Vandaag geklust aan de fiets

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 21 jul 2018 18:47

Niets bijzonders maar aangezien ik alle huishoudelijke activiteiten gisteravond had gedaan en morgenochtend een 100-120km rit gepland heb toch maar even ketting etc. schoongemaakt, beetje ontvet en weer ingevet.
Niet echt nodig maar dan was dat weer gebeurd. Kleine moeite als je alles bijhoudt en zeker met het huidige droge weer.

In de tussentijd wasje draaien, eitjes haricots en Opperdoezers koken voor mijn Salade Nicoise voor vanavond (heerlijk eten voor warm weer als nu)

Wat ik normaal eigenlijk nooit doe is de banden nalopen ivm kiezeltjes.

Wellicht maar goed dat ik het nu wel deed want ik zag iets van metaal in mijn achterband zitten. Met nagels eruit krassen oid wilde niet dus maar even wat spits erbij gehaald.

Ik trok er toch een 5mm lang dun stuk metaal uit. Wellicht iets schuin gezeten want anders had het zeker mijn binnenband moeten doorboren (of later alsnog als ik met wat lagere bandendruk zou rijden).
I can't change the world but I can change the world in me (U2-Rejoice)

ypuh
Forum-lid

Gebruikersavatar ypuh 06 aug 2018 14:48

De laatste tijd ben ik weer wat vaker aan het sleutelen aan verschillende fietsen en ben ik opzoek naar een upgrade van mijn (el cheapo) gereedschappen.

Weet iemand wat een goede padtrichter is? Die van Cyclus a €25 staat me bij, maar ziet er nogal flexibel uit. Park Tool is waarschijnlijk de betere maar kost €81.

Afbeelding

Tevens ben ik op zoek naar een goede kettingpons. Vooral eentje met een wat langere hendel zodat je beter kracht kunt zetten. Ook hier zit ik weer te kijken naar Park Tool, de CT 3.2 a €31 of de CT-4.3 a €60.

Afbeelding

Last but not least een nieuwe kettingzweep en cassette afnemer. Park Tool heeft een handige kettingzweep waarbij je niet eerst zo'n los ding om je kransje hoeft te vouwen. Ook hoef je bij de cassetteafnemer niet de quick release eerst te verwijderen.

Afbeelding

Mocht iemand nog tips hebben voor het halve werk, alvast bedankt! Het hoeft allemaal geen Park Tool te zijn, maar ik zou best een paar euro (niet het dubbele) meer betalen als het een levenlang mee gaat.
Niet gefietst is altijd mis

JayKay.1
Forum-lid

JayKay.1 06 aug 2018 16:09

Kettingpons: shimano tl-cn28 heb ik goede ervaring mee, 26€ bij rosebikes. Sowieso heb ik de meeste gereedschappen (ook van Parktool) daar gekocht, met 10€ kortingsbon vaak verreweg het goedkoopst.

Orlok
Forum-lid

Gebruikersavatar Orlok 06 aug 2018 19:14

ypuh schreef:
06 aug 2018 14:48
De laatste tijd ben ik weer wat vaker aan het sleutelen aan verschillende fietsen en ben ik opzoek naar een upgrade van mijn (el cheapo) gereedschappen.

Weet iemand wat een goede padtrichter is? Die van Cyclus a €25 staat me bij, maar ziet er nogal flexibel uit. Park Tool is waarschijnlijk de betere maar kost €81.

Afbeelding
https://bit.ly/2vElWGQ
ypuh schreef:
Tevens ben ik op zoek naar een goede kettingpons. Vooral eentje met een wat langere hendel zodat je beter kracht kunt zetten. Ook hier zit ik weer te kijken naar Park Tool, de CT 3.2 a €31 of de CT-4.3 a €60.

Afbeelding
https://bit.ly/2OfOBJM
ypuh schreef:
Last but not least een nieuwe kettingzweep en cassette afnemer. Park Tool heeft een handige kettingzweep waarbij je niet eerst zo'n los ding om je kransje hoeft te vouwen. Ook hoef je bij de cassetteafnemer niet de quick release eerst te verwijderen.

Afbeelding
Die maak je desnoods zelf van een oude ketting, maar: https://bit.ly/2vp5Xgl
ypuh schreef:
Mocht iemand nog tips hebben voor het halve werk, alvast bedankt! Het hoeft allemaal geen Park Tool te zijn, maar ik zou best een paar euro (niet het dubbele) meer betalen als het een levenlang mee gaat.
Er komt een moment dat je de wind mee hebt
Pinarello F10 - Ultegra 6800 - Carbonspeed C38 - Tubeless

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 aug 2018 20:22

Ik heb de Cycles pad(t)richter en al meermaals iemand prima mee geholpen. Ik had vroeger de campa. Kwam uit de fietsenwinkel van opa. Daar werd zoveel voor gegeven dat ik prima met deze devaluatie uit de voeten kan. Bedenk dat een pad richten niet iets is van brute kracht. Het hoeft geen koevoet te zijn en als dat wel nodig is heb je waarschijnlijk een heel ander probleem.

Traveler
Forum-lid

Gebruikersavatar Traveler 07 aug 2018 12:50

Of deze x-tools patrichter (ipv die van Alie Expres)

http://www.wiggle.nl/x-tools-pro-padrichter/

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 aug 2018 13:17

Mooi ding. Ziet er ook goed uit maar ik zou alleen op de pas-stift kunstof dopjes (bouwmarkt) doen.

Traveler
Forum-lid

Gebruikersavatar Traveler 07 aug 2018 13:52

:like: Idee!

hebin029
Forum-lid

hebin029 09 aug 2018 20:30

Vandaag m'n cassette en ketting eindelijk vervangen. M'n eerste racer met Campagnolo (Athena triple) en heb er ruim 14000 km probleemloos mee gereden.
Hij schakelde nog probleemloos maar risico op kettingbreuk werd natuurlijk steeds groter.
Campa is misschien wat prijziger dan de Shimano Ultegra die ik had, maar ik ben aangenaam verrast over de levensduur.
Betreft trouwens Chorus ketting en cassette

TL@
Forum-lid

Gebruikersavatar TL@ 10 aug 2018 09:49

Remmen ontlucht, was al een tijdje nodig (heb vorige maand eindelijk de schroefjes voor de shifters binnen gekregen, de huidige had ik om zeep geholpen)

Na een ritje over heel wat kasseien trok ik de remhendel tot tegen het stuur (gelukkig nog genoeg remkracht om veilig af te dalen), het kan ook dat het kwam doordat de fiets plat lag in de auto, geen idee eigenlijk.

Nu in ieder geval terug helemaal in orde.

Toch een vervelend werkje, er kwam redelijk wat lucht uit. Hopelijk terug goed voor een jaar.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 10 aug 2018 12:19

hebin029 schreef:
09 aug 2018 20:30
Vandaag m'n cassette en ketting eindelijk vervangen. M'n eerste racer met Campagnolo (Athena triple) en heb er ruim 14000 km probleemloos mee gereden.
Hij schakelde nog probleemloos maar risico op kettingbreuk werd natuurlijk steeds groter.
Campa is misschien wat prijziger dan de Shimano Ultegra die ik had, maar ik ben aangenaam verrast over de levensduur.
Betreft trouwens Chorus ketting en cassette
Ik plaats hier even wat kanttekeningen bij, misschien ten overvloede:
-Het risico van kettingbreuk wordt echt niet groter bij het helemaal oprijden van een ketting.....
-Vervang je de ketting op de door Campagnolo opgegeven slijtagegrens van 132,6 mm, dan kan de cassette wel 3 kettingen mee en, (bij Campagnolo niet irrelevant) spaar je de vrij prijzige kettingbladen.
2012 XACD NoName titanium
2008 Gianni Motta Rapido alu
1998 Batavus S'light staal

hebin029
Forum-lid

hebin029 10 aug 2018 18:16

Dankjewel Keezx. Dus ik kan bij deze cas+ketting beter kettinglengte in de gaten houden.
Let wel, ik rij triple met lange kooi. Weet niet of dit uitmaakt op de 132,6mm

Plaats reactie