Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Last van nek tijdens rit

Joostje
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 feb 2015 15:28

Joostje 01 feb 2015 18:56

gene schreef:Stuurpen kun je evt eens omkeren om minder drop te hebben.
Fiets is te klein voor je, dan denk ik dat reach niet te groot kan zijn. Zal eerder door het te korte balhoofd komen
Nekpijn is dikwijls het gevolg van te korte en vooral te diepe zit
Dus de oorzaak schuilt meer in de drop dan de lengte van de reach? Ik kan ook moeilijk bij de remgrepen. Dat lijkt me toch doordat de stuurpen te lang is. Dan zou een kortere stuurpen en hem omdraaien toch een goede probleemoplossing moeten zijn? Of zie ik dit verkeerd?

Gr Joost

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 feb 2015 19:01

Joostje schreef:Dus als ik het goed begrijp is de reach te groot en kan ik dit compenseren door middel van een kortere stuurpen. Mijn huidige stuurpen is 11 cm. Maakt die ene cm een wereld van verschil?
En daarnaast is de reach en drop van het stuur dus te groot?

Bedankt voor je reactie.

Gr Joost
Ja die 1 cm is het verschil van op de shifters rijden of onder in de beugels.
Als je de fiets in 2011 heb gekocht rij je nu al ruim 3 jaar in deze positie dus?
Laatst gewijzigd door nijkie op 01 feb 2015 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 01 feb 2015 19:07

Joostje schreef:
Als ik mijn elleboog tegen het zadel zet, dan kom ik tot het begin van de stuurpen (afgaande op vuistregels).
Vooruit, ik laat me toch nog eens verleiden tot een reactie. De vuistregel is:
"De voorsprong heeft de juiste lengte als de top van je middenvinger halverwege deze komt."
Net als bij een andere replyer komen jou maten redelijk overeen met de mijne. Mijn bovenlijf is echter iets langer en mijn benen iets korter. Toch heb ik mijn zadel verder naar voren staan. Daar zou ik nog eens kritisch naar kijken.

Joostje
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 feb 2015 15:28

Joostje 01 feb 2015 19:12

Ik meende juist dat de zadelhoogte en de positie van het zadel de twee belangrijkste uitgangspunten waren. Ik ga je advies opvolgen en beginnen met het naar voren zetten van het zadel.

Indien mensen nog meer tips hebben dan hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 feb 2015 19:16

nijkie schreef:
Joostje schreef:Dus als ik het goed begrijp is de reach te groot en kan ik dit compenseren door middel van een kortere stuurpen. Mijn huidige stuurpen is 11 cm. Maakt die ene cm een wereld van verschil?
En daarnaast is de reach en drop van het stuur dus te groot?

Bedankt voor je reactie.

Gr Joost
Ja die 1 cm is het verschil van op de shifters rijden of onder in de beugels.
Als je de fiets in 2011 heb gekocht rij je nu al ruim 3 jaar in deze positie dus?
<dubbel antwoord>
Laatst gewijzigd door nijkie op 01 feb 2015 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 01 feb 2015 19:20

Joostje schreef:Framemaat: 57 cm
gene schreef:Fiets is te klein voor je, dan denk ik dat reach niet te groot kan zijn.
Hoe heb je de framemaat opgenomen?
Zoals ik al eerder schreef heb ik het idee dat het frame kleiner is dan de 57cm dan jij opgeeft.
Framemaat neem je op vanuit center trapas naar (virtuele) center bovenbuis.

Joostje
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 feb 2015 15:28

Joostje 01 feb 2015 19:24

nijkie schreef:
nijkie schreef:
Joostje schreef:Dus als ik het goed begrijp is de reach te groot en kan ik dit compenseren door middel van een kortere stuurpen. Mijn huidige stuurpen is 11 cm. Maakt die ene cm een wereld van verschil?
En daarnaast is de reach en drop van het stuur dus te groot?

Bedankt voor je reactie.

Gr Joost
Ja die 1 cm is het verschil van op de shifters rijden of onder in de beugels.
Als je de fiets in 2011 heb gekocht rij je nu al ruim 3 jaar in deze positie dus?
Scherp opgemerkt. Ik heb 1,5 jaar in deze positie gereden omdat ik niet beter wist. Vorig jaar heb ik bijna geen kilometers kunnen maken ivm een zware schouderblessure en operaties etc. Vanaf dit jaar wil ik weer volop aan de bak. Daarom ben ik ook kritischer naar mijn houding gaan kijken. Vandaar dit topic, omdat ik al het vermoeden had dat er iets niet klopte.

Joostje
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 feb 2015 15:28

Joostje 01 feb 2015 19:27

Nicosch schreef:
Joostje schreef:Framemaat: 57 cm
gene schreef:Fiets is te klein voor je, dan denk ik dat reach niet te groot kan zijn.
Hoe heb je de framemaat opgenomen?
Zoals ik al eerder schreef heb ik het idee dat het frame kleiner is dan de 57cm dan jij opgeeft.
Framemaat neem je op vanuit center trapas naar (virtuele) center bovenbuis.
De framemaat heb ik gemeten van hart trapas tot de bovenkant van de zitbuis (bovenkant van de zadelpenklem).

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 01 feb 2015 20:51

De last van je nek kan een kwestie van wennen zijn. De eerste lange ritten van een nieuw seizoen ben je niet de enige die daar last van heeft.
Ik zie een eenvoudige, snelle, kosteloze mogelijkheid om je houding aan te passen naar korter en hoger: stuurpen omkeren.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 01 feb 2015 21:03

Joostje schreef:Zojuist de reach nogmaals opgemeten. Ditmaal vanaf het hart van de trapas, en dan kom ik op 36 cm tot aan de stuurpen.
gene schreef:Hoe meet jij de zadelhoogte en hoeveel bedraagt deze?
Ik heb een bbl van 92 cm. 92 x 1,08 = 99 cm. Deze 99 cm is gemeten van pedaalas tot bovenkant van het midden van het zadel.

Gr Joost
Joost, ik heb een BBL van 91,3 cm mijn hart crank-as tot top zadel is 80,3 -80,7 cm.
Ik begrijp niet zo goed hoe je 20 cm hoger kunt zitten.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 01 feb 2015 21:10

Nicosch schreef:
Joostje schreef:Framemaat: 57 cm
gene schreef:Fiets is te klein voor je, dan denk ik dat reach niet te groot kan zijn.
Hoe heb je de framemaat opgenomen?
Zoals ik al eerder schreef heb ik het idee dat het frame kleiner is dan de 57cm dan jij opgeeft.
Framemaat neem je op vanuit center trapas naar (virtuele) center bovenbuis.
Als ik op een Merdia site kijk http://www.rowerymerida.pl/produkt104/r ... erida.html bestaat er een L (56cm) en xl (59cm). Het lijkt er steeds meer op dat je de xl hebt, dus de 59cm. Deze verklaard de lange zit.
Maar als ik de foto bekijk lijkt het de L(56cm) welke goed voor je moet zijn.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 01 feb 2015 21:40

MarcFaFo schreef:
Joostje schreef:Zojuist de reach nogmaals opgemeten. Ditmaal vanaf het hart van de trapas, en dan kom ik op 36 cm tot aan de stuurpen.
gene schreef:Hoe meet jij de zadelhoogte en hoeveel bedraagt deze?
Ik heb een bbl van 92 cm. 92 x 1,08 = 99 cm. Deze 99 cm is gemeten van pedaalas tot bovenkant van het midden van het zadel.

Gr Joost
Joost, ik heb een BBL van 91,3 cm mijn hart crank-as tot top zadel is 80,3 -80,7 cm.
Ik begrijp niet zo goed hoe je 20 cm hoger kunt zitten.
De pedaal-as en de trap-as zijn verschillende dingen. Wat bedoel je met crank-as?

Plaats reactie