Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Slechtweer fiets: Alu racer of Crosser

oro10
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:59

oro10 07 jan 2015 11:02

Hallo Allemaal,

Ik zit met een dilemma en ik hoop dat jullie wat tips hebben.

Voor de zomermaanden heb ik momenteel een carbon racer, waar ik ontzettend tevreden mee ben. In de wintermaanden rijd ik doorgaans op de MTB in het bos, maar wil ik eigenlijk ook de mogelijkheid hebben om op de weg uit de voeten te kunnen.

Daarnaast is het een van mijn doelen om dit jaar / volgend jaar mee te doen met kassei klassiekers.

Beiden wil / durf ik eigenlijk niet aan op mijn carbon ros, omdat ik te bang ben deze naar de haaien te helpen. Daarom ben ik wat aan het rondkijken voor een extra fiets en ben ik momenteel erg aan het twijfelen tussen een alu racefiets of een alu crosser.

Ik denk zelf met een Alu crosser wat "flexibeler" te zijn, omdat ik hier desnoods ook het bos mee in kan. Voor wegritten in slechtere omstandigheden is dit wellicht ook geen slecht idee, maar toch lijkt een alu racer (vooral vanwege eventuele afwijkende geometrie van de crosser) mij ook wel wat..

Wat zijn de voors en de tegens volgens jullie?

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 07 jan 2015 11:25

Ik heb een winterseizoen een alu crosser naast mijn carbon racer gebruikt. De crosser gebruikte ik voor mijn avondritten in het donker met 35mm slicks en in het weekend soms voor een offroad cross. Afgelopen jaar heb ik een nieuwe carbon racer gekocht en is mijn oude carbon racer in gebruik als winterfiets. De alu crosser gebruik ik alleen nog voor veldrijden (wat ik overigens steeds vaker doe omdat het een hele leuke manier is om in de winter intensief te trainen). In de winter op de crosser op de weg was prima en met de carbon racer is dat ook. Als ik slechts 1 fiets zou moeten kiezen, zou ik een crosser nemen omdat ik dan zowel op de weg als in het veld uit de voeten kan,
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6224
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 jan 2015 12:17

Een crosser, zonder twijfel. Ik heb een tweede alu racer gehad naast mijn Carbon racefiets, zo ongeveer vanwege dezelfde redenen die jij noemt. Die heb ik weer verkocht en een crosser terug gekocht.

Want een alu racer is ook gewoon een racer. Het is meer van hetzelfde in de fietsenschuur. Een crosser is echt een andere fiets waardoor je veel meer mogelijkheden krijgt. Met een MTB erbij heb je dan een mooie verzameling. Voor elk soort tocht heb je dan wel een fiets staan.
Live fast; die young. mijn blog

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 07 jan 2015 12:36

voor mij een Cannondale CAADX (alu crosser)

schijfremmen (geen rem-slijpsel bij natte velgen/remmen), ogen voor spatborden, voor het rijden op de weg een paar schwalbe marathon banden, geen omkijken naar

wel opletten bij het kiezen van de maat, (minstens een nummer kleiner) want anders krijg je het stuur niet laag genoeg

maar alu of carbon maakt eigenlijk niet uit, gaan onder gelijke omstandigheden gelijk vroeg of laat kapot

alleen zijn de vervangingskosten bij alu als regel lager.......

oro10
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:59

oro10 07 jan 2015 14:42

Thanks voor jullie reacties! Ik neig ook al meer naar een crosser dan naar een 2e alu racer. Ben ook m.n. heel erg fan geworden van de looks van de nieuwe Giant TCX SLR2..

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 07 jan 2015 20:46

Carbon racer kan je prima mee in de winter hoor , ik doe dat teminste wel gewoon
Ok het is dan wel een winterfiets dus gebruikt frame en 105 erop maar zie niet in waarom ik niet op een carbon kan rijden
Op m`n plaat gaan kan ik in de zomer ook en als ik in de ochtend ga fietsen kijk ik wat extra uit in de bochten
Maar dat deed ik op een alu ook want wat breken of m`n kleren kapot hebben na een val vind ik net zo erg als krassen op m`n fiets.

Paar weken geleden toen het hier gesneeuwd had ben ik dan ene keer op de crosser geweest maar vroeg me ook af waarom , fietspaden zijn doorgaans meestal goed begaanbaar.
Bij echt veel sneeuw zal ik nog wel op de crosser gaan maar niet zoals paar weken terug
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 10 jan 2015 22:10

Crosser! Ik heb een carbon zomer bike, een alu slechtweer bike en sinds een maand of 2 een crosser (uhhh inmiddels 2 crossers). Eigenlijk is een slechtweer fiets volledige onzin en slechts een reden om je oude fiets naast je nieuwe fiets te houden :-)
De cyclocrosser zet je sowieso in bij slecht weer (ik ben nog nooit schoon thuisgekomen), maar is volledig anders: intensiever, andere omgeving, verlangt meer fietstechniek en multi-inzetbaar. Ik vind een enorme uitbreiding op het fietsplezier dat ik had.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1045
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 11 jan 2015 07:56

En een CX is makkelijker te poetsen na slecht weer.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2630
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 11 jan 2015 09:21

Je geeft aan dat je overweegt om kassei klassiekers te gaan rijden en dat dat een reden is om te gaan kijken naar een andere fiets. Nu kan je prima met carbon op de kasseien rijden maar mijn ervaring is dat door drukte in dat soort tochten in combi met regen het valrisico groter is dan normaal. Daarom geef ik ook de voorkeur om voor dat soort tochten (E3, Omloop, Vlaanderen) mijn alu (winter) racefiets te pakken. Ik zie niet zo goed in waarom je voor dat werk een crosser zou nemen (behalve als je Lars Boom heet....). Daarnaast heb je dus al een ATB voor het bos. Als je echt overweegt om te gaan veldrijden zou ik een crosser kiezen.

Maar ik het gevoel dat je eigenlijk al een keuze hebt gemaakt en die graag bevestigd wil zien, maar ik kan me vergissen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 18389
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jan 2015 09:47

Bredere banden en een langere wielbasis maken maken kasseien een stuk makkelijker te verteren dus een crosser is hier zeker beter voor dan een normale racefiets. Je kunt je wel afvragen of je dat moet willen, het afzien hoort toch ook wel bij het rijden van kasseienklassiekers. En als je het jezelf toch makkelijker wilt maken kun je ook de MTB pakken.

Zelf heb ik ook een crosser voor in de winter maar ik heb er geen MTB naast dus het is ook mijn enige off road fiets. Het nadeel van een crosser als winterfiets is dat de ideale cross afstelling toch een stuk anders is dan op mijn racefiets. Aangezien ik in de winter niet zo'n lange tochten maak kan ik daar mee leven maar ik kan me voorstellen dat als je ook in de winter regelmatig een 100km+ tocht maakt dit niet prettig is en zelfs tot klachten kan leiden.
Campagnolo Ultra Dork

oro10
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 nov 2011 14:59

oro10 13 jan 2015 08:01

Thanks voor jullie advies!

Ik heb voor mezelf eigenlijk nog helemaal geen keuze gemaakt mbt of het een Crosser of een Alu fiets wordt, maar ik heb wel het idee dat ik met een crosser veelzijdiger ben: ik kan er mee op de weg (ritjes zullen in de winter zeker niet regelmatig 100+ km zijn), kan er mee het veld in als het nodig is, en ik kan er mee de toertochten rijden die veelal over de kasseien gaan (al zijn deze tochten dan doorgaans wel 100+ km, dus ik weet niet of het verstandig is dit op een crosser te doen..)

Zou het echt veel klachten opleveren als ik een crosser ga gebruiken om regelmatig lange tochten te rijden?

bikerke
Forum-lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 13 jan 2015 09:52

oro10 schreef:Thanks voor jullie advies!

Ik heb voor mezelf eigenlijk nog helemaal geen keuze gemaakt mbt of het een Crosser of een Alu fiets wordt, maar ik heb wel het idee dat ik met een crosser veelzijdiger ben: ik kan er mee op de weg (ritjes zullen in de winter zeker niet regelmatig 100+ km zijn), kan er mee het veld in als het nodig is, en ik kan er mee de toertochten rijden die veelal over de kasseien gaan (al zijn deze tochten dan doorgaans wel 100+ km, dus ik weet niet of het verstandig is dit op een crosser te doen..)

Zou het echt veel klachten opleveren als ik een crosser ga gebruiken om regelmatig lange tochten te rijden?
Eigenlijk zou je naar "gravelracers" moeten kijken..............

Plaats reactie