Slechtweer fiets: Alu racer of Crosser
Hallo Allemaal,
Ik zit met een dilemma en ik hoop dat jullie wat tips hebben.
Voor de zomermaanden heb ik momenteel een carbon racer, waar ik ontzettend tevreden mee ben. In de wintermaanden rijd ik doorgaans op de MTB in het bos, maar wil ik eigenlijk ook de mogelijkheid hebben om op de weg uit de voeten te kunnen.
Daarnaast is het een van mijn doelen om dit jaar / volgend jaar mee te doen met kassei klassiekers.
Beiden wil / durf ik eigenlijk niet aan op mijn carbon ros, omdat ik te bang ben deze naar de haaien te helpen. Daarom ben ik wat aan het rondkijken voor een extra fiets en ben ik momenteel erg aan het twijfelen tussen een alu racefiets of een alu crosser.
Ik denk zelf met een Alu crosser wat "flexibeler" te zijn, omdat ik hier desnoods ook het bos mee in kan. Voor wegritten in slechtere omstandigheden is dit wellicht ook geen slecht idee, maar toch lijkt een alu racer (vooral vanwege eventuele afwijkende geometrie van de crosser) mij ook wel wat..
Wat zijn de voors en de tegens volgens jullie?
Ik zit met een dilemma en ik hoop dat jullie wat tips hebben.
Voor de zomermaanden heb ik momenteel een carbon racer, waar ik ontzettend tevreden mee ben. In de wintermaanden rijd ik doorgaans op de MTB in het bos, maar wil ik eigenlijk ook de mogelijkheid hebben om op de weg uit de voeten te kunnen.
Daarnaast is het een van mijn doelen om dit jaar / volgend jaar mee te doen met kassei klassiekers.
Beiden wil / durf ik eigenlijk niet aan op mijn carbon ros, omdat ik te bang ben deze naar de haaien te helpen. Daarom ben ik wat aan het rondkijken voor een extra fiets en ben ik momenteel erg aan het twijfelen tussen een alu racefiets of een alu crosser.
Ik denk zelf met een Alu crosser wat "flexibeler" te zijn, omdat ik hier desnoods ook het bos mee in kan. Voor wegritten in slechtere omstandigheden is dit wellicht ook geen slecht idee, maar toch lijkt een alu racer (vooral vanwege eventuele afwijkende geometrie van de crosser) mij ook wel wat..
Wat zijn de voors en de tegens volgens jullie?
- fietser1972
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50
Ik heb een winterseizoen een alu crosser naast mijn carbon racer gebruikt. De crosser gebruikte ik voor mijn avondritten in het donker met 35mm slicks en in het weekend soms voor een offroad cross. Afgelopen jaar heb ik een nieuwe carbon racer gekocht en is mijn oude carbon racer in gebruik als winterfiets. De alu crosser gebruik ik alleen nog voor veldrijden (wat ik overigens steeds vaker doe omdat het een hele leuke manier is om in de winter intensief te trainen). In de winter op de crosser op de weg was prima en met de carbon racer is dat ook. Als ik slechts 1 fiets zou moeten kiezen, zou ik een crosser nemen omdat ik dan zowel op de weg als in het veld uit de voeten kan,
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral
Een crosser, zonder twijfel. Ik heb een tweede alu racer gehad naast mijn Carbon racefiets, zo ongeveer vanwege dezelfde redenen die jij noemt. Die heb ik weer verkocht en een crosser terug gekocht.
Want een alu racer is ook gewoon een racer. Het is meer van hetzelfde in de fietsenschuur. Een crosser is echt een andere fiets waardoor je veel meer mogelijkheden krijgt. Met een MTB erbij heb je dan een mooie verzameling. Voor elk soort tocht heb je dan wel een fiets staan.
Want een alu racer is ook gewoon een racer. Het is meer van hetzelfde in de fietsenschuur. Een crosser is echt een andere fiets waardoor je veel meer mogelijkheden krijgt. Met een MTB erbij heb je dan een mooie verzameling. Voor elk soort tocht heb je dan wel een fiets staan.
Live fast; die young. mijn blog
voor mij een Cannondale CAADX (alu crosser)
schijfremmen (geen rem-slijpsel bij natte velgen/remmen), ogen voor spatborden, voor het rijden op de weg een paar schwalbe marathon banden, geen omkijken naar
wel opletten bij het kiezen van de maat, (minstens een nummer kleiner) want anders krijg je het stuur niet laag genoeg
maar alu of carbon maakt eigenlijk niet uit, gaan onder gelijke omstandigheden gelijk vroeg of laat kapot
alleen zijn de vervangingskosten bij alu als regel lager.......
schijfremmen (geen rem-slijpsel bij natte velgen/remmen), ogen voor spatborden, voor het rijden op de weg een paar schwalbe marathon banden, geen omkijken naar
wel opletten bij het kiezen van de maat, (minstens een nummer kleiner) want anders krijg je het stuur niet laag genoeg
maar alu of carbon maakt eigenlijk niet uit, gaan onder gelijke omstandigheden gelijk vroeg of laat kapot
alleen zijn de vervangingskosten bij alu als regel lager.......
Carbon racer kan je prima mee in de winter hoor , ik doe dat teminste wel gewoon
Ok het is dan wel een winterfiets dus gebruikt frame en 105 erop maar zie niet in waarom ik niet op een carbon kan rijden
Op m`n plaat gaan kan ik in de zomer ook en als ik in de ochtend ga fietsen kijk ik wat extra uit in de bochten
Maar dat deed ik op een alu ook want wat breken of m`n kleren kapot hebben na een val vind ik net zo erg als krassen op m`n fiets.
Paar weken geleden toen het hier gesneeuwd had ben ik dan ene keer op de crosser geweest maar vroeg me ook af waarom , fietspaden zijn doorgaans meestal goed begaanbaar.
Bij echt veel sneeuw zal ik nog wel op de crosser gaan maar niet zoals paar weken terug
Ok het is dan wel een winterfiets dus gebruikt frame en 105 erop maar zie niet in waarom ik niet op een carbon kan rijden
Op m`n plaat gaan kan ik in de zomer ook en als ik in de ochtend ga fietsen kijk ik wat extra uit in de bochten
Maar dat deed ik op een alu ook want wat breken of m`n kleren kapot hebben na een val vind ik net zo erg als krassen op m`n fiets.
Paar weken geleden toen het hier gesneeuwd had ben ik dan ene keer op de crosser geweest maar vroeg me ook af waarom , fietspaden zijn doorgaans meestal goed begaanbaar.
Bij echt veel sneeuw zal ik nog wel op de crosser gaan maar niet zoals paar weken terug
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Crosser! Ik heb een carbon zomer bike, een alu slechtweer bike en sinds een maand of 2 een crosser (uhhh inmiddels 2 crossers). Eigenlijk is een slechtweer fiets volledige onzin en slechts een reden om je oude fiets naast je nieuwe fiets te houden 
De cyclocrosser zet je sowieso in bij slecht weer (ik ben nog nooit schoon thuisgekomen), maar is volledig anders: intensiever, andere omgeving, verlangt meer fietstechniek en multi-inzetbaar. Ik vind een enorme uitbreiding op het fietsplezier dat ik had.
De cyclocrosser zet je sowieso in bij slecht weer (ik ben nog nooit schoon thuisgekomen), maar is volledig anders: intensiever, andere omgeving, verlangt meer fietstechniek en multi-inzetbaar. Ik vind een enorme uitbreiding op het fietsplezier dat ik had.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Je geeft aan dat je overweegt om kassei klassiekers te gaan rijden en dat dat een reden is om te gaan kijken naar een andere fiets. Nu kan je prima met carbon op de kasseien rijden maar mijn ervaring is dat door drukte in dat soort tochten in combi met regen het valrisico groter is dan normaal. Daarom geef ik ook de voorkeur om voor dat soort tochten (E3, Omloop, Vlaanderen) mijn alu (winter) racefiets te pakken. Ik zie niet zo goed in waarom je voor dat werk een crosser zou nemen (behalve als je Lars Boom heet....). Daarnaast heb je dus al een ATB voor het bos. Als je echt overweegt om te gaan veldrijden zou ik een crosser kiezen.
Maar ik het gevoel dat je eigenlijk al een keuze hebt gemaakt en die graag bevestigd wil zien, maar ik kan me vergissen.
Maar ik het gevoel dat je eigenlijk al een keuze hebt gemaakt en die graag bevestigd wil zien, maar ik kan me vergissen.
Bredere banden en een langere wielbasis maken maken kasseien een stuk makkelijker te verteren dus een crosser is hier zeker beter voor dan een normale racefiets. Je kunt je wel afvragen of je dat moet willen, het afzien hoort toch ook wel bij het rijden van kasseienklassiekers. En als je het jezelf toch makkelijker wilt maken kun je ook de MTB pakken.
Zelf heb ik ook een crosser voor in de winter maar ik heb er geen MTB naast dus het is ook mijn enige off road fiets. Het nadeel van een crosser als winterfiets is dat de ideale cross afstelling toch een stuk anders is dan op mijn racefiets. Aangezien ik in de winter niet zo'n lange tochten maak kan ik daar mee leven maar ik kan me voorstellen dat als je ook in de winter regelmatig een 100km+ tocht maakt dit niet prettig is en zelfs tot klachten kan leiden.
Zelf heb ik ook een crosser voor in de winter maar ik heb er geen MTB naast dus het is ook mijn enige off road fiets. Het nadeel van een crosser als winterfiets is dat de ideale cross afstelling toch een stuk anders is dan op mijn racefiets. Aangezien ik in de winter niet zo'n lange tochten maak kan ik daar mee leven maar ik kan me voorstellen dat als je ook in de winter regelmatig een 100km+ tocht maakt dit niet prettig is en zelfs tot klachten kan leiden.
Campagnolo Ultra Dork
Thanks voor jullie advies!
Ik heb voor mezelf eigenlijk nog helemaal geen keuze gemaakt mbt of het een Crosser of een Alu fiets wordt, maar ik heb wel het idee dat ik met een crosser veelzijdiger ben: ik kan er mee op de weg (ritjes zullen in de winter zeker niet regelmatig 100+ km zijn), kan er mee het veld in als het nodig is, en ik kan er mee de toertochten rijden die veelal over de kasseien gaan (al zijn deze tochten dan doorgaans wel 100+ km, dus ik weet niet of het verstandig is dit op een crosser te doen..)
Zou het echt veel klachten opleveren als ik een crosser ga gebruiken om regelmatig lange tochten te rijden?
Ik heb voor mezelf eigenlijk nog helemaal geen keuze gemaakt mbt of het een Crosser of een Alu fiets wordt, maar ik heb wel het idee dat ik met een crosser veelzijdiger ben: ik kan er mee op de weg (ritjes zullen in de winter zeker niet regelmatig 100+ km zijn), kan er mee het veld in als het nodig is, en ik kan er mee de toertochten rijden die veelal over de kasseien gaan (al zijn deze tochten dan doorgaans wel 100+ km, dus ik weet niet of het verstandig is dit op een crosser te doen..)
Zou het echt veel klachten opleveren als ik een crosser ga gebruiken om regelmatig lange tochten te rijden?
Eigenlijk zou je naar "gravelracers" moeten kijken..............oro10 schreef:Thanks voor jullie advies!
Ik heb voor mezelf eigenlijk nog helemaal geen keuze gemaakt mbt of het een Crosser of een Alu fiets wordt, maar ik heb wel het idee dat ik met een crosser veelzijdiger ben: ik kan er mee op de weg (ritjes zullen in de winter zeker niet regelmatig 100+ km zijn), kan er mee het veld in als het nodig is, en ik kan er mee de toertochten rijden die veelal over de kasseien gaan (al zijn deze tochten dan doorgaans wel 100+ km, dus ik weet niet of het verstandig is dit op een crosser te doen..)
Zou het echt veel klachten opleveren als ik een crosser ga gebruiken om regelmatig lange tochten te rijden?