Pagina 1 van 1

5800 binnenblad

Geplaatst: 18 feb 2015 23:15
door RMB
Mensen,
Iemand enig idee of de types binnenbladen (ma, mb, md) te matchen zijn met niet-corresponderende buitenbladen (ook ma, mb, md genaamd).
Voor wat ik er nu van snap is buitenblad:
53t: MD
52t: MB
46t: MB
50t: MA
en binnenblad:
39: MD
36: MB
34: MA

Als types gematched moeten worden, is het dus alleen mogelijk om de 'standaard combi' te gebruiken. Eigenlijk wil ik een 50-39 rijden.
Moet ik een 39 type MA zoeken, of maak ik het allemaal moeilijker dan het is :D

Een beetje google-en levert hits zoals deze op:
For best shifting performance, match M-type chainrings

Iemand ervaring mee / betrouwbare bron waarin het tegendeel wordt aangetoond?
Gr
RMB

Re: 5800 binnenblad

Geplaatst: 19 feb 2015 05:07
door klimmer
Of ik een betrouwbare bron ben mag je anderen vragen. Bedenk zelf even het volgende. Alle 5800 (en 6800) binnenbladen zijn gladde kettingbladen, zonder iets dat op schakelhulpen lijkt. Zo zijn binnenbladen al sinds mensenheugenis. Schakelhulpen zitten op buitenbladen, want daar hebben ze effect. Daar zitten dus ook de verschillen. Een binnenblad hoeft eigenlijk alleen de ketting te vangen bij terugschakelen en daar is tie voor ontworpen. Vergelijk de vorm van de tanden tussen binnen en buitenblad. Dus: combineer 50t en 39t, maar bedenk ook dat 11 tanden verschil tegenwoordig weinig is. Misschien moet je voorderailleur iets hoger dan je gewend bent, omdat anders de kooi het binnenblad raakt. Bij het ontwerp van voorderailleurs wordt rekening gehouden met een groter verschil in tanden dan vroeger. Ook 18t verschil kunnen ze aan en dan is 11t weinig (dat gold vroeger voor 8-9t verschil). Ik denk dat het meevalt, want Shimano heeft ook een 46/36 combo.

Re: 5800 binnenblad

Geplaatst: 19 feb 2015 07:27
door 53x11
Ter aanvulling: om optimaal te schakelen positioneren fabrikanten de tandjes van binnen- en buitenblad en stijghulpjes optimaal ten opzichte van elkaar. Blijkbaar is dat bij die M serie het geval.
Of je daar wat van merkt? Ik gebruik altijd aftermarket tandbladen en combineer 50 of 51 met 34, 36, 39 of 42, en merk echt geen verschil...

Re: 5800 binnenblad

Geplaatst: 19 feb 2015 18:19
door RMB
Ok, thanks beiden, that will do.

Ik overweeg overigens om met een 39 te rijden omdat anders het snelheidsbereik waar je het voorblad wisselt tussen de 30-35 ligt; precies waar ik vaak rijd... (en dan met een 11/23 cassette). In nederland heb ik toch niets kleiners dan een 39 nodig. Mocht ik Limburg in gaan dan zet ik er een 11/28 op, of zelfs een 11/32, dan komt het daar ook wel goed. Richting alpen toch weer de 36 voor monteren.
Anyhow, dat was de achtergrond van m'n vraag;)

Re: 5800 binnenblad

Geplaatst: 19 feb 2015 19:50
door canyon81
Bij de 6800 schijnt er iets verschil te zitten in afstand tussen binnen- en buitenblad bij de 34 en de 39t. Ik rij nu met de combi 50-39, maar het afstellen luistert heel nauw. Met de 34 was er niets aan de hand, met de 39 mikt de derrie hem het liefst tussen de bladen, dus dat moet met beleid gebeuren. Ik heb het niet nagemeten, maar werd mij door de FM verteld. Omdat de combi's bij de 5800 gelijk zijn, zou het daar dus ook kunnen opspelen.

Re: 5800 binnenblad

Geplaatst: 24 feb 2015 22:16
door RMB
canyon81 schreef:met de 39 mikt de derrie hem het liefst tussen de bladen, dus dat moet met beleid gebeuren.
Met 'dat' bedoel je het afstellen, of het schakelen? Heb er weinig trek in om iedere keer met veel zorg terug naar de 39 te schakelen. Een keer een middag besteden aan fijnafstelling is geen probleem; mits dit dus wel mogelijk is :D

Re: 5800 binnenblad

Geplaatst: 25 feb 2015 07:27
door canyon81
RMB schreef:
canyon81 schreef:met de 39 mikt de derrie hem het liefst tussen de bladen, dus dat moet met beleid gebeuren.
Met 'dat' bedoel je het afstellen, of het schakelen? Heb er weinig trek in om iedere keer met veel zorg terug naar de 39 te schakelen. Een keer een middag besteden aan fijnafstelling is geen probleem; mits dit dus wel mogelijk is :D
Daarmee bedoel ik het afschakelen. Dus niet onder volle belasting naar het binnenblad schakelen en ook niet als de ketting op de kleinste kransjes ligt. Dan gaat het prima.

Re: 5800 binnenblad

Geplaatst: 25 feb 2015 22:02
door RMB
Ok, thanks. Klinkt als 2 zaken die ik toch al niet doe.

Re: 5800 binnenblad

Geplaatst: 26 feb 2015 18:19
door ronner
.

Re: 5800 binnenblad

Geplaatst: 26 feb 2015 21:03
door RMB
Hm, daar lees ik toch dat er niet gemixt kan worden; op een 50/34 crankstel dus geen 39 monteren...
Volgens mij is daarmee het hele verhaal van 'alles heeft dezelfde steek'-verhaal wel min of meer teniet gedaan. (Ok, feitelijk klopt het nog steeds, maar de functionaliteit die je er mee zo winnen verdwijnt weer)

Re: 5800 binnenblad

Geplaatst: 26 feb 2015 21:33
door ronner
.