Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

w1ll14m
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mar 2009 22:48

w1ll14m 09 dec 2018 22:57

TL@ schreef: 09 dec 2018 20:04 De Conti AT komen er deze winter dus waarschijnlijk niet meer onder :mrgreen:
Mooi dat de 27.5" goed bevallen.

Echter, 3bar is veel voor 622/40mm op modderig terrein. Ik (ook tegen de 90kg) reed verleden week door de modder met <2bar voor, 2.5bar achter (wel tubeless).

William

Gebruikersavatar
keetoo
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 okt 2010 23:59

Gebruikersavatar keetoo 10 dec 2018 11:07

vraagje aan de tubeless experts.
ik rijdt nu met 2x G-One Allround v-guard (met de beige/bruine zijkant) 40-622 op de inflite rond. achter in 1x dicht, echter voor monteert hij goed en blijft hij bij stilstand in de garage goed op druk. echter nu al 2x na een uurtje fietsen lege voorband, kan deze met de handpomp onderweg weer op druk zetten en weer verder. aan tape en ventiel ligt het niet heb met x-one nog getest, dan wel dicht), hoeveelheid latex ook niet. druf te zeggen dat ik ook aardig wat ervaring heb met tubeless, maar deze snap ik niet. heb er gisteren maar zwarte peper bij de latex gegooid, in de hoop dat hij beter sealt. ik rijdt met mijn 66 kg op 2.2 bar druk voor en 2.3 bar achter. ook al met meer druk gereden (2.5 voor en achter) met ook 1x een afloper na een uur. wielen zijn DTSwiss spline 1850.

iemand de gouden tip ? of mogelijk productiefout in band ?

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 10 dec 2018 11:42

uit interesse op onbekend gebied,

1) hoe is je zit je op een gravelbike tov je racer? typisch minder reach, meer stack of gelijk?
2) een gravel bike in NL zou toch prima met cantilevers zijn? er wordt tov een cyclocross minder gebruik gemaakt van stopping power? aantal rem acties / km zijn minder vaak.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 dec 2018 19:10

w1ll14m schreef: 09 dec 2018 22:57
TL@ schreef: 09 dec 2018 20:04 De Conti AT komen er deze winter dus waarschijnlijk niet meer onder :mrgreen:
Mooi dat de 27.5" goed bevallen.

Echter, 3bar is veel voor 622/40mm op modderig terrein. Ik (ook tegen de 90kg) reed verleden week door de modder met <2bar voor, 2.5bar achter (wel tubeless).

William
Eerste rit op 3 bar had ik al een stootlek, dus lager durfde ik niet meer.
Misschien eens proberen om ze tubeless te leggen, ik vrees alleen dat ik er toch niet veel met ga rijden omdat de 27.5" zo goed bevallen en nauwelijks trager bollen op asfalt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 10 dec 2018 19:32

@keetoo Die skinwall g-ones zijn officieel niet tubeless! ;) de x-ones zijn dat wel.
WiND 56 - 2020

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 11 dec 2018 07:12

TKMP schreef: 10 dec 2018 11:42 uit interesse op onbekend gebied,

1) hoe is je zit je op een gravelbike tov je racer? typisch minder reach, meer stack of gelijk?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Rij op de weg op een Domane 58 (R:380 S:611) met een 100mm pen en 10mm hoge headset zonder spacers.
Menig gravelracerframe is al langer volgens mij. Compenseren met een 80mm pen lijkt me ook wat vreemd(?)

Het liefst bouw ik zelf, maar zie hier weinig China framepjes voorbij komen. Alleen DDX, JoostG en Dude(?) Gezien hun verhalen van de zadelpen en steekpass heb ik toch wat huiver. Zijn er nog meer opties?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 11 dec 2018 07:22

Ik heb ongeveer dezelfde positie op gravelbike als op racefiets, een half centimetertje korter en minder diep. Maar ik rijd er geen erg technische (afdalings-) parcours mee, en als ik het toch eens zou doen, zou ik mijn stuurpen omkeren voor de gelegenheid.

Wat de Schwalbe banden betreft, 'k heb ook eerst (per vergissing) een G-One gehad die niet tubeless ready was. Ik had gewoon geleidelijk drukverlies (na een week of zo bijna plat), maar tijdens het rijden verloor die niet voelbaar meer druk dan tijdens stilstaan. Heb je zeepsop gebruikt tijdens monteren?
Afbeelding

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 11 dec 2018 07:52

‘Slaapkop edit’ verkeerde quote gepakt. Moest quote van Juppehup zijn.
raven14 schreef: 11 dec 2018 07:22 Ik heb ongeveer dezelfde positie op gravelbike als op racefiets, een half centimetertje korter en minder diep. Maar ik rijd er geen erg technische (afdalings-) parcours mee, en als ik het toch eens zou doen, zou ik mijn stuurpen omkeren voor de gelegenheid.,
Ik zit ook hetzelfde op de gravelbike als op de racert. Gros van de kilometers gaat over onverharde en incidenteel duik ik een track van UHR op. Beetje opletten maar dat gaat wel goed.

Laat je vooral niet afschrikken door de probleempjes: zakkende zadelpen komt met name door de angst de weg goed vast te zetten. Ik heb er geen laat meer van.
Probleem met de steekas is niet een probleem van het frame. De Chinees levert het frame met een steekas van minder kwaliteit (sluitmechanisme), met afwijkende draad. Met een beetje puzzelen heb ik dat opgelost en rijd ik inmiddels 1,5 jaar probleemvrij met DT Swiss steekassen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 dec 2018 10:14

Zadelpen heb ik ook geen problemen meer mee gehad nadat ik wat haarlak erop gespoten heb. (maar had ook met wat dikkere carbon pasta opgelost kunnen worden)

Nadeel van rijden met dit slechte weer/modder bij onverhard trouwens dat alles wel extreem slijt.
Na afgelopen weekend achterremblokjes mogen vervangen. (had op het eind van de rit geen achterrem meer, compleet op) en ketting was ook op na 1500km.
En bottombracket begon gisteravond ook wat te kraken.

27.5" was met 2.1" bandjes was wel ideaal afgelopen zondag tijdens de Wintergrill Gravelrit, 2 keer glibberen toen het wel heel modderig was maar verder kon ik gewoon overal vol gas doorheen.
En dan dook ik vaak over de brede paden/wegen en niet over de fietsstroken die er naast lagen. (al verwachten niet alle wandelaars dat je daar fietst)
Vergeleken met 700c en 38mm bandjes minimaal meer weerstand (scheelt denk zo'n 5W op de powermeter)
Merk verschil wel in bochten op asfalt dat je iets minder makkelijk door de bochten gaat doordat banden wat meer schuiven/meer van rechtdoor gaan zijn.
Ik rijd met 1.7 bar voor / 2 bar achter.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 11 dec 2018 11:34

bedankt voor de reacties, vraag me nu af waarom ik zon'n ding nog niet heb?

ridley x trail carbon of trek boone passen best prima als ik mijn koersfiets als start neem.
hmmm, misschien toch maar eens gaan shoppen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 dec 2018 19:00

Ik heb dezelfde ervaringen als DDX met hetzelfde frame. In het begin is het wat gedoe om alles goed te krijgen maar eens alles op punt staat, gaat het allemaal gewoon goed.

Ik had de zakkende zadelpen, wat dikkere carbonpasta erop en op 9Nm vast zetten (een wedge moet vaster dan een klem) en in het begin af en toe controleren (dat ding 'zet' zich nog).
De boutjes van de pat waren aan de korte kant waardoor deze los kwamen, langere boutjes van de bouwmarkt met wat Loctite en ook opgelost.

Nu gaat het allemaal goed en rijd ik er erg graag op.

Ik zit trouwens (bijna) hetzelfde op de gravelbike als op de TCR, vrij diep dus. Dat gaat ook in wat technischere afdalingen best nog wel (met de dikke banden).

Kortom: de MTB gaat niet veel meer buiten komen :D
Afbeelding

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 11 dec 2018 21:29

Oké, bedankt voor de reacties. Geeft wel iets meer vertrouwen 😊.
Vorig jaar kerst heb ik me een verse MTB cadeau gedaan, dus moet uitkijken dat die niet in de vergetelheid raakt. Zoek echt iets tussen m'n Domane en MTB in en een slechtweer fiets en geen MTB-vervanger. Ik heb een setje crosswielen met G-ones voor onder m'n Domane, maar ergens vind ik het een beetje zonde van m'n "goede" fiets en het is het in het bos soms net niet.

Plaats reactie