Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nuchter trainen

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 31 okt 2014 14:49

In het wielrennen heeft men het vaak over nuchter trainen. 's Ochtends op de fiets stappen zonder ontbijt. In de nacht worden glycogeen voorraden uitgeput en zodoende kun je de vetverbranding trainen.

Diegene die dit al eens gedaan hebben kunnen bevestigen dat dit geen pretje is. Je voelt je futloos en kunt ook alleen maar hele rustige duur rijden.

Tegenwoordig wordt dit niet meer aangeraden, terwijl het mogelijk wel helpt om je vetverbranding te trainen. Bij team Sky wordt er niet meer nuchter getraind volgens de voedingsexpert Nigel Mitchell.

Bij Team Sky wordt er door de renners wel ontbeten, maar wordt er ook getraind met uitgeputte glycogeen voorraden. Door eiwitten te eten voor en gedurende "nuchtere" ritten voelt de training minder onprettig, verbeterd de adaptatie van duurtrainingen, de eiwitten dragen bij aan het behouden van spiermassa en het bevorderd het herstel. Overigens is hier nog niet heel veel onderzoek naar gedaan.

Zo wordt er voorgesteld om een eiwitrijk ontbijt te nemen voor een "nuchtere" rit. De rit wordt dan niet meer nuchter uitgevoerd maar glycogeen arm. (Glycogeen is de koolhydraat voorraad in spieren en lever). Je zou dit bijvoorbeeld kunnen doen met een eiwit shake, of dat poeder in magere yoghurt (lukt niet met alle merken, klontert). Tijdens de training wordt er dan 1 bidon met eiwitpoeder gedronken.

Op de volgende website (engels talig) staat ook een mooi artikel over voeding van Nigel Mitchell:
http://www.theguardian.com/lifeandstyle ... -nutrition

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 31 okt 2014 15:03

Thanks Alan, nuttig :D
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 okt 2014 15:05

Ik train altijd stomdronken. Veel leuker
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 31 okt 2014 15:11

Idd, alleen kost me dat zoveel materiaal en kleding ;)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 okt 2014 15:47

53x11 schreef:Ik train altijd stomdronken. Veel leuker
Zo voel ik me wel als ik nix eet voor ik enige activiteit ga verrichten.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 31 okt 2014 15:59

Hoe zit het met de kans op kramp? Voegt het niet eten of clycogeen-arm eten nog iets toe aan de kans op kramp? Ik weet dat voldoende eten en vooral voldoende mineralen en zouten belangrijk zijn in deze maar in hoeverre beïnvloed voeding de kans op kramp? Het laatste wat je wil is namelijk 3 uur afzien op een nuchtere maag en dan vervolgens in de kramp schieten als je nog ergens aan moet zetten. Op het lokale klimmetje of ergens een dijk opgang etc. Wellicht weet jij hier meer over te vertellen Alan. Dit is namelijk tot op heden wat me tegen houdt om zo te trainen. 2 keer een hongerklop en 1 keer serieuze kramp gehad afgelopen jaar en dat zie ik liever niet weer gebeuren. :)

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 31 okt 2014 16:12

http://www.britishcycling.org.uk/insigh ... the-Bike-0

"Nuchter" rijden doe je maximaal 1 tot 2 uur.

Hier legt Nigel Mitchell uit dat nuchter trainen het herstel zou kunnen belemmeren.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1682
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 31 okt 2014 16:34

Alan, vaak train ik 'semi-nuchter', dwz wel gewoon eten door de dag, maar tijdens het trainen alleen maar water drinken. Na een uurtje of 2 begin ik toch aardig te voelen dat de vetverbranding op gang komt. Met name bij rustige duurtrainingen. Vaak probeer ik dan de 3 uur vol te maken en dat valt niet altijd mee.

Wat is jouw mening hierover?
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 31 okt 2014 16:54

Ik rij de meeste trainingen sowieso met water in de bidons..
Vandaag had ik eigenlijk een lange duurrit in de planning, maar uiteindelijk geen zin in.. Toen is het 2 uurtjes tempo geworden, ergens gelezen dat af en toe een hit-training in de winter goed is ;)
Ik heb altijd wel een paar reepjes bij me, maar als ik flink door aan het trappen ben heb ik geen zin of niet de rust om een reepje uit te pakken en op te eten.. Dus alleen op water, en dat gaat me met een goed ontbijt 's ochtends prima af.
Op langere ritten begin ik meestal wel na een uurtje of anderhalf wat te eten, maar dat is meer omdat ik het anders na 4 uur ws zwaar ga krijgen.

Ik fiets ook altijd naar mn werk, direct na het ontbijt op de fiets voor 40 minuutjes. Ik heb ook wel overwogen om zonder ontbijt te vertrekken, en op mn werk te ontbijten, maar om praktische redenen is dat niet handig.
Maar ik heb niet de illusie dat ik op de fiets al veel aan dat ontbijt heb als ik het net naar binnen gewerkt heb. Wat dat betreft zou ik prima nuchter kunnen vertrekken.

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 31 okt 2014 18:41

Alan Smeets schreef:........
aha dus mijn tip om een nuchtertraining te doen is toch niet zo belachelijk als jij in eerste instantie deed voorkomen. ;)

Ik wil hier nog wel wat over zeggen. In de eerste regel van hetgeen jij schrijft staat dat 's nachts je glycogeen voorraden worden uitgeput. Dit is maar ten dele waar. Het glycogeen dat in de lever is opgeslagen zal 's nachts worden gebruikt voor de belangrijkste organen zoals hart en hersenen.
Echter het glycogeen dat in de spieren zit wordt 's nachts helemaal niet gebruikt. Het effect van een uurtje nuchter trainen in de ochtend is dan ook veel minder effectief als je de avond daarvoor niet eerst dmv een training het spierglycogeen hebt verbruikt en vervolgens zonder aan te vullen gaat slapen. Een eiwitshake als avondmaal is dan wel aan te raden om opgedane spierschade te herstellen en/of te voorkomen. Het liefst een shake met een combinatie van langzame (caseine) en snelle (whey) eiwitten.

Dat een nuchtere training soms niet prettig voelt is inderdaad waar maar dat lijkt mij totaal ondergeschikt, het gaat om het effect. Daarbij zorgt het ook voor mentale hardheid. In een echte koers wordt er ook niet gewacht tot je weer gegeten hebt maar moet je gewoon mee kunnen met een versnelling ook al heb je honger.
Dat de profs het niet (meer) doen vind ik niet zo gek, die hebben tijd zat om uren lang laag in D1 te trainen in zonnige oorden.
Maar voor de hardwerkende amateur is een echte nuchtertraining een zeer efficiente en effectieve manier om de lange langzame D1 training te vervangen. Daarbij heb je er ook geen hartslagmeter bij nodig en hoef je niet op je zone's te letten. ;)
's avonds een intensief spinninglesje en de volgende ochtend een uurtje rustig fietsen, ideaal. Uiteraard daarna wel goed ontbijten.
Sowieso vind ik lange langzame D1 trainingen in de winter een onzinnige bezigheid, zeker voor mensen die in de zomer al lange ritten maken. Het duurvermogen neemt helemaal niet zo snel af en om je duurvermogen te onderhouden is 1 lange D1 rit in de maand voldoende.
De winter is juist de ideale periode om te gaan krachttrainen en te spinnen. Door te spinnen kan je goed hoge trapfrequenties trainen en met krachttrainen kan je je spieren sterker maken.
Ik zeg 2 keer in de week spinnen, 2 keer in de week krachttrainen, 1 keer in de week een nuchtertraining en 1 keer in de maand een een lange langzame D1 training en je bent er in het voorjaar weer helemaal klaar voor.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 31 okt 2014 18:47

1 lange D1 rit per maand in de winter???? Ik doe vrijwel niets anders dan D1 in de winter.

Hoge trapfrequenties zijn prima te trainen in D1. Spinning in de winter is veel te intensief.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1682
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 31 okt 2014 18:49

De Alternatieve schreef:........
Zullen we het hier on-topic houden? De hele discussie D1 vs spinnen wordt al in het topic 'Spinnen' gevoerd.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie