Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

in de winter doorfietsen

slowstarter
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2014 16:05

slowstarter 11 nov 2014 16:18

Ik ben een beginnende racefietser,van de zomer begonnen.
Nou zit ik te twijfelen om door te fietsen of hem in te vetten.
Ook weet ik niet goed welke kleren ik moet hebben wil ik doo rfietsen.
Veind de kleren voor de winter ook best duur voor een paar maanden.
Wie heeft wat tips voor mij.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 11 nov 2014 16:32

Kijk voor kleding eens op www.cyclewear.eu

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 11 nov 2014 16:55

Hoi,

Ik heb destijds hetzelfde probleem gehad en deed het als volgt:

-tacx trainer gekocht en elke avond een uurtje gefietst, omdat ik niet wist wat de winter deed. Uiteindelijk viel er geen sneeuw en ging ik naar plan b.

Plan b
- Door de weeks op de tacx fietsen en in het weekend ging ik mijn rondjes fietsen, wel iets korter want míjn spieren vinden het anders niet fijn.
Door dingen te proberen met je kleding tijdens het fietsen merk je vanzelf wat je nodig hebt. Begon in de winter met een lange broek en lange mouwen t-shirt met daar onder twee onder shirt en mutshelm. Tijdens het fietsen kreeg ik koude voeten en om dit probleem op te lossen kocht ik overschoenen voor op mijn schoenen. Op den duur vond ik diverse lagen kleding te warm vinden en kocht been en armstukken en windjasje en ging variëren.

Het hangt van het weer af, want met sneeuw zal je misschien niet zoveel fietsen. De tip die ik je kan geven is dat je zelf moet ervaren wat voor jóu de beste combinatie is.

Ik heb geen spijt van mijn aankopen en gebruik ze ook als het kouder wordt.
Een ding wil ik je meegeven goedkoop kan duurkoop zijn en dat vertel ik uit ervaring.
Als je geen budget heb kan je bijvoorbeeld op marktplaats gaan kijken of naar de fandag van team Belkin gaan zij verkopen hun spullen voor een zachte prijs.

Hopende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 11 nov 2014 17:13

's Winters moet je je handen en voeten goed beschermen. Op de fiets is de doorbloeding naar deze uitsteeksels beperkt en worden ze ijskoud. Als het vriest, trek dan iets over je oren.
De rest van je lijf kan je voldoende warm trappen door je zomerse fietstenue te combineren met een niet al te dikke laag koud-weer kleding. Het meest voordelig is als je winterkleding ook onafhankelijk van je normale fietskleren kunt dragen, want dan kan je naar gelang het kouder/warmer is variëren in verschillende lagen. Let bij winterkleding op een buitenste laag die aan de voorzijde winddicht is en ook enigszins waterafstotend is.

i-mac

i-mac 11 nov 2014 17:46

Naast handen en voeten moet je ook je hoofd en je nek zeer goed inpakken. Daar verliest je lichaam immers het meeste warmte.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 11 nov 2014 19:05

Op de site van de NTFU staat een passend artikel.

En met "hem" invetten bedoel je de fiets, neem ik aan. :?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 11 nov 2014 19:33

Als je voor weinig geld een goed bruikbare collectie winterkleding wilt aanschaffen, zou je de aanbiedingen van de Aldi en Lidl eens in de gaten moeten houden.

Het hoeft allemaal niet peperduur te zijn om het warm te houden.

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 11 nov 2014 20:03

Lijkt mij een redelijk compleet setje voor niet al te veel.

http://www.fietskledingvoordeel.nl/kled ... -3757.html
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

slowstarter
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2014 16:05

slowstarter 11 nov 2014 21:40

rhino7 schreef:Lijkt mij een redelijk compleet setje voor niet al te veel.

http://www.fietskledingvoordeel.nl/kled ... -3757.html
Heb dat setje ook al een paar keer bekeken,zou het een beetje goede kwaliteit wezen.
Twijfel een beetje of de tacx t2650,of fietsen,maar totnutoe bedankt voor de reacties.
Kan ik wat mee.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 11 nov 2014 22:07

Ik doe beide, Tacxen en lekker proberen buiten te blijven fietsen.
Momenteel iets meer binnen vanwege de thuis situatie, maar anders de D1 ritje van 2/3 uurtjes lekker in de buitenlucht.

Voor de Tacx gebruik ik Trainer Road via mijn pc en via hen de trainingsplannen.
Werkt tot op heden erg fijn. Je kunt mooi film of serie kijken en ondertussen virtuele meters maken.
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

sneeuwcrosser2
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 dec 2011 12:44

sneeuwcrosser2 11 nov 2014 22:15

Let er wel op dat Tacxen behoorlijk saai kan zijn. Als je het na een paar keer niets meer aan vind is het ook zonde van het geld. Winterkleding kun je de volgende winter weer gebruiken.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 11 nov 2014 22:30

Zoals i-mac ook al aangeeft, zorg dat je nek en hoofd goed ingepakt zijn.
Onbeschermd verlies je via hoofd en nek ±50% van je warmte.
Aangezien hoofd prio 1 heeft betekent dat dat de bloedtoevoer naar ledematen langzaam wordt afgeknepen.
De uitdrukking "als je koude voeten hebt moet je een muts opzetten' refereert daar ook aan.

Dan de kleding, dat is voor iedereen verschillend, zo verschillend dat het gewoon een kwestie is van proefondervindelijk vaststellen wat voor jou werkt.
Wat in ieder geval van belang is dat je kleding de (tegen)wind goed kan stoppen. Als de wind door je kleding heen waait heb je het zodra het kwik onder de 5 a 10 graden zakt heel snel koud. Begin met goedkoop spul van Lidl en Aldi als je niet meteen een hoop geld uit wil geven.
Begin eens met een lange broek en jacket met een winddicht voorpand. Zolang het nog niet vriest red je het daar waarschijnlijk wel mee.

Plaats reactie