Hallo,
Ik rijd nu al anderhalf jaar rond op een (te grote) Giant racefiets, met opzetstuurtje.
Nu vind ik het tijd worden voor een echt triathlon/tijdritframe.
Wat heb ik zelf al gevonden:
- FM069 Hier weet ik de zitbuishoek niet van.
- FM086
- FM206 ('officieel' geen tri/tijdrit frame)
maar volgens de tabel lijkt me dit verschil wel vrij klein in zitbuis hoek (-0.4gr tov FM086), grote voordeel hier is de niet integrated stem, daardoor meer opties om aan te passen aan mijn afmetingen.
Via http://www.competitivecyclist.com/Store ... ulatorBike
Heb ik getracht mijzelf te meten,
Fit style The Aero Fit
Top Tube Length 44.7 - 46.7 Cm
Stem Length 8 - 10 Cm
BB Saddle Position 73.8 Cm
Saddle Pedal 91 Cm
Saddle Ground 98.8 Cm
Aero Bar Drop Minimal 5.1 Cm
Aero Bar Drop Moderate 10.3 Cm
Aero Bar Drop Intense 12.5 Cm
Maar met deze waarden lijkt het erop dat ik wel heel lange benen moet hebben en erg korte romp. 82bbl op 1.76 lijkt me toch niet extreem?
Aangezien zelf bouwen mijn voorkeur heeft zoek ik het liefst een frame, maar totale fiets mag ook.
Welke opties zie ik over het hoofd?
Eerste triathlonfiets (frame)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4362
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
uuhhh er zijn zeer veel frames voor een tijdrit of triathlon fiets.
Maar serieus het verstandigste is om eerst eens een goede meting uit te laten voeren bv bij, tri-run in Hilversum.
Maar serieus het verstandigste is om eerst eens een goede meting uit te laten voeren bv bij, tri-run in Hilversum.
Zoals Scottwilko al zegt is een goede maatvoering ook bij een triathlonfiets van groot belang, helemaal als je de langere afstanden gaat doen. Daarnaast is de juiste framemaat bij een triathlonfiets ( meestal) een maat kleiner dan je normale racefiets. Ook hier geldt dus meten is weten.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik zou serieus overwegen om voor een iets minder hip model te gaan, waar je wel afstelmogelijkheden hebt. Dus gewoon een 1 1/8" voorvork zonder gekke stuurpen constructies icm een stuur met veel afstelmogelijkheden. Je eigen houding is oneindig veel belangrijker dan het verschil tussen zo'n frame en iets als een Cervelo P3 (of vergelijkbaar).
@amclassic-fan
Model is uitgezocht op 'mooi' niet op 'aero.'
De lijnen vind ik mooi, heel veel modellen vind ik niet mooi.
Maar je hebt gelijk, pasvorm is belangrijker dan wat dan ook.
Dat was het voordeel van die FM206, echter is die wel een stuk langer dan de beide echte TT fietsen.
Wat ik nu weet van mijn racer is dat hij echt te lang is.
Meting op zich wel nuttig idd, echter vind ik de kosten wel erg hoog (250 euro).
Al is een fiets waar je niks mee kan natuurlijk nog duurder.
Model is uitgezocht op 'mooi' niet op 'aero.'
De lijnen vind ik mooi, heel veel modellen vind ik niet mooi.
Maar je hebt gelijk, pasvorm is belangrijker dan wat dan ook.
Dat was het voordeel van die FM206, echter is die wel een stuk langer dan de beide echte TT fietsen.
Wat ik nu weet van mijn racer is dat hij echt te lang is.
Meting op zich wel nuttig idd, echter vind ik de kosten wel erg hoog (250 euro).
Al is een fiets waar je niks mee kan natuurlijk nog duurder.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik weet niet of deze leverbaar is en tegen welke prijs: http://www.xpa-cycling.com/products_dat ... html&key=2
Genoeg voorbeelden voorbij zien komen op triathlonforum van een gekochte fiets waarbij men na afloop te diep bleek te zitten....
qua prijs/kwaliteit/garantie zou ik Planet-X adviseren , maar zijn wel agrresief qua geometrie
qua prijs/kwaliteit/garantie zou ik Planet-X adviseren , maar zijn wel agrresief qua geometrie
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap
De euro/dollar is voor ons nu ook helemaal niet gunstig voor aankoop van spullen in USD.
Ben nu het volgende frame aan het bekijken:
Kost een schijntje vergeleken met die china carbon dingen.
Vind het frame minder mooi, maar zo kan ik ook mooi zelf leren spuiten.
Hier moet alleen nog wel een vork in, opties zijn via RIbble iets bestellen:
http://www.ribblecycles.co.uk/sp/road-t ... olufort200
Of evt via marktplaats iets vinden.
Maar kan iemand me het verschil uitleggen tussen een race en een tijdrit vork?
Dat de vork 1 1/8" moet zijn om in het frame te passen snap ik.
Maar loop een tijdrit vork rechter en een race frame meer naar voren toe?
Ben nu het volgende frame aan het bekijken:
Kost een schijntje vergeleken met die china carbon dingen.
Vind het frame minder mooi, maar zo kan ik ook mooi zelf leren spuiten.
Hier moet alleen nog wel een vork in, opties zijn via RIbble iets bestellen:
http://www.ribblecycles.co.uk/sp/road-t ... olufort200
Of evt via marktplaats iets vinden.
Maar kan iemand me het verschil uitleggen tussen een race en een tijdrit vork?
Dat de vork 1 1/8" moet zijn om in het frame te passen snap ik.
Maar loop een tijdrit vork rechter en een race frame meer naar voren toe?
http://www.planetx.co.uk/i/q/FRPXEX/pla ... d-seatpost
ze hebben nog 1 zwarte medium hangen (frame en zadelpen, vork appart bij bestellen). kosten zonder voor 420euro voor carbon met interne kabelvoering)
ze hebben nog 1 zwarte medium hangen (frame en zadelpen, vork appart bij bestellen). kosten zonder voor 420euro voor carbon met interne kabelvoering)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap