Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbikers Heuvelrug hebben vergunning nodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 jan 2023 13:17

Komt regelmatig stadsfietsen tegen, laatst zelfs een helmloze vader met een fietskar erachter met een kind erin. Die man heb ik wel even dringend verzocht normaal te gaan doen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 jan 2023 13:25

havana schreef: 21 jan 2023 13:17 Komt regelmatig stadsfietsen tegen, laatst zelfs een helmloze vader met een fietskar erachter met een kind erin. Die man heb ik wel even dringend verzocht normaal te gaan doen.
Dat lijkt me bij zo iemand al snel teveel gevraagd ;)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 jan 2023 14:00

havana schreef: 21 jan 2023 13:17 Komt regelmatig stadsfietsen tegen, laatst zelfs een helmloze vader met een fietskar erachter met een kind erin. Die man heb ik wel even dringend verzocht normaal te gaan doen.
:lol: bromsnor :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 21 jan 2023 14:44

Het vignet is specifiek voor de mountainbikeroutes.
Voor de gravelaar of crosser zijn er gemarkeerde fietspaden en onverharde verkeerswegen waar je goed op uit de voeten kunt.
Daar kun je gratis gebruik van maken.
Gijs Bruinsma heeft alles wat toegestaan is gemarkeerd en er mooie routes van gemaakt.
Wat wel en niet mag qua toegestaan of verboden is, staat hier goed uitgelegd: https://www.gravelcode.nl
Laatst gewijzigd door BertL op 21 jan 2023 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 jan 2023 15:00

Klopt Bert, maar ik heb toch altijd maar een vignetje, mocht ik per ongeluk eens op de route komen met m'n gravelbike 😉
Is de lange “gravel” klim langs de Bergweg trouwens ook vignet-plichtig?

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 21 jan 2023 15:08

Dat pad is gemarkeerd als mtb-route en dus is een vignet verplicht.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 jan 2023 15:23

Dank. Morgen de nieuwe ff scoren

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 jan 2015 12:03
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contact

MTB Heuvelrug 04 apr 2023 14:29

Testrijders gezocht.


Na een lange periode van voorbereidende werk met uitgebreide onderzoeken en een lang proces om de noodzakelijke vergunningen te verkrijgen is het tijd voor een nieuw topic.
De mountainbikeroute Soest is deels gereed en daarmee voor iedere mtb-er opengesteld voor gebruik. We zijn heel erg blij met de medewerking van de Gemeente Soest. Zij hebben hun terreinen opengesteld voor de aanleg van deze route. Onze dank gaat verder uit naar het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug en de andere partijen in het gebied, zoals Utrechts Landschap, Staatsbosbeheer en Landgoed ASR.

Het MTB route-netwerk in het Nationaal Park krijgt krijgt nog verder vorm. We kunnen bijna grenzeloos mountainbiken tussen Rhenen en Lage Vuursche.
De route is nog niet helemaal klaar. We zijn op 15 maart gestopt bij het begin van het vogelbroedseizoen. Na de zomer wordt de route voltooid en gaan we verder met een paar resterende delen.

Dit is de huidige route:
Afbeelding

Hoe te vinden
De route Soest is op de fiets makkelijk bereikbaar vanaf de route Austerlitz via dorp Austerlitz en de Vliegbasis Soesterberg.
De route Soest is op de fiets ook makkelijk bereikbaar vanaf de route Lage Vuursche door om Landgoed Pijnenburg heen te fietsen en dan via de Wieksloterweg een startpunt te zoeken.

Parkeren
Als je met de auto komt, parkeer dan op Parkeerplaats Zonnegloren, Soesterbergsestraat 125C, 3768 MC Soest.

Algemene informatie
In Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug (http://www.np-utrechtseheuvelrug.nl) hebben we nu routes in Rhenen, Kwintelooijen, Amerongen, Leersum, Zeist, Austerlitz, Lage Vuursche, Hoge Vuursche en Soest.

Dankzij de medewerking van het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug in samenwerking met Staatsbosbeheer, Utrechts Landschap, Gemeente Rhenen, Gemeente Soest en particuliere Landgoedeigenaren zoals ASR en Pijnenburg komt er meer ruimte voor ons.

Werkzaamheden
De werkzaamheden in de omgeving zijn nog niet helemaal klaar. We gaan na de zomer verder

Vignet
Dankzij jullie bijdrage van 7,50 per biker kunnen we zonder subsidie draaien en zijn we financieel onafhankelijk. Deze nieuwe route is door ons gefinancierd vanuit de opbrengsten van de vignetten.
De lijst van verkooppunten vind je hier: https://mtb-utrechtseheuvelrug.nl/mtbvignet

Vrijwilligers
Je bent altijd welkom als vrijwilligers. Vrijwilligers zijn nodig voor het onderhoud en aanleg van bestaande en nieuwe routes.

Informatievoorziening
Onze website is eerder dit jaar vernieuwd (http://www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl),
En er is een (open en een besloten) Facebook-pagina.
Voor iedereen Openbaar: http://www.facebook.com/MTBUtrechtseheuvelrug
Voor vrijwilligers Besloten: http://www.facebook.com/groups/MTBUtrechtseheuvelrug

GPS-Track
Een GPX-bestand met de huidige track staat hier:
https://www.dropbox.com/s/jh4xe9vfptbeq ... 3.gpx?dl=0
link: Website

el_loco
Forum-lid
Berichten: 950
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 04 apr 2023 15:53

Ben benieuwd, ga hem binnenkort zeker een keertje rijden!

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 04 apr 2023 16:27

Toevallig: zojuist het rondje gereden. Een mooie toevoeging aan het UHR-netwerk.

Aan iedereen die bijgedragen heeft aan de tot standkoming: bedankt!

Route moet duidelijk nog wat ingereden worden want in vergelijking met bijv Zeist en Austerlitz is het nog wel wat hobbelig, maar dat zal in de loop van de tijd wel goedkomen.

Ben benieuwd welke stukken dan nog aangepast gaan worden, wat ik had nergens het idee omgeleid te worden oid.

el_loco
Forum-lid
Berichten: 950
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 19 apr 2023 13:43

Vandaag de nieuwe route Soest gereden, mijn complimenten, heel veel vette single tracks. Er zitten een paar lastige stukken in waar ik even van de fiets moest, maar dat is ook ontbrekende parcourskennis en droog zand (1 keer een schuine kant met enorme boomwortels langs een hek, weet niet hoe je daar fietsend doorheen zou moeten komen) Gecombineerd met Lage en Hoge Vuursche was het een pittig tochtje, maar zeker voor herhaling vatbaar.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 apr 2023 14:12

@MTB Heuvelrug. Ik wil online een vignet kopen, maar zie dat er bij de online aanbieders geen voorraad is. Hoe zit het met de beschikbaarheid van de vignetten bij de verkooppunten in de buurt van de routes?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie