
Doorgetest: Öhlins RXF 36 EVO voorvork
Rondom sommige merken hangt een mist van magisch...
Om het forum te gebruiken dien je je eerst in te loggen.
Ik vond dit wel een inzichtelijke post van Gerard Vroomen: https://opencycle.com/updates/convertin ... drivetrain
Mijn persoonlijke mening is dat dit geen enkel probleem is, ik rijd nu al een paar jaar met een 1x11 setup en dat bevalt mij best. Inderdaad makkelijker schoon te maken, geen last meer van chainsuck en bij uitdagende situaties makkelijker schakelen omdat je niet meer na hoeft te denken over de stand van je voorderailleur, Voor mij was destijds de primaire reden om over te stappen naar 1x11 het feit dat je geen last meer hebt van chainsuck. Wel is het wat minder eenvoudig om het optimale bereik voor jezelf te bepalen, daarmee doel ik op de combinatie voortandwiel en cassette. In het stuk van Gerard Vroomen word daar duidelijk op in gegaan, mijn persoonlijke ervaring is dat ik geen bereik tekort kom met mijn huidige setup (40t en 11-32t cassette). Heel langzaam begint 1x11 zijn weg te vinden naar de wegfietsen, veel tri-athleten maken al gebruik van 1x11 en in het prof-peloton rijd volgend jaar het Aqua-Blue team met de 3T Strada in een 1x11 setup. Achter die laatste fiets zit ook weer Gerard Vroomen.nofuturekid schreef: ↑31 dec 2017 06:26Ik vond dit wel een inzichtelijke post van Gerard Vroomen: https://opencycle.com/updates/convertin ... drivetrain
Ik heb de eTAP HRD groep en daar gebruik ik links om omhoog te schakelen op de cassette (lichter) en de rechter om omlaag te schakelen op de cassette (zwaarder).
Ik hoef niet te zien op een schermpje in welke versnelling ik zit, een persoonlijke wens dus. Ik heb gekozen voor de U.P. omdat ik 4500 euro voor een U.P.P.E.R. even te gortig vind, voor de 1900 euro die ik bespaar door een U.P. (2600 euro) te kopen heb andere zaken kunnen aanschaffen om de fiets te bouwen. Door die besparing was er ook ruimte in het budget voor een Lauff Grit voorvork en eTAP HRD. Ik heb Di2 overwogen maar uiteindelijk heeft het draadloze aspect er voor gezorgd dat ik voor eTAP ben gegaan. Ik maak gebruik van Di2 op mijn Cervelo S3 dus digitaal schakelen was wel een pre. Ik heb gekozen, in eerste instantie, voor een set 9th Wave wielen (DC38, 700c). Mocht het nodig zijn dat ik 2 inch banden wil gaan gebruiken dan kan ik altijd nog voor een 650b set kijken. Ik rij voornamelijk op de weg en onverhard. Onverhard ook deels atb routes, aangezien de fiets geen atb is ga ik de idiote afdalingen uit de weg.nofuturekid schreef: ↑31 dec 2017 10:12Interessant dat je eTAP HRD en niet Force1. Los van de voordelen van gebruikelijke voordelen van elektronisch schakelen (op computer zien in welke versnelling je zit is de belangrijkste voor mij) waren er nog andere overwegingen om specifiek voor eTAP te kiezen?
Ik overweeg trouwens ook een UP (of UPPER) aan te schaffen, vandaar dat ik die post van Vroomen tegenkwam. Waar ik nog niet over uit ben is welke wielen er in te zetten: 650 of 700c. Waar heb jij voor gekozen?
Ook een van de redenen waarom ik niet voor Force 1 heb gekozen, double tap is niet mijn ding. Ik heb het geprobeerd en er ruim 1000km mee gereden en vond/vind het geen succes.Douglas schreef: ↑31 dec 2017 10:31De force1 werkt met alleen de rechtershiffter voor op en afschakelen. Linker is alleen de rem. Wist niet dat de etap zo werkte. Weer wat geleerd vandaag!
@nofuturekid. Keuze voor 650 of 700 is vooral afhankelijk van het gebruik. Wil je flink offroad dan is extra brede banden wel fijn. Anders voldoen de 700. Voorkeur gaat bij mij uit naar 2 wielsets. En als je een UPPER kunt betalen zie ik het probleem niet om er meteen twee wielsets bij te nemen.
Als ik op voorhand weet welke ondergrond ik ga bereiden stem ik mijn banden er op af. Maar meestal vertrek thuis ik wind op kop en kan het asfalt, bos, zand, modder, ... kortom eender wat zijn dat onder de wielen komt.