Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbikers Heuvelrug hebben vergunning nodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 apr 2023 14:14

Doorgaans geen probleem.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 apr 2023 17:56

De voor fietsers belangrijke horeca, zoals Beauforthuis, Buiten In De Kuil en De Proloog heeft (bijna) altijd voorraad. Geen garantie. Vooraf checken kan lonend zijn.
hun fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 apr 2023 08:45

12go en mantel hebben ze altijd liggen, mocht dat in de buurt zijn of bestelllen.
Dat is de Leersum Amerongen.

De natuurmomumenten kan je online bestellen en de mail is dan je vignet totdat je hem krijgt.

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 jan 2015 12:03
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contact

MTB Heuvelrug 31 mei 2023 20:40

https://www.gelderlander.nl/utrecht/bar ... ~a59c939f/

De Veiligheidsregio Utrecht schaalt vanwege aanhoudende droogte woensdag 31 mei op naar ‘een verhoogd risico op natuurbrand’. Open vuur, zoals kampvuurtjes en barbecues, in natuurgebieden is daardoor verboden.

De brandweer en natuurbeheerders zijn volgens de VRU extra alert. Door de droogte is de kans op een snel uitbreidende natuurbrand namelijk erg groot.
Vanaf 31 mei wordt daarom opgeschaald naar fase 2: een verhoogd risico op natuurband. Daar hoort ook de maatregel bij dat open vuur, zoals barbecues en kampvuurtjes, in de natuur niet is toegestaan.

De VRU waarschuwt dat bijna alle branden in natuurgebieden ontstaan door menselijk gedrag en vraagt mensen extra goed op te letten. ,,Een weggegooide sigarettenpeuk of stuk glas kan makkelijk een grote natuurbrand veroorzaken”, schrijft de veiligheidsregio.

................

Het is helaas in korte tijd heel erg droog en ook mul geworden.
En laat je Havana sigaren maar thuis en rook svp niet tijdens het mountainbiken.
link: Website

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 31 mei 2023 21:33

Amerongen was vandaag nog heel prettig.

Interessant dat je op veel plekken "normaal" wel open vuur mag maken.
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 jun 2023 09:57

Toch snap ik dit niet. Deze berichten hoor je pas de laatste paar jaar en het is echt niet zo dat het nooit twee en halve week droog is geweest.
En daarvoor is er zo extreem veel gevallen. Wat doen ze op de UHR, pompen ze daar ook het water weg.

Die betreffende zaterdag twee en halve week terug lag het nog vol met plassen en de weken ervoor had het veel en hard geregend

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 01 jun 2023 10:16

Een van de boswachters aan het woord:


“Zand heeft nu eenmaal de eigenschap dat het geen vocht vast houd, dus hoe zandiger de ondergrond, hoe sneller het vocht ook weer weg is. Dan kan het nog zo lang regenen maar als het even mooi weer is zal het weer direct stoffig worden.”

Een observatie van mij erbij. De wisselvalligheid in het weer is weg. We krijgen nu vaak lange periodes van nat of droog weer of een droge, klote wind uit het noorden.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 jun 2023 10:22

BertL schreef: 01 jun 2023 10:16 ...

Een observatie van mij erbij. De wisselvalligheid in het weer is weg. We krijgen nu vaak lange periodes van nat of droog weer of een droge, klote wind uit het noorden.
Mijn observatie is nou juist dat weer extremer wordt.., enorme neerslag in korte tijd. Dan weer een tijd lang droog. Als het 's winters koud is, is het voor een paar dagen maar niet snel meer 2 weken of langer na elkaar. Áls het zomers warm is, kan het zomaar 35+ graden worden. ipv de hele zomer tussen de 22 en 30 in..
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 jun 2023 12:48

Vroeger maakte je een vuurtje op de aangegeven plaats in het bos. Tegenwoordig moet op elke kleine open plek een bbq branden. Iets met veel te veel mensen op dat kleine stukje aarde.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37374
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 jun 2023 13:32

Denk dat veel mensen niet kunnen bevatten wat het gigantische drogende effect is van deze droge harde wind icm de zon.
De RV is zoals ik al eerder schreef enorm laag, dat betekent dat de lucht heel veel waterdamp op kan nemen als het warmer wordt gedurende de nacht. Doordat de wind zo hard blaast wordt dit effect nog eens flink versterkt. De lucht raakt namelijk niet verzadigd, de RV blijft laag ondanks alle verdaming.
En dan worden de routes op de UHR ook nog eens intensief gebruikt, dat versterkt het nog eens een keer.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 jun 2023 15:13

Dat is natuurlijk ook zo. Laatste zeg ik ook vaak, misschien worden de UHR routes wel een 10 voud meer belast dan in bv de Ardennen.
Als ik soms op strava zie hoeveel er op een dag rijden is dat echt veel.

Daarnaast wat BertL natuurlijk ook aangeeft, zand houd niet veel water vast en die polder klei wel.

En het heeft natuurlijk met mensen te maken. Te veel, Te druk en we willen allemaal alles kunnen.
Ik vind het overigens niet raar als je nooit in het bos zou mogen BBQ,en of vuur maken.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 02 jun 2023 13:05

Wandelpaden worden ook in hoog tempo mul. Je ziet de effecten van de regen in het voorjaar. Zwaar spul (kiezel, leemhoudend zand) slaat boven op de 'heuvel' neer en hoe verder je naar onderen komt, hoe lichter het materiaal wordt. Helemaal onderin kom je in de zandbak terecht waar het lichte spoelzand neerslaat. Echt een erosiepatroon in het klein.
hun fietsen.

Plaats reactie