Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cyclocrosser

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 28 okt 2014 12:25

Omdat ik al een tijdje (sinds vorig jaar al) met het idee speel om in de winter aan terreinrijden te doen kijk ik af en toe eens of ik een leuke fiets zie.
Twee problemen; ik ben klein en heb een beperkt budget, nieuw zit er dus niet in.

Nu zie ik op marktplaats deze aanbieder met drie fietsen:

Ik link er eentje, maar er zijn er dus nog 2.

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... usPage=VIP

Is dit iets? Ik ben zelf 1 meter 59. Wat zou een redelijk bod zijn voor dergelijke fietsen? Ik zie dat er nog niet geboden is op de Giant en de Ridley, hopelijk door de incourante maten.
Veni. Vidi. Fietsie.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 28 okt 2014 12:32

Waarom geen mtb? Dat is om te beginnen een stuk beter/relaxed

Gebruikersavatar
rene909
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 09 apr 2013 22:35

Gebruikersavatar rene909 28 okt 2014 12:39

Die Ridley lijkt met met 54cm aan de grote kant.
Waarom wil je een cyclocrosser en geen MTB? Laatstgenoemden zijn er in volle overvloed te krijgen en lijken mij meer geschikt om de eerste ervaringen op te doen met fietsen over zand/modder dan een cyclocrosser.

*edit* Japie was me net voor, maar de boodschap blijft uiteraard hetzelfde.

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 28 okt 2014 12:48

Beiden zijn te groot. Jij moet eerder naar een framemaat van 48oid. Waarbij een Ridley maat 48 alsnog groot uitvalt. Ik ben 1m68 en rijd op een frame met een bovenbuis van 50cm en een 10cm stuurpen.

Maar ik weet niet hoe goed je stuurkunsten zijn? Een cyclocrosser is niet erg vergevingsgezind. Dus als je wat onzeker bent, zou ik eerder een MTB kiezen. Aan 26 inch is er keuze genoeg momenteel voor leuke prijzen.
~live fast, die young ~

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 28 okt 2014 12:54

Dat die Ridley 54cm was had ik niet gezien, ik dacht eerlijk gezegd dat alle fietsen afkomstig uit dezelfde schuur en van de dezelfde "jeugdrenner" waren geweest en dat pappa de schuur opruimt.

Kunnen jullie me ook uitleggen waarom een MTB voor een betere keus is voor mij? Lijkt een cyclocrosser qua rij- en stuurgedrag niet veel meer op een racefiets dan een MTB? Wat het voor mij juist laagdrempeliger maakt om het te leren. Overigens, ik heb wat "ervaring" met terreinrijden met mijn oude stalen racer, het grootste probleem is niet stuurmanskunst maar ophoping van natuurlijke materialen in de remblokken.:) Vandaar het idee van een overstap naar echte terrein-racer, is dat zo vreemd? Of onverstandig?
Veni. Vidi. Fietsie.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 28 okt 2014 13:09

Een MTB is veel vergevingsgezinder. Die 'lost' veel probleempjes voor je op, terwijl een crosser met zijn dunne bandjes veel meer stuurmanskunsten vraagt. Je zult eerder gaan glijden, diepere sporen trekken (waar je moeilijker uit komt) en je gaat meer stuiteren waardoor je contact met de ondergrond kunt verliezen.

Stuurgedrag maakt allemaal niet zo veel verschil. Op een MTB hoef je niet opnieuw te leren fietsen ofzo.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 28 okt 2014 13:50

Niet teveel naar luisteren en gewoon doen wat je het leukst lijkt.

Ik heb ook met 0 ervaring in het bos een cyclocrosser gekocht. Dat het lastiger is maakt het alleen maar uitdagender.
Heb de laatste tijd ook regelmatig op een ATB in het bos gereden en vind dat eerlijk gezegd oersaai.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 okt 2014 14:02

Cyclocrossen is ook een betere training voor je stuurmanskunsten op de weg. Ik vind een crosser ook prettiger om langere tochten de maken over de weg, zandwegen en bospaden. Ik vind het ook leuker en ik vind crossfietsen mooier om te zien dan MTB's.

Ik kom nooit echt in de problemen als ik met het MTB groepje meerijd. Hier in NL is het allemaal prima te doen. Maar het is wel zo dat een MTB is ontworpen als fiets voor het terrein en een crosser is een racefiets die op een aantal door de UCI goedgekeurde punten is aangepast om door de modder de scheuren.

Ik denk niet dat die Ridley of die Giant voor een prikkie weggaan en de Ridley is inderdaad een maatje te groot. Die Steffini kan misschien wel wat zijn maar ik vind dat geheimzinnige gedoe over de prijs wel een beetje raar. Je ook kan naar zoiets kijken: http://link.marktplaats.nl/m861985350

Of deze (niet lachen): http://link.marktplaats.nl/m847755567 die heb je in een half uurtje omgetoverd tot mooie crosser, alhoewel die misschien ook iets te groot is. De lengte is niet zozeer het probleem, die is vaak nagenoeg gelijk bij de 2 kleinste maten. Het is vooral de stand over hoogte die (zeker bij een crosser) voor pijnlijke momenten kan zorgen.
Campagnolo Ultra Dork

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 28 okt 2014 14:15

En toch zie ik het overgrote deel van de ensen op een crosser prutsen, en dank dan altijd: Had toch een mtb gepakt. Heb je vele malen meer lol.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 28 okt 2014 14:19

Ha! Zadeltasje. Dat mocht toch niet? ;)

Jij brengt het beter onder woorden dan ik, maar dat is ook een beetje wat ik zelf vond:
Cyclocrossen is ook een betere training voor je stuurmanskunsten op de weg. Ik vind een crosser ook prettiger om langere tochten de maken over de weg, zandwegen en bospaden. Ik vind het ook leuker en ik vind crossfietsen mooier om te zien dan MTB's.
Een crosser lijkt me prettiger voor wat langere fietstochten.

Tja...die Steffini is budgetsgewijs ook wel aantrekkelijk, het moeilijk vind ik random bieden...en dan aan een koop vast zitten terwijl je de fiets nog niet hebt kunnen uitproberen.
japiecarbon schreef:En toch zie ik het overgrote deel van de ensen op een crosser prutsen, en dank dan altijd: Had toch een mtb gepakt. Heb je vele malen meer lol.
Je hebt zo te zien niet al te hoge verwachtingen van mijn fietskunsten- plezier. Lol.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 28 okt 2014 14:26

Je zit natuurlijk nooit aan een koop vast. Bieden op marktplaats staat geheel vrij van een koop.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 28 okt 2014 14:35

Een langere mtb tocht doe ik liever op een mtd dan een crosser. Een crosser kom je na 2 uur echt gebroken af, een mtb rijd toch een stuk comfortabeler.

Plaats reactie