Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 jan 2020 10:19

Die titanium fietst wel anders dan de Rose, maar tot mijn verrassing vorige zomer, reed ik mijn snelste ritten allemaal op de titanium fiets. Alleen met klimmen weet ik het nog niet, die Rose is ruim een kilo lichter... Nou ja, moet ik die kilo nog maar extra afvallen 😉

Maar die Rose is wel een erg fijne fiets. Deze 2 fietsen wegdoen wordt een pijnlijk proces.

(Nb: Rose én Gazelle allebei maat 57.....)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 jan 2020 20:11

Ik zoek toch nog even bevestiging...... (kan namelijk nog van maat wisselen, als nodig)
De bestelde gravelbike heeft een geometrie, waarbij de stack en reach binnen mm’s afwijking zit van wat ik nu rij.
J guillem: stack 574, reach 392
Fairlight (maat 56r) stack 572, reach 397.
Met op beide fietsen een 100mm stuurpen, kom ik volgens de leverancier het zelfde uit (hoek balhoofdbuis compenseert wat)

Omdat de fiets als gravelfiets bedoeld is (vanzelfsprekend), maar in de winter ook met wegbanden en spatborden als winter-wegfiets zou moeten/kunnen dienen, lijkt het mij goed een gelijke stack/reach aan te houden. Klopt die aanname, of zit ik hier mis?
Ik heb 200 pagina's gravel topic doorgelezen, maar kon dit antwoord niet echt vinden.
(Of is dit juist persoonlijk?)

Nb: naastliggende maten
Stack 589, reach 383 (maat 54t)
Stack 593, reach402 (maat 58r)

Nb2: Fairlight hanteert per frame maat 2 verschillende voorbouw-hoogtes. Dus bijv. een 56r en een 56t (regular en tall). Vandaar de misschien wat vreemde sprongen in de stack/reach cijfers.

alex2b2
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 mar 2015 17:36

alex2b2 19 jan 2020 20:30

Ik denk dat alleen jijzelf de vraag goed kunt beantwoorden. Mijn gravelbike staat hetzelfde afgesteld als mijn racefiets, omdat ik hem met nat wegdek gebruik als woonwerkfiets in plaats van mijn racefiets. Vergelijkbaar scenario dus. Ik zou het niet prettig vinden als ik op de gravelbike minder sportief zou zitten als op mijn racefiets. Het stuur van mijn gravelbike is al iets minder sportief (minder drop en breder): dat is het maximum aan verandering wat ik verdragen kan.

En net zo belangrijk: Wat voor gravelpaden heb je in gedachten? Ik woon naast de heide, en de gravelpaden zijn dus de fietspaden die daar doorheen lopen, en verderop de Utrechtse heuvelrug op. Die zijn nu niet bepaald spectaculair, dus daar rijd ik in een racehouding juist lekker op. Als ik van het gebaande pad af ga, is het meteen zo slecht dat de gravelracer niet zo lekker meer rijd (IMO!). Dan pak ik de mountainbike. Misschien vind jij dat nu juist wel leuk op de gravelracer, en in dat geval ligt het voor de hand dat je iets minder in een racehouding zit.

roelw
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 19 jan 2020 20:56

Kan je op de meest recente versie van de Canyon Grail AL een bagagedrager voor fietstassen monteren?
De nokken zijn verwijderd maar er zijn nokken aan de binnenkant van de staande vork en staande buis voor spatborden. Valt daar iets mee te doen of zijn er andere systemen op de markt die veilig zijn?
Geen bagadrager aan de zadelpen aub.

Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 jan 2020 21:07

Ik ben ook om,wat is het heerlijk in de natuur.
Heb het basic gehouden qua afmontage.
Bijlagen
F239A11D-5D44-4FE9-9CD4-085650879B78.jpeg
99CAA626-054D-4573-91DF-3D3FB9BCE971.jpeg
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 19 jan 2020 21:12

Veel plezier ermee René!
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 jan 2020 22:33

Jac schreef: 19 jan 2020 21:12 Veel plezier ermee René!
Bedankt Jaco :winkthumb:
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 jan 2020 08:16

roelw schreef: 19 jan 2020 20:56 Kan je op de meest recente versie van de Canyon Grail AL een bagagedrager voor fietstassen monteren?
De nokken zijn verwijderd maar er zijn nokken aan de binnenkant van de staande vork en staande buis voor spatborden. Valt daar iets mee te doen of zijn er andere systemen op de markt die veilig zijn?
Geen bagadrager aan de zadelpen aub.
Kijk eens hier rond: https://www.rosebikes.nl/fietsonderdelen/bagagedragers

Dat ding van Thule kan.., zit aan de staande achtervork geklemd. Niet de voordeligste oplossing.

Ik heb het bij de mountainbike/vakantiefiets van mijn vrouw opgelost met 1 van de varianten die normaal gesproken oogjes vereist bij de zitbuis. Die had ik niet, maar er zijn wel klemmen voor om je zitbuis of zadelpen, waar je dan de bevestigingsstangetjes aan kunt schroeven.
Dan heb je weliswaar aan je zadelpen gemonteerd.., maar ook nog gewoon aan je achteras, of aan de bevestigingspunten van de spatborden in jouw geval van de grail.

Volgens mij had ik zoiets (maar andere uitvoering): https://www.rosebikes.nl/topeak-uni-sup ... ger-864047

Een simpelere van tubus of xtreme zou ook al snel kunnen voldoen, die zijn misschien wat flexibeler/buigzamer, om de bevestiging aan de binnenkant van je achtervork te halen.

O, dit is eigenlijk een totaaloplossing zoals ik die bedoel... alleen nogal lomp uitgevoerd:
https://www.rosebikes.nl/pletscher-quic ... 22%2B29%22
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 20 jan 2020 08:45

Hanz Bé schreef: 19 jan 2020 20:11 Ik zoek toch nog even bevestiging...... (kan namelijk nog van maat wisselen, als nodig)
De bestelde gravelbike heeft een geometrie, waarbij de stack en reach binnen mm’s afwijking zit van wat ik nu rij.
J guillem: stack 574, reach 392
Fairlight (maat 56r) stack 572, reach 397.
Met op beide fietsen een 100mm stuurpen, kom ik volgens de leverancier het zelfde uit (hoek balhoofdbuis compenseert wat)

Omdat de fiets als gravelfiets bedoeld is (vanzelfsprekend), maar in de winter ook met wegbanden en spatborden als winter-wegfiets zou moeten/kunnen dienen, lijkt het mij goed een gelijke stack/reach aan te houden. Klopt die aanname, of zit ik hier mis?
Ik heb 200 pagina's gravel topic doorgelezen, maar kon dit antwoord niet echt vinden.
(Of is dit juist persoonlijk?)

Nb: naastliggende maten
Stack 589, reach 383 (maat 54t)
Stack 593, reach402 (maat 58r)

Nb2: Fairlight hanteert per frame maat 2 verschillende voorbouw-hoogtes. Dus bijv. een 56r en een 56t (regular en tall). Vandaar de misschien wat vreemde sprongen in de stack/reach cijfers.
Voor echt offroad wil je vaak wel korter en hoger voor zitten (dalen, dropjes, stronkjes ed) . Je kunt dan altijd een kortere pen omhoog monteren of gravelsturen met "rise" (10-20mm verhoging in de stuurbocht zelf) . Ik heb deze https://www.controltechbikes.com/products/item/182.html
Specialized noemt het een "hover" bar https://www.specialized.com/dk/en/s-wor ... s/p/131213

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 jan 2020 12:33

Ik had het eerste jaar met de gravelracer ook exact dezelfde zit als op de TCR maar dat was toch niet ideaal wanneer het wat technisch werd (vooral stijl naar beneden).
Ik heb voor deze winter de -17° stuurpen vervangen door een -7° waardoor ik wat korter en hoger uitkom, bevalt me veel beter (behalve wanneer ik op de weg veel tegenwind heb :D )
Afbeelding

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 20 jan 2020 13:27

Ik zit ook wat hoger, wat er voor mij op neerkomt dat ik veel comfortabeler in de beugels rijd dan op mijn wegfiets. Dus wind tegen, of bij lange simpele rechte stukken, win ik eerder wat qua aerodynamica tov mijn wegfiets, waar ik eigenlijk net niet lekker in de beugels zit en dat dus niet doe.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 jan 2020 17:15

Dan moet je op de racer misschien naar een stuur met een kleinere drop

Plaats reactie