Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietspad vs. openbare weg...

schefbar
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mar 2014 16:28

schefbar 06 jan 2015 20:51

http://www.nu.nl/politiek/3967583/niet- ... paden.html

Betekend dit dat wij dan naar de openbare weg mogen/moeten...? :roll:

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 06 jan 2015 20:58

Dit geldt alleen binnen de bebouwde kom, daarbuiten mag je dan 40 op het fietspad.

Ik hoorde het vanavond op de radio en de woordvoerder van het fietsberaad had wel een heel slecht betoog. "Het valt niet goed te controleren welke e-bikes 45km/u kunnen, dus stellen we een maximum snelheid in die we ook niet kunnen controleren."

Maar het schijnt dat de VNG ook voor is, dus ga er maar van uit dat dit binnenkort een feit wordt.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

schefbar
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mar 2014 16:28

schefbar 06 jan 2015 21:08

Ben benieuwd wie de primeur heeft gelaserd te worden...

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 06 jan 2015 21:13

Proberen geflitst te worden blijft ook altijd een leuke.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 06 jan 2015 21:26

Kansloos project. Zo zie je maar dat mensen op bestuurlijke functies alle relatie met de prakrijk verloren hebben.

1-Wie gaat dat controleren en hoe?
2-Stel ik word 'gelaserd', wat dan? Kenteken plaat heb ik niet op mijn 29er dus dan een bromsnor achter me aan? Wellicht tevens op MTB? Dat wordt nog lachen.
3-Mocht ik dan eventueel achterhaald worden vraag ik me af hoe het zit met bewijslast.

Kansloos project zoals gezegd en ze moeten die high speed e-bikes aanpakken in plaats van nu wil om zich heen te gaan graaien met niet doordachte maatregelen.

In de bewouwde kom rijd ik zelden sneller dan 25 km/uur uitgezondered stukken waar je geen kruisingen etc. hebt.

Ze moeten tevens niet zeiken aangezien die blauwe plaatjes scooters (maximum snelheid 25 km/uur) officieel op het fietspad horen maar 99% van die berijders hebben een scooter onder hun reet die veel harder gaat en die gashendel ook helemaal open trekken.
Als ik 28 km/uur rijd en zo'n scooter zoeft me voorbij, dan weet ik genoeg.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8453
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 jan 2015 21:44

Controleurs zijn er ook wel.
Afbeelding
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 06 jan 2015 21:51

Helemaal eens dat de handhaving een probleem zal zijn. Het kan alleen wanneer je hardrijders staande houdt, heterdaadjes dus. Daar zal geen capaciteit voor zijn.
Toch zit er wel iets in (yeah, shoot me). In sommige situaties is een limiet voor fietsers beter om gevaarlijke situaties te beeindigen.

Een snelheidslimiet hoeft toch niet altijd via handhaving afgedwongen te worden om toch wel nuttig te zijn en zelfs spontaan nageleefd te worden. Als je het nut er maar van in kan zien. Een beperking op een recht fietspad van 4 meter breed is zinloos, een smal bochtig, druk bereden pad daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Zijn we allemaal zo onfatsoenlijk geworden dat alleen pakkans ons gedrag beinvloedt? Of is er nog enige bereidheid rekening te houden met anderen, in een redelijke toepassing? Dus niet een algeheel snelheidsverbod maar alleen op sommige paden, liefst met aanbieden van alternatief zoals voor brommers. Maar ja dat zullen beleidsmakers wel lastig uit te werken vinden.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 06 jan 2015 22:05

Natuurlijk zijn er situaties dat je je snelheid aan moet passen. Maar daar hoef je niet een complete nieuwe wet voor op te tuigen. Daar heb je gewoon artikel 5 voor.

Op zich klinkt het helemaal niet zo raar, er gaat waarschijnlijk een probleem komen met die snelle e-bikes en op deze manier los je dat op en pak je tegelijk het probleem van te snelle racefietsen en ligfietsen aan. Alleen is dit een onderbuik oplossing, waarmee je het werkelijke probleem niet oplost. Het werkelijke probleem is namelijk dat teveel mensen op dat fietspad vooral met zichzelf bezig zijn en niet met het verkeer om hun heen. En dat probleem los je niet met een maximum snelheid op.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 06 jan 2015 22:13

Je hoeft niet te controleren, je vraagt gewoon alle Strava en Runkeeper files op van sporters en je kunt per persoon zo voor tonnen aan boetes uitdraaien.

Nee dit is andermaal een voorbeeld van bestuurders die elke realiteitszin kwijt zijn.

schefbar
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 mar 2014 16:28

schefbar 06 jan 2015 22:15

Ach, snelheidscorrectie ingecalculeerd icm aftrek mag je 34 op de teller rijden, succes :lol:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 06 jan 2015 22:26

Jammer genoeg voor dit voorstel voorziet de wet niet in een verplichte snelheidsmeter voor fietsers. Fietsers hoeven dus niet te controleren hoe hard ze gaan. Er is dus tegelijkertijd ook geen snelheidslimiet. Verder dienen wij ons gewoon al aan de snelheidslimieten van 30 en 50 binnen de bebouwde kom te houden. Dat vind ik voldoende. Dus kunnen ze hun tijd gaan verdoen met nuttigere zaken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

i-mac

i-mac 06 jan 2015 22:33

Dan moet elke fiets straks een geijkte snelheidsmeter hebben. Zonder geijkt toestel kan je je eigen snelheid niet controleren. dat zou dan ook inhouden dat die meter elk jaar een Bovag keuring zou moeten krijgen. En wat dan met buitenlanders die geen geijkt toestel hebben.

Volgens Belgische politie agenten die ik ken, worden fietsen niet geflitst. Dat zou technisch niet mogelijk zijn. Let wel, dat zijn hun woorden, niet de mijne.

Het valt op dat deze materie nu ook voor tot discussie is in Nederland, wat wij als Belgen als het ultieme fietsvriendelijke land beschouwen. Dat is volgens mij ook omdat koning auto steeds meer moet inboeten aan vrijheid. Snelheidsremmers allerhande, zware boetes, enz ... Daar komt veel frustratie uit voort, die op andere weggebruikers wordt geventileerd.

Nog iets die deze discussies op gang brengt is dat we met zijn allen veel vrije tijd hebben, en we met zijn allen op dezelfde plaatsen onze hobby willen uitoefenen. Auto's en fietsers gaan moeilijk samen, fietsers en MTB en wandelaars ook al niet. En eenmaal velen op vakantie zijn, gelden er voor hen andere regels. Dan moet iedereen voor hen wijken.

En dan heb je natuurlijk altijd wel een politieker die daar mee in de belangstelling wil komen te staan. Alsof er geen andere dringende zaken zijn ...

Plaats reactie