Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Blessure quadriceps, raad nodig

fmv37
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2015 20:48

fmv37 12 mar 2015 21:29

Beste fietsgenoten,

Allereerst even mezelf voorstellen, ik ben Matthias, 22 jaar, en sinds enkele jaren recreatief wielertoerist. Ik rij mee in de plaatselijke wielerclub, men doel voor dit jaar is dan ook om mee te kunnen in de betere categorie, en liefst ook wat mee te spelen op de kop.

De laatste maanden ben ik de trainingen terug wat aan het opwaarderen. Gisteren stootte ik echter op een groot probleem.
Ik zal trachten hieronder m'n probleem zo grondig mogelijk uit de doeken te doen zonder men ganse levensverhaal te vertellen:

Beknopte samenvatting: Quadriceps voelde gisteren verschrikkelijk slecht aan na de training, men been wou niet meer plooien zonder een zurige / brandige pijn die redelijk slecht uit te staan was, vandaag is het al wat beter, maar zulke slechte tekens wil ik liever niet negeren. Het betreft mijn linker been, de kop die net boven je knie start. Ik vermoed dat er iets mis is met mijn positie, gezien het rechter been niet stuk is, iemand enig idee wat ik moet veranderen, of kan ik hiermee beter verder gaan naar de kiné?

Lange versie:
Toen ik vorige week zaterdag ging fietsen voelde mijn linker been nog vermoeid aan, ook al was het toen al van de zondag er voor geleden dat ik getraind had, in principe zou ik dan men frisse benen moeten starten, ik vermoed dat ik door een verkeerde houding op de fiets al een tijdje een blessure aan het opstapelen ben.

Gisteren begon de echte pret. Het was een korte maar intensieve training (ik volg een schema dat vorig jaar voor mij gemaakt is, werkte toen zeer goed).
Training was als volgt: dikke 2u gefietst met volgende intervallen:
4* 15min fietsen met cadans van 105, hartslag tussen 155-170, tussendoor 2 min pauze
7* intensieve kracht (zo staat het op het schema, komt neer op spurtje van 200 meter, met cadans boven de 100, hartslag maakt niet uit).
Na die 4 * 15 min voelde ik wel een lichte pijn in m'n linker been, maar gezien dit voor mij een intensieve training is leek me dat wel normaal, na de spurtjes zag ik wel even sterren.
Toen ik thuis van mijn fiets stapte voelde ik redelijk wat pijn in mijn linker quadricips (de kop die net boven je knie start, voor het linker been is dat de grootste kop langs rechts). Deze pijn werd erger, voor het slapen gaan kon ik m'n linker been nog slecht plooien, de trap heb ik al vlotter op gegaan. De pijn kan ik beschrijven als een branderig / zurige pijn, die tamelijk slecht aanvoelde, geen pijn van vermoeidheid, maar eerder een gevoel dat er iets serieus mis is. Vandaag is het gelukkig al heel wat beter, maar echt goede tekens zijn dit toch niet.

Nu is de vraag of jullie soms een idee hebben wat ik nu moet doen? Ik ben er zelf redelijk zeker van dat het probleem wat te maken heeft met de positie op de fiets, gezien mijn rechter been nog in orde is (indien beide benen dit probleem hadden was het probleem éénvoudig, overbelasting). Vorig jaar ging ik regelmatig naar de sportdokter, die wist aan de hand van de soepelheid van de spieren of je goed op je fiets zit of niet. Vaak was een probleem toen op te lossen door een kleine correctie aan de plaatjes van mijn schoenen. Jammer genoeg is deze brave mens op verdiend pensioen. Nu hoop ik dus of iemand mij weet wat er juist mis is, mijn eigen kennis van de quadriceps is wat te beperkt om een goede conclusie te trekken.

Is het nu best om voorlopig niet te fietsen, of wel fietsen zolang de pijn beperkt en draagbaar is (maar dan geen intervaltraining meer)?

Alvast bedankt

Matthias

Ter illustratie heb ik even een foto genomen van mijn benen:
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 13 mar 2015 01:35

Ik zal dit met de nofige belangstelling blijven volgen aangezien ik hetzelfde probleem heb.Als je er met uw duim stevig indrukkend over wrijft voel je een onderhuidse verdikking (binnenzijde bovendij). Ik heb steeds gedacht dat het werd veroorzaakt door de geleverde inspanningen maar nu ik 2 maanden wegens een heelkundige ingreep niet heb gefietst is de drukpijn nog steeds aanwezig zij het wel een beetje minder. Ik heb ondertussen ontdekt dat ik met het meest getroffen, been wel harder duw dan met het andere been.Ik tracht daarin nu meer evenwicht na te streven

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 15 mar 2015 14:00

De spier die je bedoelt is onderdeel van de Quadriceps. Deze heet de Vastus medialis. In het bewegen van de knie zorgt deze voor de eindstrekking in de knie. Kan het zijn dat je een beenlengteverschil hebt ? Linkerbeen dus korter dan rechts ? Theoretisch zou ik kunnen bedenken dat je bij strekking van je linkerknie meer overstrekt en hiermee de vastus medialis links veel meer gebruikt dan rechts. Maar dat is puur theoretisch.
Ook de onderrug en bekken kunnen erbij betrokken zijn. Gezien het gevoel dat je beschrijft zou er ook een beknelling kunnen zijn van de liesslagader. Toch eens verderop gaan voor een lichamelijk onderzoek ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 15 mar 2015 17:23

Fysiotherapeut of andere expert .......

Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 16 mar 2015 12:28

Inderdaad niet teveel op adviezen op het forum afgaan. Afspraak maken met de fysio die kan het waarschijnlijk verhelpen of advies geven.

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 17 mar 2015 08:06

ted038 schreef:Fysiotherapeut of andere expert .......
Dat treft...ben fysio- manueel therapeut.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 17 mar 2015 10:21

Hoe staan je voeten, van boven gezien?
Heb je O-benen?

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 17 mar 2015 13:00

ceon schreef:
ted038 schreef:Fysiotherapeut of andere expert .......
Dat treft...ben fysio- manueel therapeut.
kan het ook wel vinden in je volgend advies :
ceon schreef:Toch eens verderop gaan voor een lichamelijk onderzoek ?
en
fmv37 schreef:Vorig jaar ging ik regelmatig naar de sportdokter, die wist aan de hand van de soepelheid van de spieren of je goed op je fiets zit of niet. Vaak was een probleem toen op te lossen door een kleine correctie aan de plaatjes van mijn schoenen. Jammer genoeg is deze brave mens op verdiend pensioen.
TS liep al bij sportarts, die echter gepensioneerd is, maar hij ging daar vast heen met een reden, wat niet ineens weg is met die pensionering, dus nieuwe sportarts/fysio-iets etc zoeken idd , eventueel via zijn club :)

josjoha
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2020 16:09

josjoha 13 mar 2022 15:32

Hoe is het afgelopen ?

Plaats reactie