helemaal op 1 lijn met bovenste wieltje en cassette); ik heb het niet op jouw manier gecontroleerd, ik ben nu even niet meer bij de fiets. Maar ik kreeg hem wel netjes afgesteld op de standaard. De derailleur had ook voldoende afstand van de spaken.

Waaruit leid je af dat hij scheef kan staan?

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 mei 2023 14:32

Eigenlijk altijd als je een schakelissue hebt.
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 mei 2023 15:32

Mijn AXS reverb dropper geplaats.
Morgen lekker testen op de routes Amerongen en Leersum.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 mei 2023 21:28

Vandaag geklust.

Vandaag de Mason bokeh gravelbike die draait op potenza H11. Een brake bleed gedaan als onderhoud na 2j ( magura royal blood ) Blokken vervangen door Magura A blokken ipv Campa race. Net getest en dit gaat prima. Die blokjes zijn minder dan de helft van de prijs! 17.95 ipv 41! Gelukkig heeft Magura het wiel niet opnieuw uitgevonden bij het ontwerpen van de campa h11 spullen.

Er zitten wel iets verschillen in. Zo zijn de campa blokken net iets afgeschuind om wielen insteken makkelijker te maken en de maguras niet. Er zit op campa ook een extra slijtage tabje dat extra herrie gaat maken als ze bijna versleten zijn. Naja dat heb je allemaal niet zo nodig op een gravelbike.

Verder nog nieuwe sealant in de banden en we kunnen er weer even tegen.

En ja potenza H11 met standaard derailleur functioneert tot nu toe best wel goed op de gravelbike. Schakelt een 48-33 voorblad met een sram rival 11-32 cassette! :lol: En de remmen vind ik nog altijd fijner dan de shimano 105di2 die ik nu ook heb.

Corona build dat is wel duidelijk :lol:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 13 mei 2023 23:36

Vanavond de eerste ervaring met klussen aan hydraulische remmen gemaakt: binnenwerk van een avid elixir remhendel vervangen+alles ontluchten+blokjes en schijven schoonbranden. Succesvol en weer iets geleerd.

Vanochtend ketting+tandwielen van moeders boodschappenkoga vervangen.

Nu kan de familie ( mam en schoonzus) weer veilig de weg op.

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 20 mei 2023 07:30

Gisteren een MTB Deore derailleur gemaakt. Al sinds de aanschaf had ik last van een lage veerspanning. Ook met clutch vaak een klapperende ketting.

Na het servicen van de clutch ook de kooi losgehaald en de veer schoongemaakt. Oplossing bleek uiteindelijk de spanning van de veer te verhogen door de kooi een 'extra rondje' te laten draaien voor het vastzetten.

Wel verbaasd dat dit niet goed zat bij aankoop!

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 20 mei 2023 07:32

TKMP schreef: 09 mei 2023 19:47
Die nexus7 naaf blijft wel zwaar lopen ivm mijn strumey archer3, pfff iemand ervaring met nexus7speed en regulier onderhoud?
Geen olie plug zoals bij de 8speeds en de 7speed staan bekend om de lage efficiëntie.
Ik heb zelf ooit een nexus 7 naaf gewoon een oliebad gegeven met ATF olie. Naaf draait inmiddels alweer 4 jaar prima.

Het is natuurlijk niet de bedoeling maar werkt bij mij iig prima!

Plaats reactie