Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 jul 2022 16:19

Natuurlijk niet. Maar bij een mtb ben je (ik) meestal toch op zoek naar iets anders.
Zelf heb ik mijn zinnen gezet op de nieuwe hightower. Nog interesse in een V3 tallboy? ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37355
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jul 2022 16:22

Mwa….jaartje geleden zou ik zonder twijfel JA hebben gezegd. Zit nu toch ook wel te twijfelen over een Blur frame oid.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27457
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 jul 2022 16:30

Ik heb een Inpeak PM, in de linker crank. Ooit een keer met Black Friday gekocht voor vrij weinig, ik meen €175.

Waarom upgrade… wilde graag moderne geo, lichtere wielen en 1x12 (Scott was nog een triple).

Tel daarbij op dat mijn dempers onderhoud nodig hadden en dat ik m goed kon doorverkopen en de beslissing was gevallen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 30 jul 2022 18:07

Mooi masjien Frank !!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 jul 2022 18:51

Nice Frank, een Lux! :like:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 jul 2022 19:19

Ik snap 'em wel. De nieuwste XC fietsen zijn super capabel. Ga je veel plezier van hebben denk ik!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 31 jul 2022 12:45

Niet best weer voor een ritje dus maar even een klusje aan de fiets gedaan dat ik al een tijdje in mijn hoofd had, het bleeden van de remschijven.
Had ik al een tijdje in mijn hoofd omdat ik de remhendels bijna helemaal naar het stuur moet knijpen om reactie te krijgen.

Op YouTube filmpjes bekeken, ziet er niet moeilijk uit. Spulletjes besteld en gaan met die banaan.

Zo makkelijk ging het allemaal helaas niet 😕

Slang op nippel aangesloten, maar het slangetje blijft gewoon niet zitten als ik er olie doorheen spuit (ook als dat met beleid gedaan wordt). Je kunt je voorstellen wat een kliederboel dat is geworden.

Uiteindelijk er maar mee gestopt toen de hendel lekker stevig aanvoelde (met het bleed block erin).
Alles schoongemaakt en weer geïnstalleerd. Wiel erin en wat denk je, nog steeds moet ik het hendel bijna tot aan het stuur knijpen.

Remblokken zijn ook nog prima dus volgens mij kan het daar niet aan liggen. Dus als iemand een suggestie heeft?

Al met al een hele ochtend bezig geweest zonder het gewenste resultaat 😕

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 jul 2022 12:57

Je kan beter andersom bleeden. Ten minste bij shimano. Die nippelaansluiting is gewoon niks en olie erdoor duwen wil totaal niet. Behalve als het systeem helemaal leeg is. Dus ik laat olie eruit via het slangetje en dan zorg ik dat het trechtertje vol blijft. Wel eerst even de lucht uit het reservoir bij de remhendel halen.
Dat lukt meestal al door allleen het trechtertje aan te sluiten en een beetje te spelen met de remhendel en de hoek van t stuur. Als je zeker weet dat het reservoir luchtvrij is dan pas de bleed port open zetten en via het slangetje een paar keer door aan de rem te pompen olie doorvoeren. Goed zorgen dat de trechter vol genoeg is. De luchtbellen uit de remklauw komen er dan met oude olie mee uit. Gedurende het doorvoeren gaat de hendel helemaal tegen het stuur uiteraard. Als je de bleed port sluit en nog een keer pompt is het gewoon weer hard. En als het goed is gewoon zonder lucht.

Is ook logischer omdat eventuele vervuiling en rommel in de olie veelal onderin zit.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 31 jul 2022 13:18

Je kunt ook eens een “lever-bleed” proberen. Dan doe je helemaal niks met de nippel op de remklauw. Zie bijv.

https://youtu.be/5-9G1i9T268

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 jul 2022 13:43

Zou ik in dit geval niet doen. Grote kans dat er lucht verderop in het systeem is gekomen, als het er niet al zat. Dus het hele systeem flushen. Die goedkope bleedkits zijn soms drama. Sinds ik een profi setje heb (SRAM in mijn geval) is bleeden ineens een eenvoudig klusje geworden.

Mocht je DOT vloeistof gebruikt hebben, dan even goed afspoelen, anders heb je straks een fiets waar de lak afvalt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 31 jul 2022 14:38

Ga toch ook maar eens nieuwe remblokken bestellen om alles uit te sluiten. Kosten zijn te overzien.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 aug 2022 09:21

fabber schreef: 31 jul 2022 14:38 Ga toch ook maar eens nieuwe remblokken bestellen om alles uit te sluiten. Kosten zijn te overzien.
Kan niet aan de remblokken liggen want zelfs bij versleten remblokken, maar met voldoende olie in het systeem krijg je je hendel niet tegen het stuur.

Plaats reactie