Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 01 feb 2022 11:37

Afbeelding
Mijn vrouw een cadeautje gedaan. On One Free Ranger in caramel-bruin met een handgespaakte wielset en René Herse 42mm banden.
Op de fiets was 200 GBP korting + 150 GPB btw vermindering zodat de douane kosten voor België opgevangen worden :winkthumb: .

Waarschijnlijk gaan de racers nu in de verkoop omdat wij altijd met de gravel onderweg zijn.
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

Ghini
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:32

Ghini 02 feb 2022 10:15

ippe schreef: 01 feb 2022 11:37 Afbeelding
Mijn vrouw een cadeautje gedaan. On One Free Ranger in caramel-bruin met een handgespaakte wielset en René Herse 42mm banden.
Op de fiets was 200 GBP korting + 150 GPB btw vermindering zodat de douane kosten voor België opgevangen worden :winkthumb: .

Waarschijnlijk gaan de racers nu in de verkoop omdat wij altijd met de gravel onderweg zijn.
Ik blijf interesse hebben in dat model. Het frame wordt door veel merken gebruikt maar toch kan ik weinig echt goede, als in uitgebreide, reviews vinden. Hoe bevalt de fiets? Waar kan ik hem mee vergelijken?

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 02 feb 2022 12:24

Afbeelding
Ik gebruik mijn fiets voor zowel gravel/weg als voor mtb tochten in België. Vlakke parcours , single tracks , wortel passages, technische klimmen of afdalingen, alles wordt meegenomen. Enkel bij grote stenen gaat het trager maar dat heeft te maken met de Réne Herse extra light banden die ik dan ontzie.
Qua zitpositie is deze fiets korter dan mijn Canyon Ultimate wat de controle en wendbaarheid ten goede komt. De Sram Rival schakelt probleemloos enkel in technische stukken waar je snel moet schakelen kan het zijn dat door de Double Tap je mist, maar dat is eerder mijn fout dan de de groep. De fiets van mijn vrouw heeft wel de remmen andersom staan (Engels) , dit kon niet gekozen worden omdat dit een reeds gemonteerde fiets was die in de uitverkoop stond itt mijne waar ik dit wel kon selecteren. De basis wielset is zwaar maar stevig en dient nu als reserve. Ondertussen vervangen door een carbon set. Gezien zijn prijs zeker een aanrader.
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 02 feb 2022 17:05

Dit is het Carbonda 696 frame, oa getest in de Vitus en Ridley uitvoering:
https://road.cc/content/review/263431-v ... stance-crx
https://grinta.be/100-getest-ridley-kanzo-adventure/

Daarnaast heeft Van Bon de De Rosa versie onlangs in het magazine getest.

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 02 feb 2022 20:51

Is inderdaad de carbonda 696 die meerdere merken rebranden. Ik heb de mijne intussen al een jaartje en het frame bevalt uitstekend! Veel clearance, veel nokken om bidonhouders en accessoires aan vast te vijzen.

HeinB
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 aug 2016 19:58

HeinB 02 feb 2022 21:46

franco2 schreef: 31 jan 2022 22:10 Afbeelding
Heel mooi 🤩

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 03 feb 2022 08:32

Ik moet er nog aan toevoegen: ik heb hem zelf ook. Sterker, ik heb er inmiddels 3 opgebouwd (voor mevr Woefdram, een maat en mijzelf) en een 4e frame is onderweg om het oude raceframe te vervangen (wegens aankomende framebreuk) op de Kickr. Ik ben er zeer tevreden over, alle 3 frames hebben 2 LB wielsets (race, gravel) met dank aan forumgenoot Philippos. Voor endurance gebruik als racefiets is dat een prima oplossing al wordt het natuurlijk nooit een vederlicht agressief racemonster.

Ghini
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:32

Ghini 03 feb 2022 10:08

Mooi, bedankt allen. Qua specs is het wel wat ik zoek, al wil ik wel een vork met mounts, maar door Brexit komt de prijs op zelfde niveau als een carbon Grizl met een 2x GRX600 set.
De Bombtrack Hook EXT Carbon is trouwens ook hetzelfde frame maar met eigen vork en er zijn nog een aantal Amerikaanse merkjes + het Duitse Pearl.

@Woefdram, wat kost het nu om een Carbonda te bestellen, verzenden en import etc? Heb toch het idee dat met alles los toevoegen je uiteindelijk duurder uit bent dan bij een Grizl?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 03 feb 2022 11:12

Als je gaat voor een volledig nieuwe fiets inclusief nieuwe onderdelen, dan zal de Canyon voordeliger zijn. In het verleden liep je nog wel eens tegen buitenkansjes aan (groepen, of losse shifters, derailleur, ed), maar in de huidige markt is die kans erg klein.
Mocht je toch gaan voor de losse frame optie: kijk dan ook bij Velobuild. Momenteel vragen ze $ 380,00 voor het frame dat een aantal hier goed misbruikt hebben (DDX, TL@, ikzelf): mooie paintjob maken en voor € 500-550 staat de doos in de huiskamer. Qua bandbreedte kan dat frame ook redelijk dikke banden kwijt (50mm op 700c en tot 2.1inch op 650b, althans dat lukt mij…).
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 03 feb 2022 11:20

Ik denk niet dat Bombtrack er een eigen vork aan toevoegt, Carbonda kan de 696 vork leveren met of zonder oogjes en overigens ook op verzoek met een extra voorziening voor een draadje naar een naafdynamo. Dat 4e frame dat nu onderweg is kostte omgerekend €726, dat is met 2 kleurtjes in elkaar overlopend, 1 kleur zal net op de €700 per frame komen. Dat is inclusief verzenden en import, als je 2 frames bestelt zakt het nog iets omdat er 2 in 1 doos passen.

Toen ik mijn keus aan het maken was voor de gravelfiets voor mevr Woefdram en mijzelf, heeft de Rose Backroad heel lang op de shortlist gestaan en die kwam in mijn begroting ongeveer even hoog uit als Carbonda zelfbouw. Dat was met 1 carbon wielset, Di2 GRX800 en prijsniveau een jaar geleden. Met dien verstande dat ik met de stock-fiets toch wel graag een ander stuur wilde, idem wielset, zadel, banden, "Ultegra schijven zijn lelijk", enz en dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven voor Carbonda: ongeveer evenveel geld, maar precies met de onderdelen die ik wilde, in de kleur die ik wilde. Daarbij hebben de ervaringen in Duitse en Amerikaanse Carbonda zelfbouw fora geholpen bij het vertrouwen om dit frame te gaan gebruiken. Plus de lol van zelf je eigen fiets in elkaar schroeven.

Ghini
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:32

Ghini 03 feb 2022 14:01

Woefdram schreef: 03 feb 2022 11:20 Ik denk niet dat Bombtrack er een eigen vork aan toevoegt, Carbonda kan de 696 vork leveren met of zonder oogjes en overigens ook op verzoek met een extra voorziening voor een draadje naar een naafdynamo. Dat 4e frame dat nu onderweg is kostte omgerekend €726, dat is met 2 kleurtjes in elkaar overlopend, 1 kleur zal net op de €700 per frame komen. Dat is inclusief verzenden en import, als je 2 frames bestelt zakt het nog iets omdat er 2 in 1 doos passen.

Toen ik mijn keus aan het maken was voor de gravelfiets voor mevr Woefdram en mijzelf, heeft de Rose Backroad heel lang op de shortlist gestaan en die kwam in mijn begroting ongeveer even hoog uit als Carbonda zelfbouw. Dat was met 1 carbon wielset, Di2 GRX800 en prijsniveau een jaar geleden. Met dien verstande dat ik met de stock-fiets toch wel graag een ander stuur wilde, idem wielset, zadel, banden, "Ultegra schijven zijn lelijk", enz en dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven voor Carbonda: ongeveer evenveel geld, maar precies met de onderdelen die ik wilde, in de kleur die ik wilde. Daarbij hebben de ervaringen in Duitse en Amerikaanse Carbonda zelfbouw fora geholpen bij het vertrouwen om dit frame te gaan gebruiken. Plus de lol van zelf je eigen fiets in elkaar schroeven.
Bombtrack heeft me dat van die vork verteld en als je de fotos bekijkt klopt dat ook wel.

Verder zit ik precies met diezelfde gedachten, aan stock Grizl zou ik idd toch ook weer eea vervangen..

Bedankt iig!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 feb 2022 14:40

Zelf fiets opbouwen zit je wel met levertijden van onderdelen.
Reden dat ik dus recent maar een canyon grizl heb gekocht, losse groep kan je met beetje pech maanden op wachten.

Ik heb bij de grizl ook genoeg onderdelen vervangen maar allemaal zaken die gelukkig wel snel leverbaar waren.

Plaats reactie