Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ultegra 6500 geratel na revisie

danielvdh
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 okt 2014 22:07

danielvdh 20 okt 2014 22:30

Dag allemaal,

Na lang op dit forum gekeken te hebben kon ik er vandaag niet langer onderuit om me eindelijk eens te registreren :D

Sinds kort ben ik mijn Van Tuyl VT740 met Ultegra 6500 triple groep aan het opknappen (voor het eerst). Het volgende heb ik gedaan:

Cassette vervangen (van ultegra 13-23 naar 12-25 voor wat meer variatie)
Derailleur schoongemaakt, wieltjes gedemonteerd en lagers schoongemaakt (G-Pulley wieltje zit boven)
Ketting vervangen (Ultegra 9 Spd)
Trapas vervangen (105 Octalink ivm niet meer leverbaar Ultegra, zelfde afmetingen)

Tevens is tijdens de werkzaamheden de voorderailleur los geweest.

Na montage van de onderdelen heb ik de volgende twee problemen:

1. bij het ronddraaien van de trappers, voornamelijk in de zwaardere versnellingen voel ik een soort trillingen in de aandrijflijn. Dit is ook merkbaar tijdens het fietsen. Ik kan het het best omschrijven alsof je op flinke noppenbanden over de weg rijdt; zo'n trilling voel ik in de trappers.. Wat kan dit zijn? Moet ik mijn derailleurwieltjes vervangen? Voor het vervangen maakte de groep aanmerkelijk minder geluid.

2. Ik krijg m'n voorderailleur niet lekker afgesteld. Ik probeer 'm dusdanig te plaatsen dat de bitenkant van de kooi zo'n 2mm over het grote voorblad scheert.
De stelschroeven zijn geen issue, echter als ik de kabel bevestig en op spanning breng, dan schakelt 'ie lastig naar het middenblad, en het buitenblad bereik ik bijna niet (tenzij ik d shifter helemaal naar rechts geduwd houd), en bovendien heeft de kettng dan de neiging vast te lopen tussen het blad en de binnenkant van de kooi.

Wie heeft er goede tips om een van deze issues op te lossen? :)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8518
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 okt 2014 18:33

http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
even naar beneden scrollen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

danielvdh
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 okt 2014 22:07

danielvdh 21 okt 2014 20:16

Bedankt. Die had ik inderdaad al gelezen. Het enige waar ik aan twijfel is dit: hij heeft het erover dat de BINNENkooi gelijk moet lopen aan de tandwielen, terwijl ik op andere sites lees dat de buitenkooi (of buitenkant van de kooi) dit juist moet.. wie kan dit uitsluiten?

danielvdh
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 okt 2014 22:07

danielvdh 26 okt 2014 20:54

Ok, het voorderailleur afstellen komt goed, rest nog het andere issue; het geratel. Ik hrb inmiddels de derailleurwieltjes vervangen voor Tacx wieltjes; dit helpt niet. Als ik de trappers laat rondgaan en mijn hand op de derailleur leg lijkt het getril / geratel voornamelijk bij het onderste wieltje vandaan te komen. Deze lijkt echter wel recht tov de ketting te staan. Hoe kan dit?

Plaats reactie