Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag of duurvermogen trainen

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 mei 2015 09:16

Als je de experts er op naleest hanteren ze bijna allemaal verschillende zones.
4-5-6 zones.
Wat is dan wijsheid?
Het effectiefste is trainen op vermogen vereist wel dat je data moet kunnen analyseren op basis van je eigen profiel.
Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen,maar gelukkig moeten je beentjes het wel blijven doen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 08 mei 2015 10:52

nijkie schreef:Als je de experts er op naleest hanteren ze bijna allemaal verschillende zones.
4-5-6 zones.
Wat is dan wijsheid?
Het effectiefste is trainen op vermogen vereist wel dat je data moet kunnen analyseren op basis van je eigen profiel.
Ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen,maar gelukkig moeten je beentjes het wel blijven doen.
Volgens mij kun je beter deze site http://www.mijnfietstrainer.nl/index.ph ... ningszones als informatie hanteren voor zones en om het omslagpunt te berekenen de info van Alan, zie http://home.trainingpeaks.com/blog/arti ... ting-zones
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 17 jun 2015 09:23

Even inhaken op dit topic:
- ik had tot voor kort een relatief hoge hartslag voor mijn leeftijd en dan bedoel ik max 195, regelmatig boven de 180 in klimmen en gemiddeldes van 150 - 155 in veel ritjes en als ik rustig trapte toch altijd rond de 145

SInds maart is dit drastisch en zeer snel gedaald, Max niet getest maar in klimmen alleen boven de 170 als ik echt serieus doortrap. Op het vlakke vaak niet boven de 120 en als ik daar echt doortrap haal ik soms 140. Daarnaast als ik intervallen train dan gaat in de rust periodes mijn hartslag heel veel sneller omlaag en naar veel lagere waardes dan voorheen.

Nu heb ik redelijk getraind en kan ik me voorstellen dat een verlaging van de gemiddeldes het gevolg kan zijn van betere conditie. Maar ik heb niet veel anders dan andere jaren getraind en het verschil is (naar mijn mening) wel erg drastisch.. alsof iemand een schakelaar heeft omgezet.
Dus mijn vraag is: kan dit andere oorzaken hebben?
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 jun 2015 10:14

Kort antwoord: Ja dat kan andere oorzaken hebben :P.

Tussenrust bij intervallen.., als je hf snel zakt duidt dat op snel herstel == goed teken.
Dat je hartslag minder mee komt dan vroeger hoeft niet erg te zijn. Maar je zat ook wel hoog (gaf je zelf al aan). Echter inhoudelijk moeilijk wat te zeggen omdat je geen nieuwe hf max kunt geven en zowel van voorheen als huidig geen omslagpunt (bij benadering) weten.

Zat je vroeger met die klimmen boven de 180 ook boven je omslagpunt? (grote kans van wel, maar kan ik niet zo zeggen).
Je zegt niet veel anders getrained te hebben dan andere jaren.. is dat echt zo of lijkt dat alleen zo? Als je kritisch bent, heb je misschien hier en daar net wat minder gedaan, is meer rust is beter herstel (andersom, trainde je vroeger misschien te hard?). Zijn je interval blokjes of invulling veranderd?
En natuurlijk, als je nu met lagere hartslagen op het vlakke rijdt. Aangenomen dat je lichaam niet hele grote sprongen maakt met hf max en omslagpunt.., dan heb je veel meer in je lage zones getrained.. dat is een sterke verandering. (en dat zie je dan terug in lage hf op je klimmen, en sneller herstel tussen je intervallen). Zeker als je output (bijv gem. snelheid als is dat een gevaarlijke waarde) min of meer hetzelfde is als voorgaande jaren.

Overtrainedheid? Zou iets kunnen zijn wat grote impact heeft. Maar dan zou bijv ook de zin in het sporten laag moeten zijn, en veel vermoeid ed. Dat maak ik niet direct op uit jouw verhaal.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 17 jun 2015 11:21

Ik ga ervan uit dat ik beter getraind heb. Meer alleen en op eigen gemoedelijk tempo, vaker korte stukjes hard in plaats van hele ritten op apegapen rijden. Dat zou ik normaal gesproken associeren met een dergelijke verandering.
Overtraind ben ik volgens mij niet, ik heb verder geen moeite om bv ergens hard naar boven te rijden, ongeacht of het een 3 minuten of 20 minute klim is in principe kan ik harder rijden dan voorheen maar het getal wat mijn hartslag meter aangeeft lijkt veel lager dan mijn vermoeidheidsgevoel zou verwachten. (behalve bij echt volle bak bergop rijden)

Maar goed, wat ik eigenlijk het vreemde vind is hoe plotseling en drastisch die verandering was, Zoals al gezegd alsof iemand een schakelaar heeft omgezet of een klep in de aorta heeft open gezet.

Wel een andere verandering is dat ik voor mijn werk altijd heel veel reis (naar andere tijdzones met Jetlag en alle bijkomende nadelen) en dan heb ik het over 1x per maand over de oceaan en 2x per maand in Europa, dat heb ik dit jaar in januari en februari heel intensief gedaan (4x naar VS) en daarna eigenlijk alleen nog maar een kort reisje in April.
Afbeelding

Daveke2
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 09 mei 2012 22:19

Daveke2 29 jun 2015 17:13

Klinkt mij meer als een bredere basisconditie en dus betere, lagere hartslagen en een beter herstel
Het meer alleen rijden, en waarschijnlijk ook beter intervallen zullen je meer geholpen hebben dan vorige jaren

Ik ben zelf na een pauze van 3 jaar dit jaar begonnen met trainen voor triatlons, de eerste 4 maanden heb ik enkel getraind op zeer lage hartslagen van 110-135. Geen enkel interval oid erbij genomen. Vanaf maart zijn er langzaam aan blokjes bij gekomen, ook van nog relatief lage hartslagen. Tot bij mijn eerste echte intervaltraining, had ik het idee dat mijn hartslag niet omhoog wou schieten, tot ik daar ook weer "beter" in werd. Ik rij het fietsdeel van de triatlon nu met gemiddeldes van 39-40 km/u en ben daarna nog fris genoeg om te starten met hardlopen.

Ik heb in de praktijk gezien, dat exact op de manier trainen zoals Alan hierboven beschrijft, de weg is naar succes. Sinds ik nu na een kleine herstelperiode weer begonnen ben met intervals ben ik sterker dan ooit. Ik trap al mn records uit de boeken, 1 min interval, 5 min interval en beleef ontzettend veel plezier aan het aanvallen van KOM's op Strava.

Ben wijs, luister naar Alan, en train vooral rustig. Hij is niet de enige die dit predikt. Ik lees op vele fora dat een intensiteit van 60% FTP vaak de gemiddelde waarde is waar het grootste deel van de "duur"training gedaan moet worden om echt beter te worden.

Het is beter om een dikke turbo op een 3.0 ltr motor te schroeven dan een 1.2 driecilinder...

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 29 jun 2015 18:00

Dat is goed om te horen.
Hoe vaak train je per week en hoeveel uur?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Daveke2
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 09 mei 2012 22:19

Daveke2 29 jun 2015 18:30

Ik train relatief veel, de km-teller staat dit jaar qua fietsen op 7250 km.
Regelmatig fiets ik naar mn werk, wat een enkele rit van 45 minuten is. Ook die ritjes schaar ik onder de duurtraining, want zelfs daar zag ik de eerste maanden de hartslagen hard dalen. Inmiddels blijven de hartslagen gelijk, maar gaat het vermogen en de snelheid vooruit.
Ik denk dat ik qua fietsen om en nabij de 1000 km heb gemaakt in zowel januari en februari, en daarna maandelijks zo'n 1250 km. Enkel in maart heb ik 1500 km gemaakt.

Gemiddeld kom ik aan een 9 ritten/9u40min per week volgens Strava, maar dat is dus inclusief de woon-werk ritjes,
Mijn jaargemiddelde ligt op zo'n 31,2 km/u. Gemiddelde vermogen is 209 watt en gemiddelde hartslag 134.
Dit is wel allemaal op verschillende fietsen gereden, trainingsfiets, wedstrijdfiets en tijdritfiets.

Nu ik in het seizoen zit, zijn de trainingen vaak iets korter, maar wel intensiever

@ body; dikke Litespeed! Altijd een zwak gehad voor van die tijdloze tita frames! LIKE!

ilcobra
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 okt 2010 14:32

ilcobra 29 jun 2015 19:54

ericpeters schreef:Even inhaken op dit topic:
- ik had tot voor kort een relatief hoge hartslag voor mijn leeftijd en dan bedoel ik max 195, regelmatig boven de 180 in klimmen en gemiddeldes van 150 - 155 in veel ritjes en als ik rustig trapte toch altijd rond de 145

SInds maart is dit drastisch en zeer snel gedaald, Max niet getest maar in klimmen alleen boven de 170 als ik echt serieus doortrap. Op het vlakke vaak niet boven de 120 en als ik daar echt doortrap haal ik soms 140. Daarnaast als ik intervallen train dan gaat in de rust periodes mijn hartslag heel veel sneller omlaag en naar veel lagere waardes dan voorheen.

Nu heb ik redelijk getraind en kan ik me voorstellen dat een verlaging van de gemiddeldes het gevolg kan zijn van betere conditie. Maar ik heb niet veel anders dan andere jaren getraind en het verschil is (naar mijn mening) wel erg drastisch.. alsof iemand een schakelaar heeft omgezet.
Dus mijn vraag is: kan dit andere oorzaken hebben?

Haal je wel nog steeds je oude maximale hartslag? En is je rust hartslag ook nog steeds dezelfde?

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 06 jul 2015 23:08

knukkel schreef:Ik zit ook in een 'lage hartslag experiment' nu. M'n HFmax ligt erg hoog (220, omslag >200bpm) maar ik rij nu vooral heel rustig, op vermogen. Heb dit jaar iets van 2700km gereden en zie na afloop dat ik dan vaak gemiddeld maar iets van 27km/uur rij met een HF van 130. Zelfs als ik wat meer intensieve duur doe, dan kom ik gemiddeld zelden boven de 30km/u uit. Let op, dit is gemiddeld, je moet ook wel regelmatig flink in de verzuring trainen en dus hard rijden, maar de hoofdmoot is echt rustige duur. Voelt heel onnatuurlijk in het begin, maar als ik mezelf op een segmentjes test, dan rij ik wel harder dan vorig jaar.
Binnenkort komen er wel meer zwaardere blokken in omdat ik voor de Marmotte aan het trainen ben, maar ben nu dus nog hoofdzakelijk met de basis bezig.
De meeste van mijn wielervriendjes rijden nog wel steeds zo hard mogelijk tijdens hun trainingen, dus het wordt een interessante test op 4 Juli dit jaar! ;-)
Afgelopen weekend de Marmotte gedaan en ik was een heel stuk sneller dan m'n fietsmaten.
Ik was al overtuigd, de anderen gaan ook hun training aanpassen! ;-)

KuotaKharma
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2015 08:14

KuotaKharma 09 jul 2015 08:42

Interessant onderwerp!

Ik ben eigenwijs geweest en heb de afgelopen maanden juist op de tegenovergestelde manier getraind. Dus drie tot vier relatief korte (1-2 uur), zeer intensieve ritten per week en in totaal maar een stuk of vijf lange duurritten (5-6 uur). Doel was een mtb-marathon (voor de kenners: Raid des Hautes Fagnes, 115 km met ruim 3000 hm in zeer technisch terrein).

Het doel is gehaald, met een tijd van 8,5 uur zat ik in de middenmoot, maar het gevoel erbij was niet goed. Heb geen moment het gevoel gehad dat ik "goede benen" had. Verder is de progressie er ook helemaal uit en krijg ik de laatste tijd m'n hartslag maar moeilijk omhoog.

Wat getallen:
Omslagpunt ligt rond de 175, Hfmax is gemeten op 189. De meeste trainingen reed ik in D2 en D3 (interval of gewoon een uur rammen in D3 tegen het omslagpunt aan). Op het mtb-parcours zie ik nu echter al een tijdje geen progressie meer in m'n rondetijden. Benen voelen niet best. Wat nog wel aardig loopt zijn de rustige duurritten, met een hartslag van rond de 140 haal ik vrij makkelijk een gemiddelde van 31 km/u op een solotocht van 150 km...

In verband met vakantie fiets ik de komende 3 weken niet. Denk dat mijn lichaam die rust nu ook gewoon nodig heeft. Daarna wil ik weer gaan trainen. Ik wil dan het gepolariseerd trainen gaan proberen, dus veel rustige ritten met HF 130 en daarnaast af en toe knallen op het mtb-parcours. Ben erg benieuwd of dit verbetering gaat brengen! Wil ergens in september weer een marathon rijden, dus dat is dan een mooi eikpunt. Of komt dat dan te vroeg (ben dan net 6 weken bezig)?

Verder heb ik nog een paar vragen over deze methode:

- Werkt het ook als je maar 8 uur in de week beschikbaar hebt? Geldt er dan ook een verhouding 80:20?
- Moet er wel een bepaalde opbouw in zitten (dus steeds langere ritten, of steeds intensiever)?
- Hoe intensief moeten de intensieve ritten zijn?

Ik zal net als Knukkel over een paar maanden mijn ervaringen hier posten!

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 09 jul 2015 09:06

Ben benieuwd!
Even voor de goede orde, ik heb dus niet gepolariseerd getraind, maar 'gewoon' alle zones bestreken, met wel de nadruk op (hele) rustige duur. Dat aandeel was echt significant meer dan ik voorheen deed. Ik fietste ook plm 8 uur in de week. Soms minder, regelmatig iets meer...
De 'zwaarste' blokjes die ik deed waren 4 min net boven FTP, gevolgd door dan nog een minuut voluit. En dat een keer of 5 in een training. Da's dan minder intensief dan bij puur gepolariseerd trainen volgens mij.

Plaats reactie