Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 jan 2022 11:25

persen van de cups voor de headset die duw je er toch zo in of is het een aluminium frame.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 23 jan 2022 15:27

Orlok schreef: 23 jan 2022 11:25 persen van de cups voor de headset die duw je er toch zo in of is het een aluminium frame.?
Het frame is grotendeels van staal. De cups waar de lagers invallen dien je dus nog in het frame te persen.

Inmiddels zit de bottombracket er ook in en heb de remklauwen gemonteerd.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 jan 2022 12:59

Meteen maar even een klokje toegevoegd aan de Gazele Mini die ik gisteren heb mogen ophalen. Heel blij mee :winkthumb:
GazelleMiniklok.jpeg
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

i-mac

i-mac 24 jan 2022 15:09

De voorbije ritten maakte de voorrem veel lawaai. Vandaag, na wat te zoeken ip dit forum, de oorzaak gevonden. Er zaten wat stukjes aluminium of ijzer in de remmen. Heb die eruit moeten prutsen, en heb dan met een vijl alles voorzichtig weer wat vlakker gemaakt. Na een testrit in de straat lijkt remmen terug zonder lawaai te gebeuren. De volgende ritten ga ik dat wat opvolgen. En indien nodig, kijken of er stukjes alu van de vel zijn losgekomen.

Maar terug heel blij met dit forum. De tips hier zijn van goud waarde.

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 24 jan 2022 16:54

Niet vandaag, maar vorige week donderdag.
Recent een tweedehandsje gekocht en daarvan de aandrijflijn en remmerij ververst: buitenblad, ketting, cassette, nieuwe kabels en nieuwe blokken. Rijdt weer een stuk beter en het stopt ook weer fatsoenlijk.
Daarnaast een goede poetsbeurt en een vers lintje, en het ziet er weer als nieuw uit.

specializedmerida
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49

specializedmerida 24 jan 2022 19:22

thestudent schreef: 24 jan 2022 12:59 Meteen maar even een klokje toegevoegd aan de Gazele Mini die ik gisteren heb mogen ophalen. Heel blij mee :winkthumb:

GazelleMiniklok.jpeg
:winkthumb: ziet er goed uit !
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 29 jan 2022 15:05

Vandaag maar eens gaan ‘zitten’ voor het trekken van kabels door het frame. Gezien de rubberen kabbel doorvoer (geen ‘stops’) concludeerde ik al snel dat ook de buitenkabels door het frame mogen/moeten. An sich wel logisch: gravelbike, dus kan er nu veel minder troep bij de derailleurkabels komen.
Verder heb nagedacht hoe ik de kabel wil laten lopen: Californian cross en kruisend binnen in het frame. Bij mijn huidige frame is de balhoofdbuis flink gehavend door schurende kabels. Zeker wanneer je met een grote handlebarbag rijdt, is dat lastig te vermijden. Met de cross (andere kant van frame inlaten) raken de kabels minder snel het frame en is de kabel loop beter.
Hydraulische remkabel door de voorvork krijgen was een lastig klusje, vanwege de ‘eyelets’ voor bagage. Geduld (niet mijn sterkste kant) en gepiel bleek uiteindelijk voldoende. Ook de derailleurkabel door de chainstay was even gepriegel. Nu nog wachten op een onderdeeltje voor de derailleurhanger en voorderailleur klem (heb een hele specifieke van Techno besteld) en dan kan de groep over.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 29 jan 2022 15:15

Ik heb heel veel plezier gehad van die veel te dure Parktool kabeltrek kit (er zijn ook imitatie Ali setjes dacht ik). Vooral ook bij het trekken van kabels door het stuur. Vergeet overigens niet foam over die buitenkabels te duwen, dan wel die kleine tierapjes, scheelt rammelen, mocht je dat al niet gedaan hebben.

vangogh
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 okt 2006 16:15

vangogh 05 feb 2022 17:31

Sram Force disc brakes gericht. Pfff... in de wintermaanden zou je extra plezier moeten hebben van schijfremmen met de natte wegen e.d. Maar dat aanlopen met vuil ertussen etc. is ook echt irritant.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 06 feb 2022 17:35

De hidden bolt van een SRAM Quarq crank…… Wie heeft dat bedacht? Ik kan oprecht niet bedenken waarom dit door een ingenieur bij SRAM bedacht is, tenzij om het vervangen van een kettingblad onmogelijk te maken. Het heeft mij 4 uur bezig gehouden.
Eenmaal los, heb ik zitten denken hoe ik dit probleem in de toekomst zou voorkomen. Vastlijmen van het busje met schroefdraad in het buitenblad (en vervangen met buitenblad) lukt niet: te weinig ruimte. Dus ik kon niet anders dan op dezelfde manier monteren als hiervoor. Ik heb dat boutje handvast gezet, en ga hem snel verliezen. Jammer, dan….
Ik ben totaal niet onder de indruk van SRAM (shifters vervangen), losdraaien crank, en deze idioterie. Paar maandjes sparen en dan stap ik ook op deze fiets weer over op Campagnolo.
Later deze week ga ik verder met de opbouw. Hopelijk vlot het dan meer 😅
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 961
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 06 feb 2022 18:11

Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met de HB van mijn Quarq, die ik toch al 5 jaar heb. Wellicht omdat ik de HB regelmatig loshaal (ik wissel van binnenblad tussen polder en (hoog)gebergte). Volgens mij is de HB ook gewoon van staal i.p.v. aluminium, wat de kans verkleint dat die zomaar loskomt. Aluminium kettingbladboutjes heb ik dan weer slechte ervaringen mee ;)
t.a.f.k.a.e.h.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 06 feb 2022 19:22

Hoe zit die hidden bolt van jou dan vast? In mijn geval duw je een bus met schroefdraad (inbus 6) door binnen- en buitenblad, en de bout (inbus 5) tussen crank en buitenblad. Andersom past niet. Dat boutje kan je niet vastzetten met de inbus 5, aangezien je niet meer dan 5-7mm tuisen blad en crank hebt. Met een platte schroevendraaier probeer ik dat boutje zo als mogelijk te klemmen. Vast krijgen lukt nog wel, maar los… Overigens zat het buitenblad er maar een jaar op (versleten na 11.000km).

Mijn Campa cranks kennen ook een hidden bolt maar die schroef je in de crank.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie