Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 29 dec 2022 14:26

pino schreef: 29 dec 2022 13:37 13456548-AF62-4DD3-BD5A-CE1742C366F3.jpeg

Gespen gesmeerd. Kunnen er weer 30 jaar tegenaan.
Ik heb liever dat mijn schoenen zo lang meegaan. :mrgreen:

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 31 dec 2022 01:17

Eindelijk ertoe gekomen om de remmen van de gravelbike eens te ontluchten en de blokjes te vervangen. Ik hou van SRAM maar die DOT is toch een smeerlapperij. Al bij al heeft het weer een klein uur geduurd vooraleer beide remmen gedaan waren. Een nadeel: die nieuwe swisstop organic pads kwelen als de pest. Ongetwijfeld de hele straat wakker van de jankende voorrem.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 03 jan 2023 07:13

Laatste onderdeel wat mijn nieuwe koersfietje nodig had…. De bel
Ik heb een m5 gaatje in mijn bbb wahoo mount gezet en daar past de crane bel exact tussen
Bijlagen
725891B0-2C37-4180-A6DB-90922ECD027E.jpeg
41054F95-05DD-43A9-9B60-0D14112ADBF3.jpeg

kasper
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 06 jan 2023 20:28

Vandaag eindelijk de nieuwe drivetrain gemonteerd op de Kona Paddywagon singlespeeder en de achternaaf ge-repacked. 17t RVS kransje (Ali), SRAM 11s ketting en 40t narrow/wide kettingblad (Ali) gemonteerd met geile oil slick bladboutjes (Ali). Eergisteren nieuwe Griffos eronder gegooid. Die Griffos zijn tegenwoordig 33 mm ipv. 32 mm. Hmmm, ze waren altijd al bijna 33 mm dus dat hebben ze er nu ook maar opgezet. De tire clearance met de Griffos is krap. Heel krap, het loopvlak "streelt" de voorvork. Wordt vanzelf beter bij slijtage van de noppen. Achterband was zo nodig nog krapper die liep te veel aan bij 3.5 bar. 2.5 bar was OK (zonder problemen mee gereden vanmiddag). Maar, met de nieuwe aandrijflijn is de ketting 2 schakels langer waardoor het wiel verder naar achteren staat in het frame en daarmee heeft de band weer genoeg ruimte onder de achtervork brug. Met de oude Griffo had ik geen problemen, daar waren de noppen immers al afgesleten. Enfin morgen de MTB route van Gieten rijden op de Paddy, jippy.

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 09 jan 2023 18:12

Gisteren het kettingblad 50 (50/34 Campa Chorus 11s) van mijn winterfiets vervangen. Na meer dan 23000 km zijn diensten te hebben bewezen waarvan de helft als winterfiets en hierbij slikken, regen, hagel, continue natte wegen, pekel en alle andere winterse ellende voor mij en samen met mij te hebben getrotseerd is het oude blad met verdiend pensioen.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 16 jan 2023 20:27

Vandaag de gazelle cm schoongemaakt er hing nog wat wind tussen de spaken.
Ook maar eens de linker crankarm vervangen voor een stages exemplaar met rekstrookje.

hayes

hayes 21 jan 2023 20:19

De SUP voorzien van nieuwe cassette, ketting, buitenblad en nieuw stuurlintje.
Hij blijft héél moeilijk van binnen naar buitenblad schakelen. Een nieuwe versnellingskabel zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Maar daar begin ik nog niet zelf aan.

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 28 jan 2023 22:18

thestudent schreef: 31 jul 2022 12:57 Je kan beter andersom bleeden. Ten minste bij shimano. Die nippelaansluiting is gewoon niks en olie erdoor duwen wil totaal niet. Behalve als het systeem helemaal leeg is. Dus ik laat olie eruit via het slangetje en dan zorg ik dat het trechtertje vol blijft. Wel eerst even de lucht uit het reservoir bij de remhendel halen.
Dat lukt meestal al door allleen het trechtertje aan te sluiten en een beetje te spelen met de remhendel en de hoek van t stuur. Als je zeker weet dat het reservoir luchtvrij is dan pas de bleed port open zetten en via het slangetje een paar keer door aan de rem te pompen olie doorvoeren. Goed zorgen dat de trechter vol genoeg is. De luchtbellen uit de remklauw komen er dan met oude olie mee uit. Gedurende het doorvoeren gaat de hendel helemaal tegen het stuur uiteraard. Als je de bleed port sluit en nog een keer pompt is het gewoon weer hard. En als het goed is gewoon zonder lucht.

Is ook logischer omdat eventuele vervuiling en rommel in de olie veelal onderin zit.
Ik las een oude reactie van jou, maar snap 'm niet helemaal.
Ik heb een GRX set en de remhendel komt tot aan t stuur. Trechtertje op de remhendel gezet en toen onderin met spuit geprobeerd olie erbij te duwen maar dat gaat enorm zwaar. Denk het zelfde probleem als waar jij op reageerde. Alleen snap ik jouw oplossing niet helemaal.

Laat ik nou eerst t systeem helemaal leeglopen (sinds 2019 niet vernieuwd). Dan onderkant nippel dicht draaien en bovenop een vol trechtertje zetten en die langzaam het systeem in laten lopen tot er niks meer bij kan? Is dat de methode?
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 jan 2023 22:29

Oke. Je zet eerst een volle trechter erop. Als je speelt met de remhendel dan komt er meestal al wat lucht vanuit de shifter in je trechter omhoog. Dus dat doe je het liefst eerst. Daarna zet je de bleedport een stukje open met t slangetje eraan en iets om t in op te vangen(zakje). En dan pomp je met de remhendel de vloeistof uit de trechter richting de caliper. Gewoon blijven pompen met de remhendel. Op dat moment gaat telkens de remhendel richting t stuur. Als t goed is pomp je dan oude olie je opvangzakje in inclusief lucht. Als er alleen schone olie uitkomt zonder luchtbellen, bleedport sluiten en nog twee keer pompen. Als t goed is heb je dan gewoon druk.

Maar het moet wel altijd mogelijk zijn om met de spuit olie door te spuiten. Misschien moet je even met een elastiekje de remhendel inknijpen terwijl jij met de spuit olie vult richting de trechter, dan gaat t makkelijker.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 28 jan 2023 22:33

thestudent schreef: 28 jan 2023 22:29 Oke. Je zet eerst een volle trechter erop. Als je speelt met de remhendel dan komt er meestal al wat lucht vanuit de shifter in je trechter omhoog. Dus dat doe je het liefst eerst. Daarna zet je de bleedport een stukje open met t slangetje eraan en iets om t in op te vangen(zakje). En dan pomp je met de remhendel de vloeistof uit de trechter richting de caliper. Gewoon blijven pompen met de remhendel. Op dat moment gaat telkens de remhendel richting t stuur. Als t goed is pomp je dan oude olie je opvangzakje in inclusief lucht. Als er alleen schone olie uitkomt zonder luchtbellen, bleedport sluiten en nog twee keer pompen. Als t goed is heb je dan gewoon druk.

Maar het moet wel altijd mogelijk zijn om met de spuit olie door te spuiten. Misschien moet je even met een elastiekje de remhendel inknijpen terwijl jij met de spuit olie vult richting de trechter, dan gaat t makkelijker.
Dank !!! Heb 'm nu helemaal leeg laten lopen. Morgen vroeg proberen of ik 'm zo weer gevuld krijg. Kwam idd nogal wat troep nog uit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jan 2023 09:12

Ik raad eigenlijk niet aan om m leeg te laten lopen. Dat is ook niet nodig. De oude olie komt er simpelweg als eerst uit. Maar je krijgt m wel vol hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 29 jan 2023 09:39

thestudent schreef: 29 jan 2023 09:12 Ik raad eigenlijk niet aan om m leeg te laten lopen. Dat is ook niet nodig. De oude olie komt er simpelweg als eerst uit. Maar je krijgt m wel vol hoor.
Het leeglopen was al gebeurd door de frustratie van allerlei dingen proberen :-)
Afbeelding

Plaats reactie