Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Polar OwnZone resultaten en trainingszones

nummer14
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2010 13:20

nummer14 11 aug 2010 09:42

Hallo iedereen,

Sindskort bezit ik een Polar RS300X hartslagmeter met OwnZone functionaliteit. Maar weet iemand misschien hoe ik de OwnZone berekening aan het begin van een training moet interpreteren?
Welke trainingszones liggen binnen de Ownzone grenzen? Is dit?
a) Zone 1: Very light, H - Zone 2: Light, D1 - Zone 3: Moderate, D2
of
b) Zone 2: Light, D1 - Zone 3: Moderate, D2 - Zone 4: Hard, D3

Deze link schept eerder verwarring dan duidelijkheid: http://www.polar.fi/en/training_with...t_rate_monitor

Op dit moment, is mijn OwnZone resultaat bijv. 161 - 130. Ik verdeel dit in drie intervallen D1, D2, D3, elk interval ong. 10 bpm. Ik hoop dat ik het goed interpreteer. Wie kan mij helpen?

race-newbee
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 jul 2009 17:57
Locatie: Almere

race-newbee 11 aug 2010 10:48

Doet hij dat niet zelf? dat bepalen van de zones...

Ik heb een jaar of 2 geleden een rondje met zo'n horloge gelopen en mij staat bij dat hij zelf je zones bepaald.
je fietst wat...

nummer14
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2010 13:20

nummer14 11 aug 2010 11:42

@ Race-newbee:
Idd bepaald het horloge zelf tussen welke hartslaggrenzen je het beste kunt blijven voor die dag. Bij mij is dat bijvoorbeeld 160 bovengrens, en 130 ondergrens. Dat werkt op zich prima. Als ik bijv. moe ben wordt dit interval naar beneden bijgesteld.

Maar welke hartslagzones omvat het interval van 130 tot 160 nou precies?

Ik denk D1, D2, D3. Zie: Polar: heart rate zones

OwnZone wordt hier uitgelegd onder Polar heart rate features. En de drie kleuren in de OwnZone zijn blauw, groen en oranje, en die corresponderen volgens mij met D1, D2 en D3.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 12 aug 2010 02:15

Ik dacht dat de Polar zones settings NIET corresponderen met de standaard training zones, Polar heeft
Weight- 60-75% van hr max
Light - 60-70%
Moderate: 70-80%
Hard: 80-90%
Basic: 65-85%
Bij mijn (wel heel oude) Polar kon je voor de training zeggen ik wil vandaag "Light" gaan trainen en dan bepaald ownzone wat Light voor vandaag is.

Daarnaast zegt Polar dat ownzone gemaakt is voor Safe to Moderate training, ik interpreteer dat als "te laag ingeschat"

Als je je training wilt plannen met intervallen dan denk ik dat je dat alleen met software zoals Polar Protrainer 5 kan doen. Je kan het in ieder geval proberen: http://www.polar.fi/en/products/trainin ... otrainer_5
zie ook hier: http://runtotri.blogspot.com/2009/05/po ... utube.html
en hier: http://www.chromewalker.com/cw_six/?p=1468
Afbeelding

nummer14
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2010 13:20

nummer14 12 aug 2010 11:35

@ ericpeters: dank je wel voor je reactie

Dit schrijft Polar zelf over OwnZone, en mede daarom sluit ik me aan bij jouw bevindingen, al snap ik het nog niet helemaal:
Je fysieke fitheid is afhankelijk van dag tot dag, van moment tot moment. Heb je stress, ben je moe, of nog niet volledig hersteld van je vorige training, dan merkt je Polar dat aan je hartslag en berekent jouw ideale trainingszone voor dat moment.

De functie Polar OwnZone is een unieke Polar-functie die jouw persoonlijke hartslagzone voor aerobe training berekent op basis van jouw fysieke en mentale status van dat moment. Na een opwarming van maximum 5 minuten bepaalt de OwnZone-functie automatisch jouw individuele en veilige trainingszone. Je OwnZone wordt bepaalt op basis van je hartslagvariabiliteit die gemeten wordt tijdens de opwarming. De berekening is het resultaat van een samenwerking tussen Polar en internationale onderzoeksgroepen. De resultaten die je Polar OwnZone je geven kunnen gebruikt worden voor bepaling van betrouwbare hartslagdoelzones.

Met deze preciese OwnZone weet je exact wat je optimale trainingszones voor jouw training, op dat moment, zijn. Trainen in de juiste hartslagzone is de sleutel om je conditie te verbeteren. Voor een effectieve en afwisselende training in de juiste hartslagzone moet je ervoor zorgen dat je zowel aan matige als lichte intensiteit traint en af en toe aan hoge intensiteit, dit binnen de range van je OwnZone. Voor elk type sport warm je op een andere manier op en je fysieke en mentale status varieert van dag tot dag en moment tot moment, de OwnZone functie zorgt ervoor dat je elke trainingssessie aan de meest effectieve hartslagzone traint voor jouw sport en voor dat moment. Zeker wannneer je trainingsomgeving verandert, wanneer je een andere sport gaat doen of wanneer je niet zeker bent van je fysieke of mentale status is het belangrijk om je OwnZone functie te gebruiken.
Wat ik niet snap?
Aan de ene kant zeggen ze dat je OwnZone vooral moet gebruiken i.h.g.v. stress, moeheid, of onvolledig herstel van je vorige training.
Aan de andere kant stellen ze dat, voor een effectieve en afwisselende training in de juiste hartslagzone je ervoor ervoor zorgen dat je zowel aan matige als lichte intensiteit traint en af en toe aan hoge intensiteit, dit binnen de range van je OwnZone.
Maar de resultaten van de OwnZone meting voorafgaand aan mijn training, staven niet met de HR-ranges matig, licht en hard. En ik kan niet instellen op mijn horloge, voor wat voor training ik een OwnZone berekening wil.

Overigens heb ik met de hulp van www.zitvlees.nl mijn eigen schema richting Boogie's Extreme geschreven.

race-newbee
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 jul 2009 17:57
Locatie: Almere

race-newbee 12 aug 2010 12:22

Dat klinkt inderdaad niet zo logisch, ik vind de site www.zitvlees.nl heel verhelderend over de herstel tijden en trainingszones. Ik begin over de site omdat ik het idee heb dat je de oplossing buiten je hologe moet kiezen.

Ik heb een paar keer onder begeleiding een schema gevolgd en hierbij werd meer naar de ochtendpols gekeken dan naar wat anders.

De tendens was 1 intensief, 1 semi intensief, 1 korte duurtraining, 1 lange duurtraining en een beperkte krachttraining in de week. Waarbij de duur in een periode van 3 a 4 maanden meerdere keren opgebouwd en afgebouwd wordt. Maar dat was voor hardlopen en toen hadden we nog geen kinderen.

Hey je was me voor ;)
je fietst wat...

nummer14
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2010 13:20

nummer14 12 aug 2010 14:18

[quote="race-newbee"]Hey je was me voor ;)[/quote]
Komt omdat het door zitvlees geinspireerde schema zijn vruchten begint af te werpen denk ik ;)

Maar stel dat ik een D1 training af zou willen werken.
Uitgaande van maximale hartslag 189, moet ik tussen de 113 en 132 BPM blijven.
Als ik het Ownzone resultaat neem van 130 - 161, en ik hou voor D1 de onderste 10 slagen aan, dan kom ik uit tussen de 130 en 140 BPM. En dat is volgens de "regels" D2, dus dan ben ik nu te hard aan het trainen.

Plaats reactie