
8 keer ‘ongezonde voeding’ waar je toch veel goeds uit kunt halen
In onze moderne samenleving krijgen veel producten al...
Om het forum te gebruiken dien je je eerst in te loggen.
Dat slome voel ik ook met mijn gravelbike, zelfs met 28mm bandjes is dat gevoel niet helemaal verdwenen.
Ik heb sinds kort een Kanzo Adventure met een 2x aandrijving. Ik heb hier even mee gereden met een klassieke Ultegra derailleur en heb letterlijk ondervonden dat deze te slap is voor graveltochten.Hierbij enkele vraagjes - ik kan eventueel de derailleur laten vervangen door ultrgra RX versie. Lijkt me een no brainer? Schakelgedrag zelf zal wel gelijk zijn (?) als de gewone maar met voordeel minder klapperende ketting.
Welke wielen zijn aanraders?
voorwaarden:
max +/- 500 euro
geen stickers
bij voorkeur 3 cm hoog
welke velgbreedte is ideaal voor bredere banden?
of wordt een wiel dan te stijf voor offroad?
deze kosten bv 530 : (https://www.vaneycksport.com/nl/ffwd-f3 ... -disc.html)
FFWD F3AD DT350 30MM DISC
Klinkt goed. Geniet ervan!Daveke2 schreef: ↑17 nov 2019 23:24106 km Zjoeff Witte Wegen Graveltocht;
Enkele conclusies na de "doop"rit
- eTap 11 speed werkt meer dan prima met een narrow-wide kettingblad, zonder clutch derailleur. Werkelijk 0 issues gehad en continu strak schakelen
- TerraSpeed TL's van Conti zijn lekkere bandjes. Voor een 40c op 2,5 bar voor en achter had ik meer grip dan ik nodig had, overal zonder twijfel de bocht in duiken en ook op asfalt bolde het eigenlijk best prima. Met vermogens van rond de 2oo watt reed ik op asfalt rond de 27 per uur, vond ik niet eens zo slecht.
- Comfort was dik in orde, al had dat vooral veel te maken met 2,5 bar voor en achter. Ik moet zeggen dat me dat nog wel het meeste opviel.
Thanks voor de tip! Die achterband gaat de volgende keer iets harderw1ll14m schreef: ↑18 nov 2019 20:15Klinkt goed. Geniet ervan!Daveke2 schreef: ↑17 nov 2019 23:24106 km Zjoeff Witte Wegen Graveltocht;
Enkele conclusies na de "doop"rit
- eTap 11 speed werkt meer dan prima met een narrow-wide kettingblad, zonder clutch derailleur. Werkelijk 0 issues gehad en continu strak schakelen
- TerraSpeed TL's van Conti zijn lekkere bandjes. Voor een 40c op 2,5 bar voor en achter had ik meer grip dan ik nodig had, overal zonder twijfel de bocht in duiken en ook op asfalt bolde het eigenlijk best prima. Met vermogens van rond de 2oo watt reed ik op asfalt rond de 27 per uur, vond ik niet eens zo slecht.
- Comfort was dik in orde, al had dat vooral veel te maken met 2,5 bar voor en achter. Ik moet zeggen dat me dat nog wel het meeste opviel.
Twee (ongevraagde) suggesties:
- monteer een chain guard om je ketting op je voorblad te houden. Ik rij zelf met 1x11, gewone achter-derailleur, 12-26 en strak gespannen ketting, maar toch is mijn chain guard aardig gesleten.
- meer druk in je achterband. Je voorband zorgt voor grip, je achterband volgt wel. Ik ben 90kg, reed gisteren met 2.5 voor, 3.0 achter, en bij 200W zo'n 29km/h (Stages powermeter, 40mm Schwalbe GX One Bite tubeless).
William
Ik heb besteld en de 105 derailleur laten upgraden naar ultegra RX. Ik ben dan meer future proof dacht ikkwbiker schreef: ↑18 nov 2019 18:17Ik heb sinds kort een Kanzo Adventure met een 2x aandrijving. Ik heb hier even mee gereden met een klassieke Ultegra derailleur en heb letterlijk ondervonden dat deze te slap is voor graveltochten.Hierbij enkele vraagjes - ik kan eventueel de derailleur laten vervangen door ultrgra RX versie. Lijkt me een no brainer? Schakelgedrag zelf zal wel gelijk zijn (?) als de gewone maar met voordeel minder klapperende ketting.
Welke wielen zijn aanraders?
voorwaarden:
max +/- 500 euro
geen stickers
bij voorkeur 3 cm hoog
welke velgbreedte is ideaal voor bredere banden?
of wordt een wiel dan te stijf voor offroad?
deze kosten bv 530 : (https://www.vaneycksport.com/nl/ffwd-f3 ... -disc.html)
FFWD F3AD DT350 30MM DISC
Het was al wel duidelijk dat de ketting tegen de lak kletterde. We hadden dan ook afgesproken om de ultegra te vervangen door een RX. Deze staat echter niet meer in de catalogus van Shimano in België, maar je kan hem nog wel bestellen. Wij hebben gekozen om ineens voor de GRX derailleur te gaan.
Vooraleer de achterderailleur geleverd werd toch nog de Hoonderd in Turnhout gereden en daar is de ketting tussen de kader en de kettingbladen komen vastzitten, waardoor de lak zwaar werd beschadigd. De dealer en Ridley hebben er voor gezorgd dat de kader volledig opnieuw werd gespoten en nu zit er uiteraard een GRX op, de miserie is gedaan.
Een 2x aandrijving zonder een clutch-mechanisme moet je ten allen tijde vermijden. Het verschil in schakelen is nauwelijks merkbaar en je kader zal je dankbaar zijn.
Mijn baanwielen hebben een interne velgbreedte van 21 mm en hier valt maat 28 van band perfect op.
Op de Kanzo heb ik de Mavic Allroad pro, de elite versie heb je hier al voor een kleine 500€
https://www.bike-components.de/en/Mavic ... o-o210438/
Deze hebben een binnenbreedte van 22 mm en hierop vallen 40 mm Maxis Rambler heel mooi. Smaller dan 21 mm zou ik voor gravel niet gaan als je met brede banden wil rijden.
![]()
Ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk tussen een zachte en harde band. Techniek trainingen werk ik af met 1,6bar, normale ritjes doe ik op 1.8-2.0bar en op straat zet ik 'm op 3bar. Bij de techniek trainingen merk ik wel wat meer weerstand.Daveke2 schreef: ↑18 nov 2019 23:35Thanks voor de tip! Die achterband gaat de volgende keer iets harderw1ll14m schreef: ↑18 nov 2019 20:15Klinkt goed. Geniet ervan!Daveke2 schreef: ↑17 nov 2019 23:24106 km Zjoeff Witte Wegen Graveltocht;
Enkele conclusies na de "doop"rit
- eTap 11 speed werkt meer dan prima met een narrow-wide kettingblad, zonder clutch derailleur. Werkelijk 0 issues gehad en continu strak schakelen
- TerraSpeed TL's van Conti zijn lekkere bandjes. Voor een 40c op 2,5 bar voor en achter had ik meer grip dan ik nodig had, overal zonder twijfel de bocht in duiken en ook op asfalt bolde het eigenlijk best prima. Met vermogens van rond de 2oo watt reed ik op asfalt rond de 27 per uur, vond ik niet eens zo slecht.
- Comfort was dik in orde, al had dat vooral veel te maken met 2,5 bar voor en achter. Ik moet zeggen dat me dat nog wel het meeste opviel.
Twee (ongevraagde) suggesties:
- monteer een chain guard om je ketting op je voorblad te houden. Ik rij zelf met 1x11, gewone achter-derailleur, 12-26 en strak gespannen ketting, maar toch is mijn chain guard aardig gesleten.
- meer druk in je achterband. Je voorband zorgt voor grip, je achterband volgt wel. Ik ben 90kg, reed gisteren met 2.5 voor, 3.0 achter, en bij 200W zo'n 29km/h (Stages powermeter, 40mm Schwalbe GX One Bite tubeless).
William
Dat van de chainguard neem ik mee, al moet ik dan wel een derailleur-hanger gaan bestellen, mijn frame was een dedicated 1x fabrieks-af dus die heeft een blinde plaat ipv een nok![]()
Bij welk gewicht?
Gebruikers op dit forum: fred404, luctoretemergo, mistermister, Philippos, Scottydoesntknow, Swadde