Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Brandende pijn net boven enkel, zijkant been

breeze
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mar 2015 23:02

breeze 12 apr 2015 10:39

Fietsers,

Ik heb sinds ik fanatieker aan het fietsen ben gegaan een zeer pijnlijke brandende pijn ontwikkeld. Na het fietsen, of dezelfde dag of de volgende, krijg ik hier last van net boven mjjn enkel aan de buitenkant van mijn been (waar het kuitbeen en scheenbeen samenkomen).

Ik vroeg me af of er misschien iemand is die hier ook last van heeft.
Of dat iemand een mogelijk idee heeft wat ik er aan kan doen.

Ik heb geprobeerd om mijn houding te veranderen e.d.. Heb nu ook een zooltje van een podotherapeut, maar werkt niet echt.

Ik fiets nu met spd, maar ga een nieuwe fiets kopen en ga dan ook voor nieuwe pedalen. Zou ik daar nog iets mee kunnen bereiken?

Alle suggesties zijn welkom!

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 12 apr 2015 10:45

Staan de schoenplaatjes wel goed? Kan namelijk zijn dat je eigenlijk al tegen het uitklikken aanzit tijdens de gewone pedaaltred. Dan irriteer je tal van pezen omdat ze onnodig op spanning staan.

Als je de zooltjes nog niet zo lang hebt, zeg minder dan 3 weken, kun je ook nog niet echt resultaat verwachten. Blessures komen te paard en gaan te voet.

breeze
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mar 2015 23:02

breeze 12 apr 2015 13:21

bedankt voor je reactie.

Volgens mij staan ze recht. En vrij strak. Valt er verder aan te stellen?

Ja heb de zooltjes nu 3 weken. weinig resultaat.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 12 apr 2015 13:35

Had zelf altijd last van mijn knieen. Ben toen overgestapt van Look naar Time pedalen en schoenen. Weet niet eens of dit nog bestaat. Maar heeft voor mij veel geholpen.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 12 apr 2015 14:34

breeze schreef:bedankt voor je reactie.

Volgens mij staan ze recht. En vrij strak. Valt er verder aan te stellen?

Ja heb de zooltjes nu 3 weken. weinig resultaat.
Zet ze dan eens losser. Wellicht zit je dus idd tegen de uitklik-marge aan en kun je dat zodoende verhelpen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 apr 2015 18:26

breeze schreef:Ik heb sinds ik fanatieker aan het fietsen ben gegaan een zeer pijnlijke brandende pijn ontwikkeld. Na het fietsen, of dezelfde dag of de volgende, krijg ik hier last van.
Dit zijn twee alarmbellen.
Na het fietsen is de 1e.
De volgende dag is de 2e.

Hoe ernstig ze zijn, kun je vanaf mijn toetsenbord niet zien, maar ik zou naar de dokter gaan. Fietsen = pijn lijden, maar pijntjes die na het afstappen niet overgaan en de volgende dag nog voortduren zonder dat je weet wat het is, moet je serieus nemen.

breeze
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mar 2015 23:02

breeze 14 apr 2015 19:16

ja loop al bij de fysio. Sportfysio zelfs, maar die hebben geen verklaring.

Behandelen alleen de symptonen.

Ik weet pas sinds kort dat de pijn echt fietsgerelateerd is (doe ook veel andere dingen).

ik hoopte dat iemand het bekend voor kwam en een suggestie heeft.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 14 apr 2015 19:35

Ik kon niet tegen het vaste van de look pedalen. Daarbij komt de afstelling heel krap als je daar gevoelig voor bent. Klinkt ook gewoon als een overbelasting van een bepaalde spier. Wordt dus waarschijnlijk veroorzaakt door verkeerde afstelling. De reden dat ik naar Time ben overgestapt is de bewegingsvrijheid in de zijdelings roterende beweging. Nadien nooit meer last gehad. Je voeten nemen daarbij hun natuurlijke stand aan, maar je zit wel vast in de pedalen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 apr 2015 19:54

Natuurlijk is er op afstand niets van te zeggen, maar mijn zus heft er met hardlopen last van. Eerst uitgesloten dat er toch ergens een breuk(je) zat. Volgens haar fysio is dat een ontstoken botvlies. Wat goed te behandelen zou zijn.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 14 apr 2015 19:58

Maar ook een ontstoken botvlies wordt veroorzaakt door een overbelasting, die vaak weer komt van een verkeerde beweging of houding.

Gebruikersavatar
Jan old skool
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2011 21:32

Gebruikersavatar Jan old skool 14 apr 2015 21:17

G.B. Lux Dream schreef:Ik kon niet tegen het vaste van de look pedalen. Daarbij komt de afstelling heel krap als je daar gevoelig voor bent. Klinkt ook gewoon als een overbelasting van een bepaalde spier. Wordt dus waarschijnlijk veroorzaakt door verkeerde afstelling. De reden dat ik naar Time ben overgestapt is de bewegingsvrijheid in de zijdelings roterende beweging. Nadien nooit meer last gehad. Je voeten nemen daarbij hun natuurlijke stand aan, maar je zit wel vast in de pedalen.
Hier nog 1. Kreeg bij de look pedalen steeds last van de patella pees. Op m'n MTB had ik time pedalen. Geen last. Dus nu ook time MTB pedalen op de racer
Zoevende banden pure zen

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 14 apr 2015 21:44

Je fysio al gedacht aan een logesyndroom ? De spieren aan buitenzijde de peroneii zitten in een soort vlies, ookwel fascie genaamd. Bij inspanning vind er extra vochtproductie plaats wat niet weg kan. Dat geeft irritatie en dus ook pijn. Komt meer voor bij hardlopers. Soms moet de fascie gekliefd worden om zo meer ruimte te maken voor de spieren.
Ook kan het zijn dat het kopje van je kuitbeen is verschoven dat kan gebeuren bij verstappen of omzwikken van je enkel. Dat vindt er druk plaats op de n. Peroneus die dus ook een brandend gevoel kan geven. Een manueel therapeut kan dit behandelen door dit kopje te manipuleren of mobiliseren.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Plaats reactie