Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5628
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 sep 2020 19:16

Alpe d'Huez werd indertijd door de tenoren beklommen met een 42 -21 a 23 verzet.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 11 sep 2020 01:10

Vandaag voor het eerst een lange klim opgereden in Frankrijk: Pic de Nore. Tot de 7% gaat dat goed, wordt het 8% of meer dan wordt het harken met mijn 39x32 als dat langere stukken zijn.

Scheelt een compact met 34x32 nu veel (als ik de omwentelingstabel bekijk dan lijkt het van niet) maar ik lees ook dat de omwenteling an sich beter / natuurlijker aanvoelt. Nu weet ik dat 5 kilo eraf mss veel meer zoden aan de dijk zet (maar ook dan zou ik met 82 bij 185 cm geen klimgewicht hebben) , maar ben benieuwd of zo’n compact echt wezenlijk verschil maakt.

Omdat het op zich niet aan conditie ligt (die basis is echt goed geworden laatste 2 jaar) maar wel aan gevoel dat ik mezelf opblaas bij de stukken boven de 8%. Wil conditie / inhoud op vlakke nog verder uitbouwen, maar moet ik me erbij neerleggen dat ik met 82 (dat is mijn streven) altijd dat harkgevoel blijf houden boven de 8%?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7929
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 sep 2020 06:49

Een 34t binnnenblad t.o.v. 39t scheelt 15%. En een binnenblad van 33t zelfs 18%. Dat zijn serieuze verschillen. De goedkoopste manier om (veel) lichter te trappen is de montage van een Wolftooth Roadlink, waardoor je achteraan een cassette tot 40t kunt gebruiken. Wel met een middellange kooi (GS bij Shimano) achterderailleur. Scheelt zelfs 25%. Voordeel is bovendien dat het dingetje heel snel te monteren en te demonteren is. Nadeel is natuurlijk dat er grote stappen ontslaan in de cassette. Het is maar wat je wilt.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 11 sep 2020 13:41

Dank Klimmer, dat geeft al een indicatie. Alleen blijft ‘flink verschil’ en 15% nog een beetje abstract. Het beste is natuurlijk zo’n beklimming als gisteren 2 dagen later met een compact te doen (los van de fysieke gesteldheid; ik ga ‘m sowieso deze vakantie nog een keer doen) maar heb hier in de buurt geen grote fietsenzaak kunnen ontdekken waar ik een fiets een dag kan huren en probeer er dus wat meer gevoel bij te krijgen.

Stomme vraag wellicht maar met welk verzet op mijn dubbel kan ik om meer gevoel te krijgen bij de grote van het verschil (15%) mijn 39x32 vergelijken? Welk verzet is ca 15% zwaarder? Als ik die eens vergelijk op een loper van 4% krijg ik misschien ook meer gevoel bij dat verschil.

Ook benieuwd naar ervaringen van fietsers die met hetzelfde kampten en van een dubbel naar compact zijn gegaan.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5211
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 sep 2020 13:54

Eenvoudigst is eens een cadanssensor te plaatsen en kijken wat je comfortabel vindt aan cadans.
Of ook: je kan de cadans natuurlijk ook berekenen aan de hand van je snelheid. Of de snelheid als referentie nemen.

De meesten vinden een cadans tot 70 aangenaam.

Met 39/32 rijdt je dan iets meer dan 10.7km/u.
39/34 zou 10.1km/u zijn.
34/32 zou 9.4km/u zijn....

Wat heb je nodig bij welke steilte.

Zelf rijdt ik 34/36; dan kan ik ook uitrusten in de beklimmingen ;-).

Speel hier wat mee:
https://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 11 sep 2020 14:44

Dat spelen met en zoeken naar de voor mij fijnste cadans snap ik Walter en deed ik al wel alleen is het probleem dat er voor mij bij de echt steilere stukken nu niets te zoeken en proberen valt. Ik moet het gewoon doen met die 39x32.

In het Sauerland waar ik 2 keer per jaar naartoe ga kom ik met mijn 39x32 ook (net) boven op een klim van 2,5 km die op een gegeven naar de 13% gaat (en op sommige stukjes kort tussen de 15-17 zit) alleen blaas ik mezelf bijna op.

Aan de inhoud licht het volgens mij niet gezien feit dat ik op het vlakke in mijn D1-zone makkelijk 3-4 uur rijd tussen de 30,5 en 31 km. Dus probeer ik er nu online en in theorie achter te komen of een compact mij (nu 87 kg bij 185cm; kwam van 92 en wil naar 82) echt SIGNIFICANT gaat helpen om soepeler te rijden bij de hogere stijgingspercentages. Leuk en leerzaam tijdverdrijf aan het zwembad van mijn vakantieadres 😀

Dat een 30er met 20 kg minder aan het lijf mij ‘laat staan’ vind ik geen probleem, wil alleen verkennen wat er binnen mijn mogelijkheden ligt.

Misschien stap ik ook nog in de auto om een dag in de Pyreneeën te rijden. Ik zit het dichtst in de buurt van oa de Port d’envalira (Andorra) en zo’n lange klim van 35km met gemiddelde van 4,8% denk ik veel beter aan te kunnen. En lijkt me erg gaaf. En dan volgend jaar - met wellicht die compact (of triple) - een vakantieadres aan de Pyreneeën 😀

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5211
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 sep 2020 15:18

zo een klimmetje van 2.5 km dat is 10-15 afzien en boven. Dat kan je natuurlijk niet vergelijken met 10km klimmen.
Om 'goed' te klimmen moet je gewoon leren om voldoende traag te rijden. Dan komt iedereen ooit boven.
En ja je zal moeten aanvaarden dat gewicht het moeilijker maakt ;-).

Probeer eens te kijken hoe je op een klim in D1 of D2 kan blijven. Ik vermoed dat je bij de Saureland niet kan.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2203
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 11 sep 2020 15:37

Die 34 kost een tientje, gewoon erop zetten en uitproberen toch?

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 11 sep 2020 16:28

Dat kan ik zeker niet Walter maar mijn vermoeden is juist dat ik dat wel (makkelijker) zou kunnen als ik nog lichter kan rijden. En dat ik dan mss minder meters afleg per uur dat vind ik niet erg en is nog trainbaar. En mss leg ik er juist meer als die hogere cadans makkelijker is vol te houden.

Oké Woefdram, meende dat ik gelezen had dat je bij een dubbel niet (altijd) makkelijk een 34 erop kunt zetten maar dat zal ik dan verkeerd begrepen hebben. Of mss heb ik me dan op verkeerde been laten zetten bij fietszaak waar ik dus wel 2 maanden geleden nieuwe cassette heb laten plaatsen met een 32 (terwijl daarvoor een 25 de grootste was), maar waar binnenblad niet ter sprake is geweest.

Kan dat altijd? Heb een Merida van nu minimaal 15 jaar oud een jaar of 5 geleden overgenomen. Was destijds wel helemaal samengesteld met topmateriaal en wielen en heb er al 5 jaar heel veel plezier van.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5211
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 sep 2020 16:48

daarom : welke trapfrequentie is aangenaam.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7929
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 sep 2020 17:34

Inmiddels zal toch wel duidelijk zijn dat een binnenblad van 34t met 110mm bcd niet past op een dubbel crankstel. Minimum is 38t, te koop bij TA Spécialités.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2203
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 11 sep 2020 17:54

Ah, my bad, even gemist dat het om een ‘ouderwetse’ dubbel ging en niet een ‘nieuwerwetse’ compact.

Plaats reactie