Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Cérvelo S5 vs. Imitatie S5 uit China

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 02 mar 2015 18:13

JoostG schreef:Interesting.... Pina Aqua. Maar wat weet jij dan wel van:
* Kwaliteitscontrole op productie
Heeft ieder zichzelf respecterend bedrijf met een naam die marktwaarde vertegenwoordigd geregeld. Stickerframes kunnen prima zijn van kwaliteit en worden vaak door fabrikanten ingekocht. De productie er van moet dan wel aan eisen voldoen. Zelfs een sticker vertegenwoordigd dus een kwaliteit want een merk verbind zijn naam er aan.

* Gebruikte halffabricaten en matrijskosten
Zijn onderdeel van de kwaliteitscontroles die binnen certificering van de bedrijfsprocessen plaatsvinden. Zo ben je als leverancier alleen al vanuit CE/ISO vaak verplicht om aan te tonen dat de geleverde halffabricaten consistent zijn van kwaliteit. Matrijzen worden vaak ontwikkeld aan de hand van eigen CAD tekeningen waardoor maatvoering consistent is met bijvoorbeeld eindige elementen berekeningen die zijn uitgevoerd.

* Keurmerken en certificeringen (en dan heb ik het niet alleen over CE maar ook over bijvoorbeeld procesmatige certificering)
Nogmaals; randvoorwaardelijk voor elk productiebedrijf van naam. Zo heeft mijn fiets ook een UCI keurmerk, dat krijg je niet omdat ze het daar mooi vinden maar omdat een frame steekproefsgewijs aan bepaalde kenmerken voldoet.

* R&D en testen
Google is your friend. Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft een R&D afdeling en er zijn tal te vinden op het indernet. Daarnaast ken ik een aantal mensen in de industrie en heb een redelijk beeld van hoe dat gaat. Voorbeeldje: zoek eens op "whitepaper dogma F8"

* After-market service en garantie
Is vanuit de wet geregeld. Bovendien hebben de meeste merken een naam hoog te houden zoals aangegeven.

* Juridische kosten en verzekeringen
Zie antwoord boven. En ja, ik vind het prettig als mijn frame een dikke Amerikaan doorstaat :mrgreen:
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 02 mar 2015 18:19

Pina aqua schreef: * R&D en testen
Google is your friend. Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft een R&D afdeling en er zijn tal te vinden op het indernet. Daarnaast ken ik een aantal mensen in de industrie en heb een redelijk beeld van hoe dat gaat. Voorbeeldje: zoek eens op "whitepaper dogma F8"
Je verward hier R&D voor een deel met die andere afdeling; Marketing :)

Edit: Dat schijnt trouwens geld te kosten joh, marketing!

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 02 mar 2015 18:27

Tom-s schreef:
Edit: Dat schijnt trouwens geld te kosten joh, marketing!
Marketing blijkt toch wel redelijk effectief dan :ugeek:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ronde_van_ ... elheid.png
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 02 mar 2015 19:44

Je hebt het bijvoorbeeld over een merk als Pinarello? Dat merk dat de R&D door Sky laat doen, de frames in China laat maken, zo'n geweldige lakkwaliteit heeft dat de witte frames in de fabriek al vergelen en die nog net niet over de grond rollen van het lachen als je denkt dat die vergeling onder de garantie valt?

80% van de extra kosten voor een merk frame zijn marketing kosten en die marketingkosten hebben ze nodig om je te laten denken dat hun frames veel beter zijn. Voor alle duidelijkheid, imitatieframes vallen bij mij onder kansloos en ik ben nog altijd blij met mijn italiaan met de bijbehorende historie en verhalen. En ik vind het ook niet erg om daar extra voor te betalen, maar puur zakelijk bekeken heeft een merkloos chinees frame de beste prijs/kwaliteit verhouding bij een gewoon goede kwaliteit.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 04 mar 2015 12:15

[quote="Karl66"]Je hebt het bijvoorbeeld over een merk als Pinarello? Dat merk dat de R&D door Sky laat doen, de frames in China laat maken, zo'n geweldige lakkwaliteit heeft dat de witte frames in de fabriek al vergelen en die nog net niet over de grond rollen van het lachen als je denkt dat die vergeling onder de garantie valt?

quote]

Mijn Dogma 60.1 is nog steeds spier- en spierwit, als nieuw.
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=7188
https://www.youtube.com/watch?v=lrjId0-K-Ts
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 04 mar 2015 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

CKTBIKE
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 jun 2012 18:52

CKTBIKE 04 mar 2015 12:51

Karl66 schreef:Je hebt het bijvoorbeeld over een merk als Pinarello? Dat merk dat de R&D door Sky laat doen, de frames in China laat maken, zo'n geweldige lakkwaliteit heeft dat de witte frames in de fabriek al vergelen en die nog net niet over de grond rollen van het lachen als je denkt dat die vergeling onder de garantie valt?

80% van de extra kosten voor een merk frame zijn marketing kosten en die marketingkosten hebben ze nodig om je te laten denken dat hun frames veel beter zijn. Voor alle duidelijkheid, imitatieframes vallen bij mij onder kansloos en ik ben nog altijd blij met mijn italiaan met de bijbehorende historie en verhalen. En ik vind het ook niet erg om daar extra voor te betalen, maar puur zakelijk bekeken heeft een merkloos chinees frame de beste prijs/kwaliteit verhouding bij een gewoon goede kwaliteit.
Zo zie ik het ook

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 04 mar 2015 17:04

Karl66 schreef:Je hebt het bijvoorbeeld over een merk als Pinarello? Dat merk dat de R&D door Sky laat doen, de frames in China laat maken, zo'n geweldige lakkwaliteit heeft dat de witte frames in de fabriek al vergelen en die nog net niet over de grond rollen van het lachen als je denkt dat die vergeling onder de garantie valt?

80% van de extra kosten voor een merk frame zijn marketing kosten en die marketingkosten hebben ze nodig om je te laten denken dat hun frames veel beter zijn. Voor alle duidelijkheid, imitatieframes vallen bij mij onder kansloos en ik ben nog altijd blij met mijn italiaan met de bijbehorende historie en verhalen. En ik vind het ook niet erg om daar extra voor te betalen, maar puur zakelijk bekeken heeft een merkloos chinees frame de beste prijs/kwaliteit verhouding bij een gewoon goede kwaliteit.
Tuurlijk! Allemaal onzin ISO en UCI certificering!
http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/ca ... 3&ICS2=150
http://www.uci.ch/mm/Document/News/Rule ... nglish.PDF
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 mar 2015 17:12

Jaap Telder schreef:
Karl66 schreef:Je hebt het bijvoorbeeld over een merk als Pinarello? Dat merk dat de R&D door Sky laat doen, de frames in China laat maken, zo'n geweldige lakkwaliteit heeft dat de witte frames in de fabriek al vergelen en die nog net niet over de grond rollen van het lachen als je denkt dat die vergeling onder de garantie valt?

quote]

Mijn Dogma 60.1 is nog steeds spier- en spierwit, als nieuw.
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=7188
https://www.youtube.com/watch?v=lrjId0-K-Ts
De mijne ook. Dat lakverhaal is al jaren oud. Mijn allereerste carbon Paris om precies te zijn (8jr geleden gok ik).
Less is bore

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 04 mar 2015 20:43

ISO wil niks meer of minder zeggen dan dat je volgens een vooraf bepaalde manier gestructureerd aan kwaliteitsmanagement doet. Het zegt alleen niks over de kwaliteit van het product. En UCI certificering heb je alleen maar nodig om wedstrijden te mogen rijden, maar die regels zijn zo verouderd, dat je die verder niet al te serieus meer kan nemen.

Natuurlijk is dat verhaal over Pinarello zwaar gechargeerd, namelijk net zo gechargeerd als de opmerkingen over gevaarlijke frames uit China...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

d-theunise
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 feb 2015 17:50

d-theunise 04 mar 2015 22:00

ik rij sinds kort ook op een chinees of de kwaliteit goed is ? De tijd zal het leren. Wel rijdt hij heerlijk :D

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 04 mar 2015 22:05

Karl66 schreef:ISO wil niks meer of minder zeggen dan dat je volgens een vooraf bepaalde manier gestructureerd aan kwaliteitsmanagement doet. Het zegt alleen niks over de kwaliteit van het product.
Ik heb deze twee zinnen een keer of 10 nagelezen maar ben er denk ik te dom voor :ugeek:
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 04 mar 2015 22:23

ISO --> Kwaliteit organisatie ≠ kwaliteit eindproduct.

Plaats reactie