Gravel-racers

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
DDX
Forum-lid

DDX 13 jan 2021 10:57

Het mechanisme waarmee je de snelspanner los/vastdraait te goedkoop ontworpen waardoor dit afbreekt/geen grip meer heeft op de steekas.
Beter is een steekas die je gewoon met inbus los/vast moet draaien kan daar weinig mee mis gaan.
Steekas zelf was wel gewoon stevig genoeg.

Al heb ik zelf liever wel iets erop zodat je niet een inbus hoeft mee te nemen die je echt wel een keertje gaat vergeten.
Dt swiss manier is iig wel stevig genoeg.
En op andere fiets met trek steekassen die volgens mij ook van dt swiss zijn heb je afneembare 'handvat' (die je dus van achter naar voor kan verplaatsen indien nodig)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 jan 2021 11:14

Al heb ik zelf liever wel iets erop zodat je niet een inbus hoeft mee te nemen die je echt wel een keertje gaat vergeten.
Daarom een klein zadeltasje.

Cyclopetje
Forum-lid

Cyclopetje 14 jan 2021 10:55

Hieronder een foto van een "Gravel bike" van begin vorige eeuw.
Het was destijds al een gewoonte om te touren over onverharde wegen. Zoals trajecten van de Tour de France. In 1997 ontstond L' Eroica Toscana om die vervlogen tijden te herleven. Inmiddels zijn er wereldwijd edities van L' Eroica over onverharde wegen. Aansluitend kwam Strade Bianche voor de profs en daarna kwam de hyperdepiep: Gravelbike.
Tijdens L' Eroica zijn het veelal vintage racefietsen. Daarmee denderen ze over gravel en kiezelhellingen, schakelen met buiscommandeurs, toeclippedalen en oude outfits. Op de foto de remblok op de band en de berijder had een trucje voor extra remkracht . Het blijft een uitdaging met zo'n vintage fiets. In 2016 was er iemand die daarmee 301 km met 4645 hoogtemeters volbracht. Soms lopend vanwege het vaste verzet. En je raadt het nooit: aansluitend fietste ie de nacht in,terug naar zijn vaderland.
Wat is nou een gravelbike ? Mix van ATB / Cross fiets ? Tuurlijk geweldige techniek , verbeteringen om smeuïger en sneller te gaan. Toch zijn er nog altijd excentriekelingen die het met minder doen en bescheiden hun lijstje afvinken. Zo mooi

Afbeelding

mhr-zip
Forum-lid

Gebruikersavatar mhr-zip 14 jan 2021 11:55

havana schreef:
13 jan 2021 11:14
Daarom een klein zadeltasje.
Ook al ben ik het met je eens.

Die kwaliteitswinkel; l' action heeft korte inbussets voor weinig, haal je gewoon 1 sleutel uit je setje en die steek je bij je spullen. Waar je je spullen verder laat, zal mij een zorg zijn.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

DDX
Forum-lid

DDX 14 jan 2021 11:57

Op gravelbike heb ik permanent stuurtasje gemonteerd. (handig voor extra paar handschoenen ed)
Maar toch handiger om gewoon zo'n hendel op steekas te hebben.

Plaats reactie