Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mathieu van der Poel

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 dec 2022 08:18

53x11 schreef: 13 dec 2022 13:32 Understatement of the year...
Wel prettig dat dit is rechtgezet. Zou er nu een schadeclaim de andere kan op gaan?
Nee joh, dat geloof ik absoluut niet.
Mathieu kijkt niet meer achterom, da's een koe in de kont kijken, die is al lang blij dat ie dit voorval achter zich kan laten.
Die zijn niet van amerikaanse toestanden zoals een schadeclaim indienen.
Vooruit kijken is het devies bij de fam. vd Poel!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 14 dec 2022 08:29

scottpch schreef: 14 dec 2022 08:18
53x11 schreef: 13 dec 2022 13:32 Understatement of the year...
Wel prettig dat dit is rechtgezet. Zou er nu een schadeclaim de andere kan op gaan?
Nee joh, dat geloof ik absoluut niet.
Mathieu kijkt niet meer achterom, da's een koe in de kont kijken, die is al lang blij dat ie dit voorval achter zich kan laten.
Die zijn niet van amerikaanse toestanden zoals een schadeclaim indienen.
Vooruit kijken is het devies bij de fam. vd Poel!
Geloof ook niet dat ie dat zal doen. En siert hem ook. Als ie nu onder een brug zou leven omdat zijn WK vernaggelt was, zou ik het snappen. Maar volgens mij zit er warmpjes bij. En... hij snapt denk ik ook wel dat hij ook niet heel handig bezig was.

Ik had eerlijk gezegd ook niet anders gedacht dat het zo met een sisser af zou lopen. In Australie zijn ze streng, maar het is geen bananenrepubliek ofzo.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 dec 2022 09:19

Ik denk het ook niet hoor, maar vraag me af of het kansrijk zou zijn. Niet zozeer om de kas van MvdP te spekken, maar vooral om die tuttebellen en hun ouders op hun plek te zetten :twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 dec 2022 11:14

Idd voor die ouders en meiden om ze een beetje schrik aan te jagen! ;)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 dec 2022 18:03

Je kunt je afvragen of je een eiland met bewoners die allemaal afstammen van veroordeelde criminelen en waar het best verkochte biermerk gespeld wordt als; XXXX, wel serieus moet nemen ;)

(Ja ja: ik weet het heus wel hoor, die “criminelen” waren veelal gewoon mensen die een brood hadden gegapt voor hun gezin in een crisistijd. En die naar Australië werden verscheept omdat de gevangenissen in Engeland vol waren en omdat ze in Australië gratis arbeidskrachten nodig hadden)
Do or don’t, there is no try

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 19 dec 2022 15:02

scottpch schreef: 14 dec 2022 11:14 Idd voor die ouders en meiden om ze een beetje schrik aan te jagen! ;)
En dat is iets waarmee een profrenner zich zou moeten bezig houden?

Het lijkt hier alsof sommigen denken dat de rechter heeft gezegd dat VDP totaal onschuldig is. Dat is niet het geval. De beschuldiging van 'assault' is blijven staan, met een voorwaardelijke straf tot gevolg. De rechter heeft geoordeeld dat hij reeds voldoende was gestraft voor wat hij deed. Dat is voor alle duidelijkheid NIET hetzelfde als zeggen dat hij niets zou gedaan hebben.

Als je een burgerlijke rechtzaak zou beginnen met schadeclaim tegen 'treiterende jongeren', dan kan je toch wel gewoon op voorhand weten dat je dat zal verliezen, niet? En wat zou hij dan al kunnen claimen, dacht je? De prijs van een wereldtitel die hij waarschijnlijk sowieso niet had gewonnen? Nee, totaal kansloos zo een rechtzaak.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 19 dec 2022 18:20

Dat is volgens mij ook de juiste analyse, gede. Zo blijkt nog maar eens dat men alvorens zijn commentaar te geven, eerst beter meer kennis zou hebben over de juiste inhoud van het dossier/uitspraak.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 19 dec 2022 20:18

Dan zou het hier alleen zo akelig stil (moeten) blijven..
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 19 dec 2022 23:16

gede schreef: 19 dec 2022 15:02
....... De beschuldiging van 'assault' is blijven staan, met een voorwaardelijke straf tot gevolg. De rechter heeft geoordeeld dat hij reeds voldoende was gestraft voor wat hij deed. Dat is voor alle duidelijkheid NIET hetzelfde als zeggen dat hij niets zou gedaan hebben.....
Heb je de link naar de uitspraak nog?

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 20 dec 2022 09:31

NicoNB schreef: 19 dec 2022 23:16
gede schreef: 19 dec 2022 15:02
....... De beschuldiging van 'assault' is blijven staan, met een voorwaardelijke straf tot gevolg. De rechter heeft geoordeeld dat hij reeds voldoende was gestraft voor wat hij deed. Dat is voor alle duidelijkheid NIET hetzelfde als zeggen dat hij niets zou gedaan hebben.....
Heb je de link naar de uitspraak nog?
Dat is een pertinente vraag. Ik heb gemerkt dat alle Nederlandse en Belgische media het bericht gewoon van elkaar hebben overgenomen en 'vrijspraak' titelen. Echter, een aantal doen aan bronverwijzing: Dit wordt gebaseerd op een interview in ABC-news met de advocaat (!) van VDP. Met de advocaat, dus je moet al op je hoede zijn...

In dat artikel staat NERGENS dat de rechter heeft geoordeeld dat hij onschuldig is. Sterker nog, de advocaat zegt dat ook niet. Er staat dat in de eerste rechtzaak VDP 'assault' heeft bekend. (Het was toen al duidelijk dat hij had toegegeven één van de dames vastgegrepen te hebben en ander mogelijk geduwd had.) Daarop heeft hij een straf gekregen. VDP is tegen die straf in beroep gegaan. Dat beroep had te maken met de zwaarte van de straf NIET met het feit dat hij zou ontkennen dat hij iets gedaan zou hebben. Dat beroep heeft hij gewonnen. De straf is omgezet in een voorwaardelijke straf.

Wie juridisch wat onderlegd is, weet dat dit geen vrijspraak is. Bij een vrijspraak wandel je zonder straf naar buiten. De voorwaardelijke straf geeft aan dat de schuldvraag (om het lekker zwaar te doen klinken) met 'ja' werd beantwoord. Dus dat sommigen hier zeggen dat dit een 'rechtzetting' is en dat hij nu een tegenzaak kan starten, dat slaat nergens op.

VDP heeft dit waarschijnlijk al lang afgesloten. Rancuneus zijn en nu één of andere kansloze tegenzaak beginnen, zou gewoon dom zijn. En dom zijn, daar verdenk ik heb niet van. Eén domme daad maakt hem zelf nog niet dom.

https://www.abc.net.au/news/2022-12-13/ ... /101765700

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 20 dec 2022 09:50

Wat jij vertelt en wat in het gelinkte artikel staat komt niet overeen.

"A Dutch cycling champion who pleaded guilty to assaulting two teenagers at a Sydney hotel has had his convictions quashed on appeal."

Dus de eerdere uitspraken zijn na beroep nietig verklaard.

Wie juridisch wat onderlegd is, weet dat dit iets anders betekent dan strafvermindering of kwijtschelding.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 20 dec 2022 09:57

Ik heb niet zoveel met wat journalisten er van maken, alleen de tekst van de uitspraak maakt duidelijk wat er precies opgelegd is.
Jouw verhaal klinkt plausibel alleen strookt het niet met het feit dat hij nu weer gewoon Australië in kan.

Iemand die is veroordeeld voor een geweldsdelict kan de toegang tot Australie geweigerd worden.
Dat was voor Mathieu in eerste instantie drie jaar en nu is die beperking van tafel.
Ergo, dat kan alleen als de ten laste legging van tafel is.
Als Mathieu schuldig is verklaard echter zonder straf dan is hij nog steeds veroordeeld voor een geweldsdelict en zijn de algemene regels van toepassing die Australie hanteert voor internationale bezoekers van het land. Afhankelijk van de ernst is dat al snel enkele jaren en vaker nog meer.

Daarom zou ik graag de letterlijke tekst van de uitspraak willen lezen want met wat journalisten er van maken kan ik niet zoveel, dat zijn immers zelden mensen met een juridische achtergrond.

Plaats reactie