Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maak je eigen sportvoeding en drank

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 22 jan 2015 14:09

Sportvoeding is hetzelfde als gewone voeding. Er zitten geen geheime ingrediënten in waardoor je beter gaat presteren. Sportvoeding fabrikanten adverteren wel met allerlei bijzonderheden zodat hun producten goed verkopen. Sportvoeding is zeker niet slecht, alleen erg duur als je er veel van nodig hebt. Je kunt ook zelf je eigen sportdrank en voeding maken.

Een voorbeeld dat bij team Sky wordt gebruikt is het volgende:

Voor een isotone drank (6-8 gram koolhydraten/100ml) meng je 300 ml puur (suikervrij) ananassap (evt. sinaasappelsap of appelsap) met 200 ml water. Je zou ook een deel van het water kunnen vervangen door kokosmelk (of kokoswater zo als het af en toe ook heet). Je krijgt dan een extra smaakje eraan. Vervolgens zou je er een heel klein spits mespuntje zout aan kunnen toevoegen.

Als je dit mengsel laat inkoken (op eigen verantwoording haha) kun je er ook een gel van maken. Het wordt dan een dikkere vloeistof, geen kleverige stroop.

Ik heb nog meer recepten en ideeën, maar misschien dat jullie je eigen recepten ook kunnen toevoegen :)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 jan 2015 14:15

Vanaf +/- 6:30 de puddingbroodjes van Belkin:
http://www.3ml.nl/gemist.php?id=3845
Campagnolo Ultra Dork

Magic666
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 01 sep 2014 22:13

Magic666 22 jan 2015 14:58

dit topic ga ik wel in de gaten houden!

Suikervrij ananassap is gewoon te halen in de supermarkt?

Frunk
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 okt 2014 09:27

Frunk 22 jan 2015 15:07

Magic666 schreef:dit topic ga ik wel in de gaten houden!

Suikervrij ananassap is gewoon te halen in de supermarkt?
Evt zelf persen? Maar dan hoef je het voor de prijs niet meer te doen...

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 22 jan 2015 15:08

Oeh leuk topic. Eten, liefde en fietsen daar gaat het om in het leven ;)

Ik heb zelf geen bijzondere recepten. Wel heb ik eigenlijk een enorme hekel aan al die zoete meuk. Maar toch merk ik dat die zoete meuk (gel/ reepjes, al dan niet gelardeerd met cafeïne) mij wel eens goed uit een dal hebben geholpen.

Uit het boek feed zone portables van Biju Thomas en Allen Lim haal ik wel inspiratie om eten voor onderweg te maken. Een welkome afwisseling voor de in mijn ogen chemische troep van gels etc.

Hoe kom je aan puur ananassap, bedoel je gewoon uit een pak?
:winkthumb:

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 22 jan 2015 15:16

Ik heb het toen in London gekocht en gemaakt. Het maakt eigenlijk niet uit, als er suikers aan toegevoegd zijn moet je andere verhoudingen nemen. Die kun je zelf omrekenen 6-8 gram koolhydraten/100ml.

Als ik ananassap ah google krijg je een concentraat, dat had ik daar toen ook.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 22 jan 2015 15:33

Rijst cakes (bekend van team Sky)
500 gram dessertrijst
Kook de rijst als aangegeven op de verpakking met 2 eetlepel suiker 1/4de theelepel kaneel en voeg eventueel vanille of nootmuskaat toe voor de smaak. Als het goed is moet deze rijst ook +/- 20 min koken. Vervolgens laat je de rijst 5 min met de deksel erop staan.
Voeg daarna 2 theelepes kokos olie eraan toe (dit is geen vloeistof)
vervolgens meng je 250 gram philidelphia (philidelphia chocolade) erdoor.

Dit mengels kun je op een bakblik, of ovenschaal uitsmeren en het met folie bedekken. Vervolgens laat je het een nacht in de koelkast staan.

De volgende dag neem je het uit de koelkast en haal je er stukken/blokken uit zo groot als een sportreep. Dit verpak je in aluminiumfolie. Je moet het een beetje slim vouwen, want je moet het uit het folie eten. Dit plakt enorm. In de folie zou je het twee dagen koel kunnen bewaren. Warm de rijst niet meer opnieuw op.

Let erop dat dit een enorme hoeveelheid is!

Speedline
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 mei 2013 14:55

Speedline 22 jan 2015 15:38

Ik koop altijd zakken maltodextrine voor
2,50/kg. Dan 60-80 gr per liter, mespuntje zout en wat siroop en je hebt een goedkoop sportdrankje.
Laatst gewijzigd door Speedline op 22 jan 2015 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

RMdeK
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2013 13:02

RMdeK 22 jan 2015 15:50

Ikzelf heb inmiddels positieve ervaring opgedaan met het maken van energierepen. Samenstelling, ongezouten amandelen, cranberries, dadels, mengverhouding alles 1/3. Eerst in keukenmachine of blender amandelen fijnhakken (zo fijn als je lekker vindt, anders krijg je tijdens de sport stukjes die tussen je tanden plakken). Vervolgens cranberries en dadels fijnhakken, geheel mengen en in bakpapier in de juiste vorm drukken. Uurtje opstijven in de koelkast en vervolgens in gewenste maat snijden. Bewaren in afgesloten broodtrommel zeker 1 week houdbaar. Smaakt goed en werkt perfect. Alternatief is toevoeging van wat kokosvet, dat maakt het wat harder, heb ik zelf nog niet geprobeerd overigens.

RMdeK
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2013 13:02

RMdeK 22 jan 2015 16:00

Sportdrank maak ik ook zelf. Koop maltodextrine van aardappel, niet de versie van tarwe want die lost slechter op. Creanite is een winkel waar ik goede ervaringen mee heb. Mespuntje zout toevoegen en fietsen maar. Bij grotere inspanning of een serieus zware en lange tocht eventueel aan te vullen met fructose. Probeer die fructose eerst wel even uit want je darmen kunnen er last van krijgen.

Perez
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:16

Perez 22 jan 2015 22:20

Leuk topic! Binnenkort eens kijken hoe zelfgemaakte sportdrank (zoals hierboven vermeld) bevalt.

Er zijn ook wat filmpjes van GCN met recepten.

Energierepen
https://www.youtube.com/watch?v=jMJEIiWV3VQ

Rice cake (Team Saxo-Tinkoff Chef)
http://youtu.be/RG7bWKK9G7E?list=PLUdAM ... 59Bu61ixgP

Herstel cake
http://youtu.be/B9E8rppMN2A?list=PLUdAM ... 59Bu61ixgP

Power ontbijt
http://youtu.be/B9ylzwMWEz4

Op het youtube kanaal van GCN staan nog een aantal filmpjes over voeding!

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 22 jan 2015 22:52

Leuke recepten! M'n vriendin maakt vaak bananen brood voor me. Soort cake met bananen.

Plaats reactie