Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbikers Heuvelrug hebben vergunning nodig

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 29 jan 2015 11:27

Gerboon schreef:
JoostG schreef:@ Avado, ik denk ook niet dat € 7,50 het probleem is. Lcsmet maakt een goede opmerking over het principe, waarom mogen andere recreanten gebruik maken van de natuur zonder vignet en dienen de tweewielers te betalen?
Omdat de tweewielers meer schade toebrengen aan de natuur dan wandelaars? (en dan bedoel ik los van rommel, puur de schade aan paden)
Goed dat je dat aanhaalt. Ik ben een tijd geleden een avondje gezocht naar informatie over dat onderwerp. Volgens mij heeft onder meer de Universiteit Wageningen onderzoek gedaan naar schade door wandelaars en fietsers. Hun uitkomst was dat er nagenoeg geen verschil was: niet meer schade, niet meer verstoring, enz.

Uiteraard begrijp ik dat het onderhouden van paden, etc, geld kost. Maar het onderhouden van paden voor wandelaars kost ook geld. Waarom zouden de fietsers wel moeten deelnemen in die kosten en de wandelaars niet?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 jan 2015 11:32

Avado schreef:
M.a.w. Ik vind het niet meer dan normaal dat er betaald wordt voor onderhoud van je hobbyterrein.
In dat opzicht ben je het dan ook eens met dat strandwandelaars ook zouden moeten betalen voor het onderhoud van het strand?
En paardrijders voor het onderhoud van de paardrijpaden (misschien doen ze dat hoor, dat zou ik zo niet weten).

Onderhoud aan paden in bossen is nodig (?), maar dat is toch net zo nodig om het begaandbaar te houden voor de boswachter en de wandelaars? (opruimen stormschade).

En betalen we dan niet juist belasting voor dit soort zaken?

Wellicht dat het net wat anders is als dit speciaal aangelegde en onderhouden ATB paden zijn, dan heb je als het ware je eigen parcours (aka de wielerbaan). Er staat alleen geen hek omheen. Maar kennelijk heb je ook niet de keuze om gebruik te maken van ongeprepareerde routes.. want dat is verboden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Avado
Forum-lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 22 jul 2013 15:33
Locatie: Bommelerwaard

Avado 29 jan 2015 11:40

@JoostG, Ik begrijp je punt. Echter, denk dat ze in Wageningen naar racefietsers hebben gekeken en niet naar mtb'ers. Ga dit weekend zelf maar eens kijken naar een mtb route en een wandelpad en zoek de verschillen. Echt, met nat weer bijvoorbeeld wordt alles kapotgereden.

Er worden op dit moment door organisaties om die reden ook mtb-tochten geannuleerd omdat anders alles kapot gereden wordt.

@markVeenstra, Ik begrijp jouw punt ook. Alleen wandelaars op het strand beschadigen met hun voeten het strand niet. Strandfietsers ook niet en daarom hoeven ze daar ook niet te betalen.

Ik praat hier ook echt allen maar over aangelegde en aan onderhoud onderhevige mtb paden omdat daar de discussie ook over gaat.
M.vr.gr. André

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 29 jan 2015 11:44

JoostG schreef:
Gerboon schreef:
JoostG schreef:@ Avado, ik denk ook niet dat € 7,50 het probleem is. Lcsmet maakt een goede opmerking over het principe, waarom mogen andere recreanten gebruik maken van de natuur zonder vignet en dienen de tweewielers te betalen?
Omdat de tweewielers meer schade toebrengen aan de natuur dan wandelaars? (en dan bedoel ik los van rommel, puur de schade aan paden)
Goed dat je dat aanhaalt. Ik ben een tijd geleden een avondje gezocht naar informatie over dat onderwerp. Volgens mij heeft onder meer de Universiteit Wageningen onderzoek gedaan naar schade door wandelaars en fietsers. Hun uitkomst was dat er nagenoeg geen verschil was: niet meer schade, niet meer verstoring, enz.

Uiteraard begrijp ik dat het onderhouden van paden, etc, geld kost. Maar het onderhouden van paden voor wandelaars kost ook geld. Waarom zouden de fietsers wel moeten deelnemen in die kosten en de wandelaars niet?
Heb je toevallig een link naar dat onderzoek? Want dat zou wel een verheldering kunnen zijn.

Kan me namelijk voorstellen dat 10 MTB-ers net zoveel schade brengen geven al 10 wandelaars. Alleen door de aanwezigheid van 1 MTB route in een bos en wel 100 wandelpaden is de schade op dat pad een heel stuk groter. (Maar dat is dus in afwachting van een linkje).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 jan 2015 11:45

Ok snap ik,
Maar wat jammer is, er is geen alternatief. Je mag mountainbiken maar alleen op de speciale paden en als je betaald. Voor vrij fietsen moet je naar een andere provincie, of op de weg blijven.
Het zal vast een afweging zijn mbt natuurbehoud, en begaanbaarheid ATB paden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 29 jan 2015 11:48

In de gauwigheid denk ik dat het dit onderzoek was:

http://www.probos.nl/images/pdf/overig/ ... nbiken.pdf
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 29 jan 2015 12:02

JoostG schreef:In de gauwigheid denk ik dat het dit onderzoek was:

http://www.probos.nl/images/pdf/overig/ ... nbiken.pdf
Thanks en een duidelijk verhaal.

Samenvatting: Bij goede weersomstandigheden ontlopen MTB en wandelaar elkaar niet veel qua schade. Bij slecht weer, en modderige paden, brengt de MTB-er aanzienlijk meer schade aan doordat de ondergrond zachter is en dus makkelijker beschadigd.

Welicht ook omdat er bij slecht weer minder wandelaars zijn in het bos. Die lopen dan wellicht een rondje door het dorp/stad terwijl MTB-ers niet de weg op gaan maar in het bos blijven.

Er staan voldoende maatregelen in tegen de beschadiging van de paden, maar die kosten dus allemaal geld. En dat geld kan "verhaald" worden op de veroorzakers van de schade, in dit geval de MTB-ers.

Paarden worden ook vaak aangehaald. Zij hebben echter in een groot gedeelte van de gevallen de beschikking over eigen paden en beschadigen dus niets/nauwelijks de MTB parkoursen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 jan 2015 12:03

Dat is een foldertje ;)

http://www.probos.nl/rapporten-2004/169 ... -realiteit

Dit rapport is ook wel verhelderend.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 29 jan 2015 12:04

In de amsterdamse waterleidingduinen betalen wandelaars al jaren 1,50 per keer. Dus zo bijzonder is het niet om andere gebruikers ook een bijdrage te vragen.

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 jan 2015 12:03
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contact

MTB Heuvelrug 29 jan 2015 12:44

Van onze belastinggelden worden subsidies gemaakt. In de participatiemaatschappij zijn er een paar subsidies verdwenen door bezuinigingen. Veel natuursubsidies en recreatiesubsidies bestaan niet meer. De overheid voorziet slechts nog in basisvoorzieningen die vrij toegankelijk zijn voor iedere burger: wandelpaden en fietspaden.

In het NPUH was erg veel gedoe over mountainbiken. Dat is in de afgelopen jaren opgelost. Nu is er ruimte om meer speciale mountainbikeroutes aan te leggen. Eerder hadden we de beschikking over gewone paden waar routepaaltjes op geplaatst werden, nu is er begonnen met speciaal aangelegde mtb-routes: singletrack en erosie-arm.

In 2014 zijn er op kosten van Utr. Landschap, SBB en nog een paar partijen drie nieuwe routes aangelegd: Zeist, Rhenen, Kwintelooijen. Route Amerongen is voor de helft verbeterd, de andere helft volgt als er nieuw geld is en SBB hout heeft gekapt.

De routes worden beheerd en onderhouden door vrijwilligers.
Voor gebruik wordt vanaf 1 feb een verplicht-vrijwillige bijdrage gevraagd van wel zeven en een halve euro per jaar. Dat zijn de kosten van wel twee nieuwe biba's, twee uur parkeren in Amsterdam of éen bioscoopkaartje! De hoogte van het bedrag is bepaald aan de hand van voorbeelden zoals Nm hanteert op de Veluwezoom en de Loonse-Drunense Duinen en de Duinkaart in het Noord-Hollands Duinreservaat.
Bij een veldonderzoek door studenten uit Wageningen is aan voorbij fietsende mtb-ers de vraag gesteld wat ze er voor over hadden. Het bedrag van 7,50 euro per jaar werd het meest genoemd.

Dat geld wordt gebruikt voor aanleg van nog meer nieuwe routes tussen Amerongen, Leersum, Doorn en Zeist. Het hele netwerk wordt stap voor stap met elkaar verknoopt. Als de routes zijn aangelegd, moeten er incidenteel machines ingezet worden om onderhoud te plegen. Wie de huidige routes kent, weet uit ervaring wat er gebeurt als je mountainbikeroutes na aanleg niet onderhoudt.

We draaien de boel met vrijwilligers vanuit het Nationaal Park, de NTFU, RWP-Mountainbike Cyclo Midden Nederland en wielerverengingen zoals AXA Valleirenners en DTC..
De opbrengsten van het vergunnigsvignet staan op een rekening bij het Nationaal Groenfonds. Het geld heeft een oormerkje dat zegt dat het alleen aan mountainbikevoorzieningen mag worden besteed.

Leesvoer:
http://edepot.wur.nl/201763 MTB-ers op de Utr Heuvelrug
http://www.wageningenur.nl/nl/show/Moun ... velrug.htm Mountainbikers op de Utrechtse Heuvelrug - Wageningen UR
http://www.probos.nl/images/pdf/rapport ... liteit.pdf
Schade en overlast door mountainbikers; perceptie of realiteit?!

Handige Links:
http://www.trackstrails.nl Onze routebouwer
http://www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl website
https://www.facebook.com/MTBUtrechtseheuvelrug FB informatie-pagina
https://www.facebook.com/groups/MTBUtrechtseheuvelrug FB besloten vrijwilligersgroep,
nieuwe klussers altijd welkom.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 29 jan 2015 13:38

Wil je dus in heel NL kunnen mtb ben je een veelvoud van 7,5 euro kwijt. Ik weet niet hoeveel gebieden om geld vragen, maar het zou aardig in de papieren kunnen lopen. Zou er niet een "flat fee" moeten zijn voor heel NL?
:winkthumb:

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 jan 2015 13:49

Die discussie is al uitgebreid gevoerd. ;)
NL blijft NL, dus eer zo'n landelijk vignet (en verdeelsleutel voor het geld) er is zouden we jaaaaren verder zijn.

Voor de aanleg van de routes op de Heuvelrug (er staan er NOG meer in de planning) is NU geld nodig ;)

Overigens, hoeveel gebieden in NL zijn er nou helemaal waar je moet betalen? Veluwezoom, LDD, nu de Heuvelrug..... Montferland/Zeddam (of is dat dezelfde als Veluwezoom??).... denk dat dat ze wel zijn. Zelfs al koop je ze allemaal, dan kost het je nog altijd minder dan één buitenband per jaar.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie