Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Compressor tips?

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 26 feb 2015 08:19

Ik wilde voor het onderhoud van mijn fietsen toch eens gaan kijken om een compressor aan te schaffen, voornamelijk om de fiets om de moeilijk bereikbare plaatsen goed en snel droog te kunnen blazen. Iemand een idee wat bijv de minimale druk is die aan te raden is? En misschien een inside tip voor een betaalbaar exemplaar? ;)
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 26 feb 2015 15:34

Gewoon een goedkoop model met 25 l vat en min 8 bar.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 feb 2015 16:16

Die van de Lidl zijn prima.

Gebruikersavatar
den boete
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 mei 2014 19:32

Gebruikersavatar den boete 26 feb 2015 16:22

Koop NOOIT een droge kompressor, neem er altijd eentje die gesmeerd wordt, die gaan oneindig langer mee.
Verder gebruik ik mijn kompressor niet om de fietsen te drogen.
Reden : een kompressor steekt veel druk, maar weinig debiet.
Het beste middel om fietsen droog te blazen, is een goedkope sledestofzuiger van het merk Miele. (waarschijnlijk zijn er nog wel merken die ook een blaasfunctie hebben)
Je kan die stofzuigers openklikken, en de darm op de uitlaat steken, die blaast dan een massa warme lucht.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 feb 2015 16:51

Heb zelf deze pas gekocht en bevalt tot nog toe prima. Ik zit alleen nog te rotzooien met de bandenvulpistool - die ik gelijktijdig in een set heb gekocht - om deze ook op presta ventielen te kunnen aansluiten. Het oppompen lukt wel met een adaptor maar druk uitlezen en eventueel druk laten ontsnappen uit de fietsband nog niet. ;)

Btw, een olie gesmeerde compressor maakt ook beduidend minder lawaai.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 feb 2015 18:38

Orlok, wat ik gebruik om met een luchtpistool een band met een prestaventiel tubeless op te kunnen pompen, is een stuk slang van een oude fietspomp die ik aan de ene kant over het ventiel schuif, en aan de andere kant over de punt van het luchtpistool schuif.
Ik heb wel een luchtpistool met een lange punt waarover ik de slang kan schuiven.
Wanneer je nu aan de ene kant een autobandventiel in die slang kunt klemmen, evt met slangenklem, dan kun je je bandenvulpistool gebruiken om een band met prestaventiel op te pompen en de druk uitlezen.
Zo maar een gedachte, ik weet niet of het gaat lukken.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 feb 2015 19:38

den boete schreef:...een goedkope sledestofzuiger van het merk Miele...
Wij kopen altijd Miele stofzuigers, dat zijn prima dingen, maar ze behoren toch echt niet tot de categorie 'goedkope stofzuigers', of vergis ik mij nu :roll: ?
60 x Ventoux

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 26 feb 2015 21:00

Racebandjes oppompen met 8 bar compressor kan vervelend zijn bv je brengt de compressor op max. druk, je pompt 7,5 in achterband en dan is er niet meer genoeg voor de voorband.(dan wordt het druk aflaten tot compressor weer aanspringt en wachten)
Ideaal vind ik dan een 10 bar compressor, maar deze zijn prijziger.
Ik heb mijn 8 bar toestel verhoogd naar bijna 9 bar (op eigen risico!) en dit werkt perfect.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 feb 2015 22:10

scottpch schreef:Orlok, wat ik gebruik om met een luchtpistool een band met een prestaventiel tubeless op te kunnen pompen, is een stuk slang van een oude fietspomp die ik aan de ene kant over het ventiel schuif, en aan de andere kant over de punt van het luchtpistool schuif.
Ik heb wel een luchtpistool met een lange punt waarover ik de slang kan schuiven.
Wanneer je nu aan de ene kant een autobandventiel in die slang kunt klemmen, evt met slangenklem, dan kun je je bandenvulpistool gebruiken om een band met prestaventiel op te pompen en de druk uitlezen.
Zo maar een gedachte, ik weet niet of het gaat lukken.
Nee, want de druk die je uitleest is de compressor druk en niet de druk in de band. Dat komt omdat het prestaventiel moet worden ingedrukt om de druk te kunnen aflezen. Oppompen lukt wel op die manier, maar lucht laten ontsnappen uit de band niet omdat ook daarvoor het prestaventiel moet worden ingedrukt door het luchtpistool. Je hebt daarvoor een speciale ventielkop of pompkop nodig die een mechanisme bevat die het prestaventiel indrukt bij het plaatsen op het ventiel en die zijn moeilijk te vinden. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 27 feb 2015 07:03

Die van Airpress vind ik prima met 25L vat en tot 10 bar (al heb ik nog nooit maximaal gebruikt). Verloopjes en manometer heb ik helaas niet. Maar gebruik hem eigenlijk alleen om mountainbikebanden snel tubeless te kunnen monteren en daarvoor heb ik wel een klein verloopje.

Met goede verlopen en aansluitingen is de Airpress mijn inziens voor fietsonderhoud prima. En enigszins betaalbaar. Ik heb die van mij heb ik zelfs 2e hands en dan is ie nog betaalbaarder... ;)

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 27 feb 2015 08:14

Bedankt allen voor de tips zover, ik weet nu iets beter waar ik naar moet kijken ;-)
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 27 feb 2015 17:22

Suntoro schreef:Die van Airpress vind ik prima met 25L vat en tot 10 bar (al heb ik nog nooit maximaal gebruikt). Verloopjes en manometer heb ik helaas niet. Maar gebruik hem eigenlijk alleen om mountainbikebanden snel tubeless te kunnen monteren en daarvoor heb ik wel een klein verloopje.

Met goede verlopen en aansluitingen is de Airpress mijn inziens voor fietsonderhoud prima. En enigszins betaalbaar. Ik heb die van mij heb ik zelfs 2e hands en dan is ie nog betaalbaarder... ;)
Is deze oliegesmeerd?

Plaats reactie