Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Carbonfiets op fietsdrager voor trekhaak?

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 08 apr 2015 21:45

Ik stel de vraag nog maar eens: kan ik nu wel rustig mijn carbonfiets op een fietsdrager voor de trekhaak zetten, of is dat niet verstandig?
Zijn er merken die de voorkeur verdienen?
prj

Gebruikersavatar
wrc1
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 jan 2013 15:37

Gebruikersavatar wrc1 09 apr 2015 08:45

Ik gebruik al jaren deze met mijn carbon fiets. Geen enkel probleem mee gehad :

Afbeelding

Rond mijn carbon wielen, waar de wielen worden aangespannen op de drager, gebruik ik buis isolatie om de wielen niet te beschadigen. Gebruik ook zo'n isolatie rol rond mijn bovenbuis waar de klem van de drager om de fiets gaat. :

Afbeelding
---
Pinarello Dogma 65.1 - Bianco rosso - Mavic Cosmic Carbone SLE

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 apr 2015 10:33

Carbon is geen snijkoek. Geen enkel probleem, ik doe dit wel 25x per jaar ofzo, nooit een probleem.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 09 apr 2015 10:39

Ook nooit problemen gehad met carbon (thule euroway g2 923).
Beste methode is op de zadelbuis klemmen ivm extra stevigheid door de zadelpen. Alleen is het wat lastiger om de klem daar te krijgen vergeleken met de bovenbuis.
older Budweiser

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 apr 2015 11:23

Hangt van je drager af, met een Spinder is dat geen enkel probleem.

Isolatiemateriaal en doekjes enzo gebruik ik niet. De klem van Spinder is van binnen al van rubber, dat maakt echt geen beschadigingen.

Sommige mensen doen net alsof ze een kristallen glas vervoeren, een beetje doorsnee carbon frame kan echt heel wat hebben. Klem hoeft alleen handvast.

jwlb
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jan 2010 21:20

jwlb 11 apr 2015 17:10

En hoe denken jullie over een carbonfiets waarbij de bevestiging is op de cranks? (twinnyload). Zelf altijd een alufiets zonder problemen zo vervoerd, maar nu een vriendin met een carbonframe.

Dat de crank beetje kan slijten bij de schroef is uiteraard bekend, maar meer gelet op de krachten op't frame.
Bulls Desert Falcon 1 - Shimano Ultegra
Xtrail MUD 5.0 - Shimano XT

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 apr 2015 19:44

Als 't een gen 1 Twinny Load is dan past 't überhaupt niet.

Een uitgebreide discussie over de voor- en nadelen van crankbevestiging vind je hier

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... evestiging

jwlb
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jan 2010 21:20

jwlb 12 apr 2015 20:58

Dank voor de reactie. Passen is het probleem niet. Het is de laatste twinny load van de oude stempel. Al vele racefietsen vervoerd, alleen geen Carbon. Als dat dus geen probleem is, ga ik nu niet 200/300 uitgeven aan een mooiere en misschien betere.
Bulls Desert Falcon 1 - Shimano Ultegra
Xtrail MUD 5.0 - Shimano XT

Gebruikersavatar
bw75
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 nov 2012 20:06

Gebruikersavatar bw75 12 apr 2015 22:33

Ik gebruik deze i.c.m. wat kleine foampads ter bescherming van frame en wielen, zonder problemen.
Afbeelding

HansVerboom
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2015 21:42

HansVerboom 15 jul 2015 22:02

Gebruik al 8 jaar een Twinny Load Swing (crankbevestiging). Door het vele gebruik (ook op vakanties) komt hij niet meer van de auto af, levert bovendien een extra kreukzone op bij mijn 7-zitter (bloedjes van kinderen op de laatste rij). Tegenwoordig staan er ook carbon-fietsen op de Swing, nooit problemen mee gehad. Paar jaar geleden nog uitbreiding bij gekocht naar 4 fietsen.
Producenten van frames lijken niet erg veel vertrouwen te hebben in een frame-bevestiging. Duitse snelwegen met bijbehorende snelheden, en Poolse/Franse bergweggetjes blijken geen probleem.
Ik hoop dat ik nog een tijdje door kan met de crank-bevestiging (Twinny-Load maakt ze kennelijk niet meer).

Birota
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 06 jan 2015 19:43

Birota 17 jul 2015 12:31

Ik gebruik bij het vervoeren van mijn racefiets op de fietsdrager (trekhaak) altijd een Thule frame adapter. Dit werkt prima en geen risico op beschadiging van het carbon frame.

Linkje van de adapter: http://www.thule.com/nl-nl/nl/products/ ... 2-_-982000

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 18 jul 2015 18:17

Ik gebruik een Hapro voor 3 fietsen.
Heb een carbon fiets en hogere carbon wielen.
De wielbakken zijn met de fiets mee te stellen, zodat je geen last hebt van rare of onder een hoek staande riempjes.
Een doekje tussen de framehouder, ook al heeft deze een rubberen padding, en je frame blijft krasvrij.
De houders zijn ook te verstellen.
De bevestiging kunnen je met een sleutel vergrendelen evenals de drager.
Dus onderweg bij een tankstation kunnen ze je fiets er niet afhalen, of ze moten het frame doorzagen :D
Heb denk ik al wel 10.000 km met die drager door Europa gereden.
Verder komt deze zo'n beetje als beste uit de bus en is nog eens honderden Euro's goedkoper dan een Thule.

Plaats reactie