Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Cassette

Gebruikersavatar
joenuh
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 aug 2011 10:07
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar joenuh 30 dec 2014 13:58

Goedemiddag allemaal,

Heb een vraag mbt mijn cassette(shimano 5700) Heb nu een 12/25 achter en voor 52/39Triple.
Komend jaar wil ik oa de alpe d'Huzes/ in italie gaan rijden en ben m'n fiets beetje aan upgraden aangezien er overal leuke aanbiedingen zijn.

Heeft iemand ervaring met de alpedhuez en met welk verzet je makkelijk omhoog komt? Ik snap ook dat dat per persoon verschillend is, maar maakt het bijvoorbeeld uit als ik een 11/28 of 12/30 erop zet? Of is het verschil te verwaarlozen?

Zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden tijdens vervanging ?

Ben zelf 1,85 75kg en verder goed getraind.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 dec 2014 14:30

Als je een triple crankstel hebt, dan heb je standaard 52/39/30t en gecombineerd met een 12-25t cassette zou dit kunnen volstaan indien je voldoende duurvermogen hebt. Wil je iets achter de hand houden gebruik dan de 12-30t cassette. Makkelijk wordt het toch niet.

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 30 dec 2014 16:41

Als het cranckstel inderdaad een triple is ( dus met 3 kettingbladen) dan zou bij " verder goed getraind" een 12-25 voldoende moeten zijn. Is het echter een 52/39t, met een T voor Tooth/tanden ipv de T van Triple, dan zijn er wel mogelijkheden om verzetten aan te passen :

Zoek uit wat je achterderailleur aan max cassettegrootte aan kan, wellicht kan je achter tot 28 of 30 tanden gaan, geeft toch weer 10 a 20 % verbetering tov de 25, en koop je " slechts" een andere cassette.
AANVULLING : de 105 5700 achterderailleur kan tot 30 gaan, (zelfs 32 bij lange kooi, maar die wordt standaard nauwelijks gemonteerd dus daar ga ik niet van uit)
de 30 zit standaard niet op een 105 5700 cassette, maar Tiagra (25 euro) en Ultegra (39 euro) hebben wel een cassette met 30.

Als je al iets technischer bent met fietsonderhoud, kan je speciaal voor het klimwerk een tiagra klimverzet kopen, combi tussen tiagra derailleur en tiagra cassette en ketting ( bijv. http://www.mantel.com/tiagra-4600-climbers-kit )
Of je koopt er een compact crankstel+bladen bij , zie tiagra set staan voor 60 en 105 begint bij 115 euro

OK, dit zijn dus wel de budgetvriendelijke oplossingen, als je ook op kwaliteit vooruit wil gaan, kan je kijken naar de ultegra varianten. (let er wel op dat je bij de 10speed geschikte onderdelen blijft)

Gebruikersavatar
joenuh
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 aug 2011 10:07
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar joenuh 30 dec 2014 20:14

Oke dankje voor jullie reacties!!

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 30 dec 2014 22:01

Op basis van je vraagstelling concludeer ik dat je nog niet veel ervaring hebt met klimmen. Als je daadwerkelijk aan AD6 gaat deelnemen is mijn advies (2 deelnames) zo veel mogeljik reserve in te bouwen. 6x die bult op is echt wel even een uitdaging.

Als je dan toch naar upgraden kijkt zou je er ook voor kunnen kiezen alleen een klimverzet (cassette) te kopen. Op Shimano 5700 zou volgens mij tot en met 30 goed moeten kunnen. Met Ultagra 6700 paste dat bij mij uitstekend. Alleen de stelschroef van de achterderailleur moest bijgesteld worden zodat er voldoende ruimte tussen de derailleur wieltjes en tandwielen over bleef.

Een en ander hangt natuurlijk ook af van het cranckstel dat je hebt. Heb je echt een triple (3) of dubbel (2). Is het laatste van toepassing met 52/39 tanden dan raad ik je zeker aan het klim verzet te kiezen, en als je het wilt betalen en het past een compact cranckstel te kiezen. Wil je van een dubbel naar een triple dan moet je ook schakelhendels vervangen en dan wordt het gelijk een stuk duurder.

Veel succes

Gebruikersavatar
joenuh
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 aug 2011 10:07
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar joenuh 30 dec 2014 22:10

Dank voor de reactie.

Heb wel enige ervaring met klimmen, maar 6x maal de alpe d'Huez nog niet en wil mij niet laten verrassen! Dus enige reserve is altijd fijn om achte de hand te hebben. Vandaar de vraagstelling hier en fijn dat je reageert , altijd handig iemand met ervaring.

Voor de duidelijkheid, ik heb een triple en ultegra derailleur. Wat ik wil doen is m'n 12/25 cassette inruilen voor een 12/30 ultegra cassette. Dan moet ik toch voldoende reserve hebben lijkt mij??

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 dec 2014 22:40

Gewoon met je fiets naar de Alpen afreizen. Kom je de bergjes toch niet op, dan is het tijd om de locale fietsenmaker in Alpe d'Huez met een bezoekje te vereren. Het is daar altijd hilarisch druk met mensen die een groter tandwiel op hun achterwiel laten plaatsen! ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
joenuh
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 07 aug 2011 10:07
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar joenuh 30 dec 2014 22:47

Haha dat is ook altijd nog een optie.. Maar genoeg klimwerk in de aanloop gepland dus wil m van te voren al hebben;)

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 30 dec 2014 23:08

joenuh schreef:Voor de duidelijkheid, ik heb een triple en ultegra derailleur. Wat ik wil doen is m'n 12/25 cassette inruilen voor een 12/30 ultegra cassette. Dan moet ik toch voldoende reserve hebben lijkt mij??
"inruilen" van cassette's ? Kan misschien bij je eigen fietsenmaker, als hij genoeg aan je verdient heeft ;)

Mocht het inruilen toch niet gaan, dan zou ik er zelf "gewoon" een cassette bijkopen.
Zo duur is een cassette ook weer niet ( in verhouding met hele fiets / fietsvakantie franse alpen ) en cassettes zijn slijtonderdelen , dus een cassette heb je toch weer eens nieuw nodig .....

Maar aangezien je met een triple rijdt, en je binnenste, kleinste blad een 30 zal zijn, zou het "wellicht" voldoende zijn met een 25 achter, gezien je uitspraak " verder goed getraind"
( Maar met een 30 achter heb je net wat meer reserve " voor het geval dat" )

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 dec 2014 23:16

joenuh schreef:Haha dat is ook altijd nog een optie.. Maar genoeg klimwerk in de aanloop gepland dus wil m van te voren al hebben;)
Je hebt een triple
Je bent "goed getraind"
Je bent niet enorm zwaar

Waar maak je jezelf druk om?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 dec 2014 23:20

Volgens mij heb je nog een 10 speed Ultegra. Dan zou ik voor dat beperkte klimwerk geen Ultegra cassette, maar een heerlijk goedkope 10 speed Tiagra kopen. De Tiagra 12-30 kost bijv. bij Bike24 €18,90.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 30 dec 2014 23:39

53x11 schreef:
joenuh schreef:Haha dat is ook altijd nog een optie.. Maar genoeg klimwerk in de aanloop gepland dus wil m van te voren al hebben;)
Je hebt een triple
Je bent "goed getraind"
Je bent niet enorm zwaar

Waar maak je jezelf druk om?
TS zegt inderdaad 'goed getraind' te zijn met 'enige' ervaring in klimmen. Duurtraining bij 90-95 RPM is wel wat anders dan klimmen bij 70 RPM of zelfs minder.
Ik denk dat de TS er inderdaad goed aan doet om ook te wennen aan de lage RPM waarmee je de berg opfietst. Overigens heb ikzelf geen ervaring met AD6 (of zelfs AD 8-) ); dat lijkt me echt wel een flinke prestatie!
Laatst gewijzigd door plantagenet op 30 dec 2014 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Plaats reactie