Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 mar 2023 15:19

Als het kan, zou ik het met een cassette oplossen.
De grotere stapjes zijn in dat gebied in Limburg weinig bezwaarlijk. De klimcassette kan je altijd weer gebruiken voor je volgende trip naar heuvels of bergen.
Het is minder werk dan het wisselen van een binneblad bij je crank.
En officieel is een 52/34 geen goede combi (al zal het vast kunnen en goed gaan), dus waarom daar een gok in nemen?

Ik weet niet waar jij 90% van de tijd fietst.., maar als je nu een klimcassette erbij koopt. Dan kan je overwegen om je 11-28 te vervangen voor een 11-25 oid, zodra deze versleten is. Voor juist een mooier verloop over je cassette op de vlakke wegen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 16 okt 2023 22:25

walter- schreef: 14 nov 2020 11:57 [...] En met een 14-28 cassette kan je weer gaan gebruik maken van de 52t.
Voor mij was een cassette beginnend met 14t een verademing. Kleinere sprongen tussen de versnellingen die ik veel gebruik. En in combinatie met 39-52 ideaal (ik denk dat ik zowat even zwak ben als jij ;-)) zolang het niet stijl bergop gaat [...]
Ik ben op dit moment voor een fiets (Eddy Merckx MXL uit '92/'93, ST 64 c-c) eenzelfde combinatie voor de aandrijving aan het overwegen. Daarvoor heb ik al een bijna complete SRAM Force/Red 22 groep, met Red 10 speed cranks, Red 11 speed kettingbladen (52-36, BCD 110) en Red Power Chain 22 ketting. Het 36T voorblad wil ik vervangen door een 39T omdat ik de fiets in principe alleen op vlakke wegen en kleine heuveltjes ga gebruiken. In combinatie daarmee denk ik dat een 14-28 cassette meer dan voldoende zal zijn als ik denk aan het zwaarste (52x14) en lichtste (39x28) verzet. (Voor al het andere heb ik zonodig een andere fiets met een 53-40-30 triple en 12-25 of eventueel 12-27 cassette). Maar voordat ik de definitieve keuze maak heb ik een aantal vragen:

39T, 110 BCD, 5-arm voorblad
Ik wil een zwarte, ronde (geen ovaal) voorblad. Tot nu toe heb ik geen 39T binnenblad voor 11 sp kunnen vinden van SRAM zelf. Van andere merken heb ik wel wat gevonden:
Rotor NoQ Aero
Stronglight SRAM Red 22
Miche Super 11 SSC
Stronglight CT2
TA Syrius 11

Werken al die merken in principe even goed met mijn SRAM 22 groep? Het zal voor mij nl. de eerste keer worden dat ik met SRAM en 11 speed ga fietsen. Geen idee dus hoe dat allemaal werkt.

14-28 cassette
Gelet op de nodige ruimte tussen de staande achtervork aan de DS en de eerste tandwiel(en) van de 14-28 cassette, is er een manier om al vóór de aanschaf te weten of deze cassette gaat passen?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 okt 2023 22:48

Eddy-Merckx-MX-Leader-Road-Bike-1990s-5_1080x.jpg
In mijn ervaring werken al die merken van kettingbladen goed samen.
Maar eventueel heb je hier een bcd 110 sram 39t voorblad;
https://www.bike-components.de/en/Stron ... CD-p60938/
Edit; oeps dat is geen sram maar een stronglight ;-). Die stronglights heb ik zeker gebruikt maar dan een r5t of zelfs een 55t. Ik kijk nog eens of ik een echt 39t vind van sram.

Of de 14t past; ik heb in het jeugdwielrennen nog geen frame tegengekomen waarin de 14t niet past. 16t en 18t wel al een gezien waar het nips was of gewoon niet.
Neem eens een foto; probleem hen je als de achterbrug zeer snel naar binnen gaat of zeer breed is.
Op zich zou je van met je 11speed cassette kunnen kijken hoe hoog de 14t van de cassette komt. Van de 14t naar binnen of horizontaal extrapoleren tot boven de 11t; en zien of je dan al tegen de achterbrug aankomt.
Van het beetje foto's dat ik zo snel terug vind van een Merckx MXL zou het me echt wel verbazen dat een 14t als eerste een probleem is. Die achterbrug blijft mooi breed in het begin.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 okt 2023 23:02

Nog even doorgezocht; ik denk idd niet dat een echt sram 39t bcd 110mm bestaat; ik zou je de stronglights aanraden; die worden om z'n minst als sram compatible benoemt. Wel even opletten; bij sram heb je crank met een hadden bolt; 1 van de 5 bouten zit verstop achter de crankarm en heeft geen normale boutmoer. Waarbij ik even niet meer weer hoe je dat altijd goed oplost ;-).

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 16 okt 2023 23:15

walter- schreef: 16 okt 2023 22:48 Eddy-Merckx-MX-Leader-Road-Bike-1990s-5_1080x.jpgIn mijn ervaring werken al die merken van kettingbladen goed samen.
Maar eventueel heb je hier een bcd 110 sram 39t voorblad;
https://www.bike-components.de/en/Stron ... CD-p60938/
Edit; oeps dat is geen sram maar een stronglight ;-). Die stronglights heb ik zeker gebruikt maar dan een r5t of zelfs een 55t. Ik kijk nog eens of ik een echt 39t vind van sram.

Of de 14t past; ik heb in het jeugdwielrennen nog geen frame tegengekomen waarin de 14t niet past. 16t en 18t wel al een gezien waar het nips was of gewoon niet.
Neem eens een foto; probleem hen je als de achterbrug zeer snel naar binnen gaat of zeer breed is.
Op zich zou je van met je 11speed cassette kunnen kijken hoe hoog de 14t van de cassette komt. Van de 14t naar binnen of horizontaal extrapoleren tot boven de 11t; en zien of je dan al tegen de achterbrug aankomt.
Van het beetje foto's dat ik zo snel terug vind van een Merckx MXL zou het me echt wel verbazen dat een 14t als eerste een probleem is. Die achterbrug blijft mooi breed in het begin.
Oke, dank voor jouw reactie. Dat voorblad van Stronglight had ik ook gezien idd. Als het allemaal even goed werkt dan ga ik die nemen want hij is ook een van de goedkoopste.
Ik heb ook net ff gecontroleerd zoals je voorstelde met de 12-25 cassette van de andere fiets maar weet het op die manier nog niet zeker. Ik zal morgen met daglicht een foto maken en hier plaatsen. Kijken of ik er zo uitkom.

Een andere vraag trouwens, over de lagers voor de cranks. Op Mantel.com heb ik gezien dat je voor mijn type bracket (70 mm) de SRAM GXP kan nemen voor mijn type cranks:

https://www.mantel.com/truvativ-gxp&spe ... ec[]=22427

Maar op diverse andere fora heb ik wisselende verhalen gelezen over de duurzaamheid van deze lagers. Er worden soms andere merken aanbevolen maar die zijn vaak aanzienlijk duurder (200-300%). Volgens jullie ervaring, zijn die duurdere lagers de meerprijs waard tov deze GXP van SRAM?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 16 okt 2023 23:22

walter- schreef: 16 okt 2023 23:02 Nog even doorgezocht; ik denk idd niet dat een echt sram 39t bcd 110mm bestaat; ik zou je de stronglights aanraden; die worden om z'n minst als sram compatible benoemt. Wel even opletten; bij sram heb je crank met een hadden bolt; 1 van de 5 bouten zit verstop achter de crankarm en heeft geen normale boutmoer. Waarbij ik even niet meer weer hoe je dat altijd goed oplost ;-).
Thanks voor de headsup, maar deze crank heeft geen hidden bolt want het is een SRAM Red 10 speed crank. Volgens mij zit dat hidden bolt bij de SRAM 22 cranks. Ik heb daar nl. ook een van (Force 22) en daar zie ik dat "verborgen" bolt, achter de crankarm. Binnenkort komt die laaste crankset trouwens te koop omdat het een 172.5 mm crank arm heeft en ik liever de 175 mm crankset gebruik.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 okt 2023 23:27

Op mijn mtb ben ik niet tevreden van de sram/truvativ bb tegen een BSA BB; ik heb er al te veel versleten. Al vrees ik zelf dat de fout ook wel aan het frame kan zitten waar de bb niet ideaal uitgelijnd is. Op de koersfietsen heb ik geen klagen. En daar werden die voor wedstrijden gebruikt en wel zowat ieder jaar vervangen. Of ook; de experten zeggen wel eens dat de gxp niet de beste standaard is en extra stress op de lagers geeft (wie bedenkt trouwens lagers in verschillende maat links en rechts voor iets dat conceptueel symmetrisch is...).
Maar geen idee hoeveel km je plant; een bb is ook niet kritisch in de zin dat je niet ineens stil staat langs de weg. Bij goed onderhoud controleer je of er speling is en na vaststelling van speling heb je wel even om de bb te vervangen. Loop je tegen de grenzen van je budget denk ik dat je er best mee kan starten.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 okt 2023 23:30

Ps; je hebt een draadframe met ITA draad; er gaan er niet zoveel zijn met ervaring met die setup; dat zal veelal met BSA zijn. Misschien is een ITA frame gemiddeld wat beter uitgelijnd en dus vriendelijker voor de lagers.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 okt 2023 23:33

Ps; zelf zou ik tegen het metalen frame een campa 11 speed crank nemen, eventueel met vierkante as. Dat doet de Merckx meer eer aan (en zelf rijdt ik op mijn ouder frame een campa 11 speed met een sram crank. Passende crank/groep is ver overroepen ;-).

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 18 okt 2023 14:41

walter- schreef: 16 okt 2023 22:48[...]Neem eens een foto; probleem hen je als de achterbrug zeer snel naar binnen gaat of zeer breed is.
Op zich zou je van met je 11speed cassette kunnen kijken hoe hoog de 14t van de cassette komt. Van de 14t naar binnen of horizontaal extrapoleren tot boven de 11t; en zien of je dan al tegen de achterbrug aankomt.[...]
jackbrown schreef: 16 okt 2023 23:15[...]Ik heb ook net ff gecontroleerd zoals je voorstelde met de 12-25 cassette van de andere fiets maar weet het op die manier nog niet zeker. Ik zal morgen met daglicht een foto maken en hier plaatsen.[...]
Gisteren een paar foto's gemaakt. De cassette is een Campagnolo 10 speed 12-25 (12-13-14-15-...-23-25):
20231017_150246.jpg
20231017_172448.jpg
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 18 okt 2023 14:50

walter- schreef: 16 okt 2023 23:33 Ps; zelf zou ik tegen het metalen frame een campa 11 speed crank nemen, eventueel met vierkante as. Dat doet de Merckx meer eer aan (en zelf rijdt ik op mijn ouder frame een campa 11 speed met een sram crank. Passende crank/groep is ver overroepen ;-).
Is een Campagnolo 11 speed crankset een verbetering tov de SRAM 22 crankset? En zo ja, waarom? Of bedoel je puur esthetisch?
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 18 okt 2023 15:12

walter- schreef: 16 okt 2023 23:27de experten zeggen wel eens dat de gxp niet de beste standaard is
Je bedoelt Hambini? :) Of zijn er nog andere "experten"?

Plaats reactie