Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 aug 2010 15:42

Het aantal topics over wat voor een crankstel begint wel erg uit de hand te lopen. Daarom lijkt het me beter dat we die discussies centraal in dit ene topic voortaan.

Welk crankstel ideaal is hangt af van je klimcapaciteiten en waar je gaat fietsen. Rij je enkel in vlakke Hollandse polders en heb je geen intenties om naar Zuid-Limburg (of verder) dan ben je het beste af met een dubbel crankstel. Wil je wel gaan klimmen en geen geboren berggeit dan is een compact of een triple de beste keus. Triples zijn de laatste jaren niet bepaald in de mode, eigenlijk kan je enkel nog van Shimano triple groepen kopen. Bij de triple crankstellen is de Q-factor (de afstand tussen de pedalen) groter, maar bij de huidige HT2 crankstellen van Shimano is dit verschil gereduceerd tot slechts 9 mm.
Valt de keuze op een compact crank dan is de keuze niet gelimiteerd, iedere groep is ook als compact verkrijgbaar. Je zit dan wel met het nadeel dat je op z'n minst het kleine voorblad moet wisselen om ook op het vlakke een fijn verzet te hebben.

Kort samengevat de plus- en minpunten:
Dubbel:[53x39]
+ looks
+ gewicht
+ q-factor
- 39 is voor echte stoempers te licht in de polder, in welk geval er gesleuteld zal moeten worden
- 39 is voor velen te zwaar in de bergen, maar het kleinst mogelijke binnenblad is 38 (Shimano / SRAM) of 39 (Campa)
- in veel gevallen zal de cassette aangepast moeten worden aan het terrein

Triple: [53x39x30 of 50x40x30]
+ grootste bereik
+ lichtst mogelijke verzet (30x28 bij Shimano, 30x29 bij Campa)
+ geen noodzaak om te sleutelen, ook niet achteraan
- looks
- 100 tot 130 gram zwaarder
- niet mogelijk met Campa 11-speed, Shimano Dura Ace of SRAM groepen
- qfactor

Compact: [50x34]
+ looks
+ gewicht
+ flexibiliteit; je kunt er allerlei bladen op te schroeven
+ q-factor
+ goedkope oplossing als je om wilt bouwen vanaf een dubbel of triple
- lichtste verzet is 10% zwaarder dan bij triple (34x28 bij Shimano, 34x29 bij Campa)
- scheve kettinglijn / weinig bruikbare verzetten op 't vlakke, daarom sleutelen (op 't vlakke), zowel vooraan als achteraan
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 09 aug 2010 17:29

Een beginnetje leidt automatisch tot een discussie, misschien voorafgaand daaraan een overzicht van alle draadjes?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27408
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 aug 2010 17:45

Misschien heel simpel gewoon de voor- en nadelen even op een rijtje zetten?

Dubbel:[53x39]
+ looks
+ gewicht
+ q-factor
- 39 is voor echte stoempers te licht in de polder, in welk geval er gesleuteld zal moeten worden
- 39 is voor velen te zwaar in de bergen, maar het kleinst mogelijke binnenblad is 38 (Shimano / SRAM) of 39 (Campa)
- in veel gevallen zal de cassette aangepast moeten worden aan het terrein

Triple: [53x39x30 of 50x40x30]
+ grootste bereik
+ lichtst mogelijke verzet (30x28 bij Shimano, 30x29 bij Campa)
+ geen noodzaak om te sleutelen, ook niet achteraan
- looks
- 100 tot 130 gram zwaarder
- niet mogelijk met Campa 11-speed, Shimano Dura Ace of SRAM groepen
- qfactor

Compact: [50x34]
+ looks
+ gewicht
+ flexibiliteit; je kunt er allerlei bladen op te schroeven
+ q-factor
+ goedkope oplossing als je om wilt bouwen vanaf een dubbel of triple
- lichtste verzet is 10% zwaarder dan bij triple (34x28 bij Shimano, 34x29 bij Campa)
- scheve kettinglijn / weinig bruikbare verzetten op 't vlakke, daarom sleutelen (op 't vlakke), zowel vooraan als achteraan

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 09 aug 2010 18:01

Triple ook niet mogelijk bij hogere 11 speed groepen Campa.

Compact cassette Marchisio met 30 mogelijk.
What makes the boat go faster?

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 09 aug 2010 22:50

Verstandige mensen nemen een triple.
Compact is alleen voor de profs en voor de macho's onder de toerders
Een Triple staat mooier dan een compact op een fiets omdat de gaten tussen de tandwielen kleiner zijn. Het is aangekleder en stoerder
Q factor is voor de meeste toerders niet belangrijk. Dat speelt alleen een rol bij afwijkingen in de onderste ledematen als die er zijn, wat knieklachten met zich meebrengt in ruste. Meestal wordt het dan geopereerd, door de Q angel te herstellen.
Die 100 gram zwaarder kun je ergens anders ook besparen. Misschien zelf een 1/2 kilo afvallen.
Verder is de kettinglijn bij een compact niet altijd goed, wat een grotere slijtage tot gevolg heeft.
Maar ik denk dat ik door mijn reactie weer de nodige reacties oproep
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27408
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 aug 2010 23:34

Livio Livius schreef: Compact cassette Marchisio met 30 mogelijk.


30 kransje is met alledrie de systemen mogelijk. Ik houd het bij de "officiële" getallen.

@ marc

Valt wel mee, je zegt vrij zinnige dingen ;)

De kettinglijn van een compact is alleen waardeloos als je op 't vlakke gaat rijden met een 34.

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 09 aug 2010 23:53

Die slijtage bij een compact, geldt die alleen voor de ketting of ook voor je tandwielen? Ik kan me voorstellen dat je met een scheve kettinglijn de tanden ook scheef trekt.

Daarnaast ben ik benieuwd (ik heb de vraag eerder in een ander topic gesteld, maar we beginnen "opnieuw" ) naar het antwoord op de vraag hoe en hoe makkelijk het is om de bij een compact de bladen voor te vervangen. Is dit voor een a-technische leek te doen? Of kost hem dit per keer een servicebeurt van de FM?

Overigens zegt mijn vader over de 30 op zijn triple; "Beter mee verlegen, dan om verlegen". Zelf gebruik ik de 30 alleen in de laatste kilometers van een zware klimtoertocht. Maar ik dank Linda wel altijd dat ik hem bij heb...!

Maarja, ik ben ook ijdel. En ik wil ook twee bladen, en geen drie...
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 aug 2010 00:14

Wellicht is dit excel-sheetje dan ook wel handig. Ik heb een aantal voor de hand liggende cassettes/voorbladen gekozen, maar die kan je zelf uiteraard naar hartelust aanpassen.

@amclassic: ga jij alle info uit dit draadje 'filteren' en in de startpost zetten?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 10 aug 2010 00:52

Dan is deze site misschien nog makkelijker:

verzetten

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 aug 2010 21:45

Later zal ik de boel nog verder uitbreiden met bijv iets van de 2 bovenstaande posts. Tips en commentaar is welkom.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

iron2man
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 apr 2005 23:04

iron2man 11 aug 2010 21:17

Sram heeft tegenwoordig de APEX groep twee bladen volgens mij een 50-34 voor en achter een 10 speed cassette die loopt tot 32 achter met deze combinatie heb je echt geen triple nodig

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 11 aug 2010 21:23

iron2man schreef:Sram heeft tegenwoordig de APEX groep twee bladen volgens mij een 50-34 voor en achter een 10 speed cassette die loopt tot 32 achter met deze combinatie heb je echt geen triple nodig


Alle SRAM groepen muv Red met 11-32 beschikbaar.
What makes the boat go faster?

Plaats reactie