Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbikers Heuvelrug hebben vergunning nodig

Gebruikersavatar
De_Klusjesman
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 okt 2013 19:49

Gebruikersavatar De_Klusjesman 28 jan 2015 22:08

Ik kwam net onderstaand bericht tegen. Het kost niet veel, maar je lijkt er veel voor terug te krijgen. Wat vinden jullie hiervan?
UTRECHTSE HEUVELRUG - Mountainbikers op de Utrechtse Heuvelrug hebben vanaf komende maand een vergunning nodig om er te kunnen fietsen. Het vignet kost 7,50 en is te koop bij winkels en horeca in de omgeving.

Met de inkomsten wordt het onderhoud en de aanleg van fietsroutes betaald. Uit onderzoek van de Universiteit van Wageningen blijkt dat mountainbikers bereid zijn om hiervoor te betalen, zegt Mark Torsius van de wielersportbond.

"Het is iets wat heel belangrijk is, wil je draagvlak hebben voor zo'n soort systeem. Dat je wel laat zien dat de routes beter zijn en dat er ook echt wat gebeurt met het geld. Ik denk dat een dergelijke opzet gedoemd is om te mislukken als je daar niks tegenover stelt."

Mountainbikers die nog geen vignet bij zich dragen worden niet meteen beboet. De eerste maanden blijft het bij een waarschuwing. De verwachting is dat er vooral gecontroleerd zal worden buiten de mountainbikepaden.
Bron

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 28 jan 2015 22:18

Zou voor mij geen probleem zijn al kom ik niet al te vaak gezien de afstand en geen auto. Iemand moet de zooi toch betalen.

Zou ik er in de buurt wonen en regelmatig fietsen dan zou ik het zo betalen. 7.50 Euro is per maand neem ik aan?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 28 jan 2015 22:29

Per jaar, mag ik hopen? Je betaalt je in dit land al helemaal scheel aan belasting, kan dat daar niet van betaald worden?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 28 jan 2015 22:29

Een prima bedrag voor een prima initiatief.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 jan 2015 01:00

Sticker krijgt een ereplaats op mijn frame!

Heb zelf een paar keer een dagje of middagje mee helpen graven, en daarmee een heeeeeeeel klein stukje gedaan van het enorme werk dat er in deze routes gestoken is.

Echt, die € 7,50 is een schijntje voor wat je krijgt.

Meer info: http://www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

SVW
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 jan 2012 21:40

SVW 29 jan 2015 08:20

[quote="scepticus"]Sticker krijgt een ereplaats op mijn frame!

Heb zelf een paar keer een dagje of middagje mee helpen graven, en daarmee een heeeeeeeel klein stukje gedaan van het enorme werk dat er in deze routes gestoken is.

Echt, die € 7,50 is een schijntje voor wat je krijgt.

Meer info: http://www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl[/quote

Helemaal mee eens.
Als je ziet wat hier ¨voor werk verzet is de afgelopen twee jaar, en wat dat aan uitdagende routes heeft opgeleverd, betaal ik die paar euro met veel plezier.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 29 jan 2015 09:00

Het vignet gaat €7.50 per jaar kosten.


Afbeelding
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jan 2015 09:27

Ik wil de discussie iets opentrekken.
Moeten wandelaars op het strand of in de duinen ook een vignet aanschaffen? Het strand onderhouden kost ook geld.

Heeft er iemand enig idee wat het aanleggen en onderhoud van fietspaden en bij uitbreiding voetpaden kost?
Moet er dan maar een vignet komen voor alle fietsers, wandelaars, skeelers, paardrijders, schaatsers?

Nu wordt er heel bewust voor een relatief laag bedrag gekozen om de weerstand tegen alweer een contributie een beetje te ondervangen. Maar als je deze redenering doortrekt dan zou iedereen, buiten zijn inkomstenbelasting voor alles apart nog eens moeten betalen.

Wat kost het aanleggen en onderhoud van de dijkpaden? Als je deze wil gebruiken dan ook maar een vignet?

Heeft er iemand enig idee wat de straat verlichting op jaarbasis aan de gemeentes kost? Wie dus 's avonds nog op straat komt moet meer betalen dan iemand die enkel overdag buiten komt.

Bovenstaande vergelijkingen zijn overdreven maar mij gaat het meer om het principe.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Avado
Forum-lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 22 jul 2013 15:33
Locatie: Bommelerwaard

Avado 29 jan 2015 10:45

Voor de Loonse en Drunense Duinen is dit al jaren het geval. Slechts 7,5 Euro per jaar.
Waar hebben we het over. 50 km. door de blubber en zand en ik moet nieuwe remblokjes plaatsen. Kost me op jaarbasis veel en veel meer.

Ik heb trouwens in de LDD nog nooit iemand horen klagen over deze vergunning.
Wij betalen het met liefde :D
M.vr.gr. André

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 29 jan 2015 10:58

@ Avado, ik denk ook niet dat € 7,50 het probleem is. Lcsmet maakt een goede opmerking over het principe, waarom mogen andere recreanten gebruik maken van de natuur zonder vignet en dienen de tweewielers te betalen?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 29 jan 2015 11:04

JoostG schreef:@ Avado, ik denk ook niet dat € 7,50 het probleem is. Lcsmet maakt een goede opmerking over het principe, waarom mogen andere recreanten gebruik maken van de natuur zonder vignet en dienen de tweewielers te betalen?
Omdat de tweewielers meer schade toebrengen aan de natuur dan wandelaars? (en dan bedoel ik los van rommel, puur de schade aan paden)

Avado
Forum-lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 22 jul 2013 15:33
Locatie: Bommelerwaard

Avado 29 jan 2015 11:16

Precies.
Wat denk je wat het kost om alles wat door goedbedoelde en helaas soms ook onnadenkende mtb'ers kapotgereden wordt? En dan vergeet ik moeder natuur nog. Met de afgelopen stormen lagen de paden bezaaid met omgewaaide bomen en takken. Dit moet natuurlijk wel opgeruimd worden want anders valt er niet te fietsen. Dit kost gewoon tijd en geld.

Nu ik dit zo zit te typen, zou je het kunnen vergelijken met een baanwielrenner. Die koopt een dure baanfiets en moet daarnaast wel betalen voor het gebruik van die baan. Dat lukt niet voor 7,5 Euro per jaar.

M.a.w. Ik vind het niet meer dan normaal dat er betaald wordt voor onderhoud van je hobbyterrein.
M.vr.gr. André

Plaats reactie