Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 01 jun 2019 20:45

Van te voren niets gedaan, wel zojuist de zuigers teruggeduwd voor zover dat kon.
Als ik het wiel draai hoor ik niets, alleen bij aanzetten en bochtenwerk.

Morgen meer info na de ochtendrit.

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 02 jun 2019 09:31

Dat was een kort ritje. De schijf schuurt nu continu. De blokken zitten tegen de schijf aan. .
Heb ik een maandagmorgen Canyon?

Als ik de blokjes eruit haal zitten de zuigers naar buiten. Een zijde is niet naar binnen te duwen met een bandenlichter bijvoorbeeld.
Met de remklauw is ca 500 km gefietst en kan me niet voorstellen dat er lucht in zit.

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 02 jun 2019 09:45

Even de imbusboutjes (5 mm) van de caliper losdraaien, de remhandel aantrekken en aangetrokken houden, de caliper heen en weer bewegen en voorzichtig weer de imbusjes aandraaien (niet meer dan 5 nm). Let daarbij op dat de caliper niet weer scheef gaat staan bij het vastzetten. Met een lampje onder de caliper naar boven schijnen en kijken of je aan beide zijden licht ziet. Wanneer de schijf nog steeds aanloopt, kan hij een beetje krom zijn of er zit toch wat lucht in de leiding. Dan moet je even goed ontluchten, zowel bij de schifter als bij de caliper. Als je de caliper te vol met olie duwt en de remhandel te hard maakt, lopen de remblokjes vaak ook aan. Het is qua olie in het systeem redelijk kritisch, tussen een te zachte remhandel en een te harde. Succes
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 02 jun 2019 10:02

Bedankt voor de snelle reply, maar een imbus is niet te ontdekken. Verder is het adacadabra.

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 02 jun 2019 10:12

Gr Roos

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 02 jun 2019 10:21

mont aigoual schreef: 02 jun 2019 09:45 Dan moet je even goed ontluchten, zowel bij de schifter als bij de caliper. Als je de caliper te vol met olie duwt en de remhandel te hard maakt, lopen de remblokjes vaak ook aan. Het is qua olie in het systeem redelijk kritisch, tussen een te zachte remhandel en een te harde. Succes
Even inhakend, hoe kun je een systeem, ervan uitgaande dat je bleed met een bleedblock ertussen, het systeem overvullen? Als je de bleed procedure van Shimano volgt lijkt me dat niet kunnen?!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jun 2019 10:34

ncornelisse schreef: 02 jun 2019 10:02 Bedankt voor de snelle reply, maar een imbus is niet te ontdekken. Verder is het adacadabra.
Dan moet je een inbus zoeken.
Campagnolo Ultra Dork

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 02 jun 2019 11:21

ncornelisse schreef: 02 jun 2019 09:31 Dat was een kort ritje. De schijf schuurt nu continu. De blokken zitten tegen de schijf aan. .
Heb ik een maandagmorgen Canyon?

Als ik de blokjes eruit haal zitten de zuigers naar buiten. Een zijde is niet naar binnen te duwen met een bandenlichter bijvoorbeeld.
Met de remklauw is ca 500 km gefietst en kan me niet voorstellen dat er lucht in zit.
Schuurde de schijf ook al voordat je ze vervangen hebt? Zo nee dan kan Canyon daar niets aan doen maar dan ligt het toch aan jou en heb je iets niet goed gedaan ;)

De beide zuigers moet je naar binnen (in de klauw) kunnen duwen. Let op dat je in het midden van de zuiger duwt en niet op de rand. Even druk blijven zetten want ze gaan dikwijls maar traag...

ncornelisse schreef: 02 jun 2019 10:02 Bedankt voor de snelle reply, maar een imbus is niet te ontdekken. Verder is het adacadabra.
Het kunnen ook torx bouten zijn maar het zijn de 2 bevestigingsbouten waarmee de klauw op je frame (vork) wordt geschroefd.

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 02 jun 2019 11:36

t2300 schreef: 02 jun 2019 10:21
mont aigoual schreef: 02 jun 2019 09:45 Dan moet je even goed ontluchten, zowel bij de schifter als bij de caliper. Als je de caliper te vol met olie duwt en de remhandel te hard maakt, lopen de remblokjes vaak ook aan. Het is qua olie in het systeem redelijk kritisch, tussen een te zachte remhandel en een te harde. Succes
Even inhakend, hoe kun je een systeem, ervan uitgaande dat je bleed met een bleedblock ertussen, het systeem overvullen? Als je de bleed procedure van Shimano volgt lijkt me dat niet kunnen?!
Met een bleedblock ertussen gebeurt dat inderdaad niet. Soms vind ik de achterrem te laat aangrijpen en dan spuit ik nog een klein beetje olie in het systeem met de remblokken en het wiel erin. Normaal kun je ook wel een aantal keer pompen, dat werkt ook en is waarschijnlijk beter als de olie uitzet.

@Enie C. je hebt gelijk het is inbus :like:
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 02 jun 2019 12:18

mont aigoual schreef: 02 jun 2019 11:36
t2300 schreef: 02 jun 2019 10:21
mont aigoual schreef: 02 jun 2019 09:45 Dan moet je even goed ontluchten, zowel bij de schifter als bij de caliper. Als je de caliper te vol met olie duwt en de remhandel te hard maakt, lopen de remblokjes vaak ook aan. Het is qua olie in het systeem redelijk kritisch, tussen een te zachte remhandel en een te harde. Succes
Even inhakend, hoe kun je een systeem, ervan uitgaande dat je bleed met een bleedblock ertussen, het systeem overvullen? Als je de bleed procedure van Shimano volgt lijkt me dat niet kunnen?!
Met een bleedblock ertussen gebeurt dat inderdaad niet. Soms vind ik de achterrem te laat aangrijpen en dan spuit ik nog een klein beetje olie in het systeem met de remblokken en het wiel erin. Normaal kun je ook wel een aantal keer pompen, dat werkt ook en is waarschijnlijk beter als de olie uitzet.

@Enie C. je hebt gelijk het is inbus :like:
Dat dacht ik al, hiermee duw je de pistons verder uit. en deze methode raad ik af als je niet weet wat je doet, of liever wanneer.
Want doe je dit met reeds gebruikte blokken en schijf kan,
wanneer je blokjes en schijf verder slijten de piston eruit vallen of olie gaan lekken

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 02 jun 2019 12:42

Zolang de schijf ertussen zit kunnen er geen zuigers uitvallen. Maar als je dan nieuwe blokken steekt dan ga je de zuigers niet ver genoeg kunnen terugduwen en zullen de nieuwe blokken aanlopen..
Ben geen voorstander van deze experimenten, gewoon ontluchten zoals het hoort en dan werkt het ook .

Ik vrees dat er zich nog velen achter hun oren gaan krabben omdat ze zich een racefiets met schijremmen hebben laten aansmeren en er dan achter komen dat ze zich een hoop ellende op de hals gehaald hebben. Zeker degenen die niet zo technisch zijn aangelegd dat ze het zelf kunnen oplossen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 jun 2019 16:47

Wat onderhoud doen aan de naaf van mijn wiel...
Bijlagen
Schermafbeelding 2019-06-04 om 16.46.40.png

Plaats reactie