Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Last van nek tijdens rit

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 03 feb 2015 21:00

Nu dat we de exacte maten van je huidige fiets kennen moet ik Bikerke bijtreden.
Heb je al eens de volledige berekening gedaan op de fit calculator? Kijk vervolgens in de kolom van de competitiv fit.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8526
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 feb 2015 21:44

Mocht je in de buurt van Barneveld wonen doe dan een dynamische meting bij Velometric je wordt eerst onderzocht qua lenigheid etc etc .
Maar nogmaals je hebt ook een tijdje pijnloos gereden op deze fiets dus voor mijn gevoel met een goede meting en kleine veranderingen moet het goed komen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

DGT
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2014 15:43

DGT 04 feb 2015 13:18

Ik heb na pagina 4 niet meer alle reacties gelezen, dus mijn excuses als ik iets dubbel post.
Om te beginnen heb je gewoon de foute fiets. Merida heeft de race lite en de ride lite. Het is de bedoeling van de race lite om zeer diep en sportief en te zitten, dus gaat het erg moeilijk te worden om dit te compenseren, zeker met jouw lichaamsbouw. De ride lite is iets korter en heeft een hogere balhoofdbuis, deze zou voor jou zeker beter geweest zijn.
Ik denk in jouw specifieke geval dat een maat groter, de ride lite, met een korte stuurpen ideaal had geweest.
Volgens mij (maar ik ben al vaker in mijn leven fout geweest hoor ;) ) zou je het beste af zijn om deze fiets te verkopen en een waardige vervanger te zoeken, meer in het comfort segment....

Joostje
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 feb 2015 15:28

Joostje 04 feb 2015 19:28

Ik ga het buiten nog wel een paar ritjes maken om te kijken of het met de huidige aanpassingen beter gaat. Voor de toekomst weet ik in ieder geval zeker dat mijn volgende racefiets op maat gemaakt gaat worden. Voor mensen die van plan zijn een racefiets aan te schaffen is dit een belangrijke les. Koop dus niet zomaar een racefiets bij de plaatselijke fietsenmaker.
Verder wil ik iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om te reageren. Ik ben stukken wijzer geworden dankzij dit topic.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 04 feb 2015 19:46

Misschien heb je wel zoveel geleerd dat je niet meer aan een gemakzuchtige of onkundige verkoper bent overgeleverd. Maat 575 bovenbuis is immers niet zo gek als je alleen van die 184 uitgaat.
Je hebt met je huidige fiets een uitstekend referentiekader. De volgende keer weet je echt wel hoe lang bovenhuis en balhoofd moeten zijn. .

bikerke
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 04 feb 2015 19:58

Joostje schreef: Voor de toekomst weet ik in ieder geval zeker dat mijn volgende racefiets op maat gemaakt gaat worden.
Dat is nu ook weer niet echt nodig zulle. Gewoon je meetlatje meenemen en je stuurpenlengte laten aanpassen.
En op voorhand je "huiswerk" maken zodat je weet welke kunnen passen en in welke maat, en hou je daar aan (en NIET luisteren naar de verkopers)......

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 18 feb 2015 07:27

Joostje schreef:
nijkie schreef:
nijkie schreef:[quote="JoostjeScherp opgemerkt. Ik heb 1,5 jaar in deze positie gereden omdat ik niet beter wist. Vorig jaar heb ik bijna geen kilometers kunnen maken ivm een zware schouderblessure en operaties etc. Vanaf dit jaar wil ik weer volop aan de bak. Daarom ben ik ook kritischer naar mijn houding gaan kijken. Vandaar dit topic, omdat ik al het vermoeden had dat er iets niet klopte.
Er is veel advies t.a.v. je houding op je fiets. Wat mij verbaasd , als manueel therapeut, dat je voor de operaties 1,5 jaar gereden hebt zonder problemen. Nu ga allerlei veranderingen doen aan je fiets terwijl de oorzaak misschien wel gezocht moet worden in de nek zelf. Ik neem aan dat er een reden was voor de schouderoperaties ? Dus dat de schouderklachten al geruime tijd aanwezig waren ?
Dan zouden er namelijk ook veranderingen kunnen ontstaan in de nekwervelkolom. Vaak gebruik je dan de verkeerde spieren die tot snellere vermoeidheid en klachten kunnen leiden.
Misschien moeten die eerst onderzocht en behandeld worden alvorens aan je fiets te gaan sleutelen.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Plaats reactie