Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 17 nov 2014 21:09

amclassic-fan schreef:Je kan er hetzelfde mee, maar die fiets voldoet niet aan de eisen van een gravel racer zoals ze in het modieuze Amerika gelden, want schijfremmen zijn toch wel een vereiste en een enkel voorblad is ook een pré.

Wanneer is een fiets eigenlijk geen gravel racer meer, maar een monster cross? 45 mm banden lijkt mij persoonlijk een beetje overdreven voor gravel paden.
Met het woord modieuze sla je de spijker op z'n kop ;).
Of 45mm nodig is hangt van het gravel af. Ik heb ten noorden van het Ladogameer gravel gehad waar dat handig zou zijn, daar zakte ik met 35mm diep in weg.

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 29 nov 2014 14:25

Ik denk dat die van mij hier ook wel tussen past. Hij heeft in ieder geval schijfremmen en een enkel voorblad. :mrgreen:

Afbeelding

Stand van het stuur/positie remhendels is nog niet definitief. En het stuurlint vervang ik binnenkort voor een zwarte, maar die was ik vergeten mee te bestellen.

Specs:
BMC Urbanchallenge
Afline 8
Avid BB7 road
Curana spatborden
Arundel bidonhouders
Specialized Toupé zadel

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 29 nov 2014 14:36

Mooie fiets, Jeroen!

Met dat zwarte stuurlint is het wel strak.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 29 nov 2014 16:14

Nice! Heb je detailfoto's van de shifter? Alfine met dropbar zie je niet veel. Santos heeft een rohloff fiets met dropbar via een custom draaishifter, ben benieuwd hoe dit is gedaan.

Wbt verzet en single ring. Ik weet het nog niet. 36/46 voor en 11-23 is voor woonwerk over de weg ideaal. Maar offroad de Lemelerberg over gisteren was soms flink harken. En dan met een single 38 of 40 voor...

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3106
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 29 nov 2014 16:21

Strakke fiets, Jeroen. Met welke banden rijd je?

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 29 nov 2014 18:41

opperhoofd schreef:Nice! Heb je detailfoto's van de shifter?
Inderdaad geinspireerd op de fietsen van oa. Santos en Kocmo. Ik heb de 'gewone' Alfine shifter gebruikt en die iets bijgewerkt met de Dremel. Zowel de J-tek bar-end shifter als de Versa shifter vond ik het geld niet waard tegenover deze oplossing. De enigste echt mooie shifter om Alfine met dropbar te rijden is in mijn ogen Alfine DI2, maar dat is wat boven mijn budget. Nadeel van deze oplossing is de loop van de remkabel.

Afbeelding

EmPeHa schreef:Strakke fiets, Jeroen. Met welke banden rijd je?
Op dit moment nog met Schwalbe Marathon Racer's (35mm). Zodra die 'op' zijn stap ik over naar Panaracer Pasela's.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 30 nov 2014 08:09

Vind het best wel mooi met dat stuurlint. Welk type lint is dat?

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 01 dec 2014 08:36

@ Jeroen: Strakke fiets, netjes gedaan. Mooi voorbeeld van goed geïntegreerde (onopvallende) spatborden. Zijn die zwarte pootjes een standaard optie bij Curana?
Ik zie dat je inderdaad voor de BB7's bent gegaan (goede keuze).

Mbt de gravel racers: Gravel racer, gravel grinder, adventure bike, all season racer, all weather racer, randonneur, hybride, crosser, allroad, ATB, etc. > What’s in a name? Ik vind het in ieder geval een leuke familie van fietsen met een breed inzetbereik en nadruk op functionaliteit.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door bartv op 01 dec 2014 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 01 dec 2014 08:51

bartv schreef:
Mbt de gravel racers: Gravel racer, gravel grinder, adventure bike, all season racer, all weather racer, randonneur, hybride, crosser, allroad, ATB, etc. > What’s in a name? Ik vind het in ieder geval een leuke familie van fietsen met een breed inzetbereik en nadruk op functionaliteit.
+1!!

Dat geneuzel vaak wat helemaal niet on topic is word ik hier soms wel moe van
Volgens mij vroeg TS om foto's en ervaringen en niet om de discussie wat wel/niet een gravelracer is
Zo, dat ben ik even kwijt ...
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 01 dec 2014 13:33

bartv schreef:@ Jeroen: Strakke fiets, netjes gedaan. Mooi voorbeeld van goed geïntegreerde (onopvallende) spatborden. Zijn die zwarte pootjes een standaard optie bij Curana?
Ik zie dat je inderdaad voor de BB7's bent gegaan (goede keuze).
Dank voor compliment. Na jou berichtje en contact met Serge (bikeparts4u) leek BB7 me inderdaad een prima keuze. Tot dusver ook nog geen spijt van gehad. De Curana spatborden worden volgens mij standaard met zilveren pootjes geleverd. Dit is een speciale uitvoering voor BMC met een rode binnenkant. Gelukkig valt dat rood niet zo op.

En inderdaad, hoe je deze fiets-familie ook wil noemen, de brede inzetbaarheid van de fietsen maakt ze zo leuk.


@Pelep: Het is een Fizik in Honey Brown.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 01 dec 2014 16:12

ric schreef: +1!!

Dat geneuzel vaak wat helemaal niet on topic is word ik hier soms wel moe van
Volgens mij vroeg TS om foto's en ervaringen en niet om de discussie wat wel/niet een gravelracer is
Zo, dat ben ik even kwijt ...
is dit een grap? Want nu doe je het zelf: neuzelen zonder foto's / ervaringen.
Mijn foto's / ervaringen heb ik gegeven om aan te geven dat ik wel eens dingen doe waar de gravel racer voor kan ingezet worden. Maar ik doe het dan met een gewone fiets, met iets bredere banden. Maar dat mag niet...
on topic, ric, toon maar eens jouw schijfremmen/brede banden/racestuur beestje :)

@ Jeroen: ik wist niet dat een Alfine shifter op een racestuur past... Heb je die passend gekregen door de klem helemaal uit te drevelen? Dan ga je van 25.4 naar 26mm...?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 01 dec 2014 16:34

@de zwarten,
Je hebt helemaal gelijk ..

Heb maar 5 fietsen ofzo langs zien komen en heel veel reacties over wat een gravel-racer eigenlijk is
Ik heb er geen maar volg het topic omdat ik deze heb besteld en die wil gebruiken voor woon-werk. Wil er nog wel spatborden en een dragertje opzetten

Afbeelding
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Plaats reactie