Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 13 nov 2014 23:16

Gravel racers zijn fietsen welke geschikt zijn voor licht off-road werk over langere afstand.
Kort gezegd zijn het fietsen met de geometrie van een racefiets, de stevigheid van een mountainbike en hebben daarbij de mogelijkheid om zeer dikke banden te monteren.
Deze eigenschappen maakt ze zeer veelzijdig inzetbaar.

Ik zie graag jullie gravel racers en waarvoor jullie hem allemaal gebruiken.

Persoonlijk gebruik ik mijn fiets voor trainingen in slecht weer en de winterperiode. Reizen in de zomerperiode en zo nu en dan een BRM.

Speclist:
Frame: Salsa Vaya
Vork: Salsa
Balhoofd: Chris King zwart
Stuurpen: Thomson X2
Stuur: 3T Ergonova Team
Voorderailleur: Shimano Tiagra
Achterderailleur: Shimano Tiagra
Shifters: Shimano 105 10-speed
Zadel: Fizik Arione CX
Zadelpen: Thomson Elite 27.2
Zadelpenklem: Salsa liplock
Crankset: FSA Gossamer P2M 46/39 (of 46/34)
Cassette: Shimano Ultegra 12 - 25
Ketting: Shimano 10 speed
Remmen: Avid BB5
Wielset: SP PD-8 naafdynamo en Chris King ISO achternaaf in LB 27mm hookless velgen.
Banden: Schwalbe Kojak 35mm in de zomer, met ijs en sneeuw Continental topcontact winter 37mm
Binnenbanden: Notubes latex
Fietscomputer: Garmin Edge 500
Pedalen: Speedplay Zero's
Snelspanners: Shimano XT
Lichten: Busch & Muller Luxos USB koplamp met Secula achterlamp
Bagagerekken: Tubus Fly evo achter en Tubus Duo's voor
Tassenset: Vaude Aqua back & front & stuurtas

Foto's:
Vandaag genomen op een training. Mijn voorderailleur staat te hoog afgesteld. Het voorspatbord moet ik weer eens recht buigen na een tak tussen het wiel en het spatbord.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 14 nov 2014 06:44

Mooie fiets zeg! Heb je de fiets zelf opgebouwd of compleet gekocht? En hoe bevallen de Avid BB5?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 nov 2014 08:07

Ik ben nog altijd benieuwd wat het verschil nu is met een crossfiets. Mij bekruipt het gevoel dat dit enkel verzonnen is door marketing luitjes aan de andere kant van de grote plas zonder dat iemand er op zit te wachten, een nieuwe naam voor een oud beestje en het verkoopt op eens veel beter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bliksemm
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jul 2013 08:13

bliksemm 14 nov 2014 08:15

Ik heb gisteren mijn Specialized Diverge opgehaald. Ook een 'gravel racer'. Ik vind het een prachtige fiets, en hij vervangt mijn oude cyclocross fiets. Gebruik is 90% weg en misschien 10% bos/onverhard. Maar vooral gebruik in de winter en dus ook vaak 'savonds en bij nat wegdek met geregeld modder en slijk. De bredere banden geven me net wat meer vertrouwen en grip.
Verschil met de crossers moet ik nog ondervinden, maar het frame is echt race, en zou qua houding wat dichter moeten liggen bij mijn gewone wegfiets. Maar volgens mij zijn er minstens net zo grote verschillen binnen het segment raceframes als er verschillen zijn tussen de klasses racers en crossers onderling.

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 14 nov 2014 09:30

amclassic-fan schreef:Ik ben nog altijd benieuwd wat het verschil nu is met een crossfiets. Mij bekruipt het gevoel dat dit enkel verzonnen is door marketing luitjes aan de andere kant van de grote plas zonder dat iemand er op zit te wachten, een nieuwe naam voor een oud beestje en het verkoopt op eens veel beter.
+1 Naar het verschil ben ik ook wel benieuwd.

Het is natuurlijk wel zo, dat ze aan de overkant van de plas nog echte gravelwegen hebben, waar je een stukje op kunt toeren en dan komt er vanzelf een specifieke fiets voor. Hier in Nederland, zeker in de Randstad, moet je zoiets met een zaklampie zoeken. Maar wij hebben natuurlijk strandracers met de Koga BeachRacer als ultieme voorbeeld.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 14 nov 2014 09:46

Mij bekruipt dat gevoel ook. Als je graag zo nu en dan over gravel en schelpenpaadjes wil rijden dan monteer je toch gewoon 28mm tubeless banden onder je racer en ben je toch klaar?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2062
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 14 nov 2014 10:03

Of je pakt gewoon je vakantiefiets. Een klassieke randonneur is hier ook perfect geschikt voor. Ik gebruik mijn Bob Jackson graag op de ongeasfalteerde Ravel tussen het Land van Herve en Luik. Voor een vakantiefiets zijn lange gravelpassages ook normaal.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 nov 2014 10:04

Er is ook weinig verschil. Alleen vaak net wat relaxetere geo en nokjes voor het een en ander.
Zoals bidons (hebben de meeste crossers tegenwoordig ook) en nokjes voor dragers.

bliksemm
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jul 2013 08:13

bliksemm 14 nov 2014 10:11

het blijft een vrije keuze om een 'klassieke' crosser te verkiezen boven een 'verzonnen' nieuwe klasse, zoals een gravel racer. Lijkt me een individuele afweging: waar gebruik ik mijn fiets voor, en welke fiets past daar het best bij. Hoe meer keuze, hoe beter, lijkt me.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 14 nov 2014 12:22

bliksemm schreef:Ik heb gisteren mijn Specialized Diverge opgehaald. Ook een 'gravel racer'
Daar had ik wel graag foto's van gezien........
Ik heb dus ook een gravelracer besteld, ook een Diverge, de smartweld versie.
En om deze te kopen heb ik mijn Speci. Roubaix verkocht.
En dat enkel voor de extra's die de Diverge heeft tegenover de Roubaix:
Bredere banden mogelijk, en plaats en bevestigingspunten voor spatborden.
Daar ik dag in dag uit mijn fiets gebruik wil ik spatborden op mijn fiets en plaats voor bredere banden voor in de winter.
En als de geometrie van een crosser je niet past dan kom je bij de "gravelracer " uit.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 nov 2014 13:52

Ook bij crossfietsen hebben niet alle merken /modellen dezelfde geometrie en is er eigenlijk altijd iets wat past.

Ik vind de naam gravelracer vooral misleidend. Met een crosser of racefiets met 28mm bandjes ben je hoogstwaarschijnlijk sneller op gravel. Ook heeft het kunnen monteren van spatborden en een bagagedrager niks met racen te maken (en is ook bijna op iedere niet al te licht uitgevoerde racefiets of crosser mogelijk!).

Eigenlijk is het gewoon een moderne interpretatie van de klassieke randonneur waar je mee naar je werk kunt fietsen, op vakantie kunt gaan en in het weekend een lekker stuk mee kan gaan fietsen. Het is dus een zeer veelzijdige fiets. De nadelen zijn dat je er met die spatborden gemonteerd niet echt mee door de blubber kunt (dat is in de herfst en winter de Nederlandse variant op gravel) en dat het geheel wat zwaar is om mee te klimmen.
Campagnolo Ultra Dork

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 nov 2014 14:05

Gravel racen is in De US of A heel erg groot hoor. Ik denk dat daar meer handel in is dan die paar crossers die in de Benelux verkocht worden (en een paar in Tsjechie ws) ;)

Plaats reactie