Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Handig of stom, remlicht voor (race)fiets?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 okt 2014 08:50

jsprbcn schreef: Precies, als je met >40Km/u in een paceline zit rem je af en toe iets bij om niet in het wiel voor je te komen, ik moet er niet aan denken telkens te zien wanneer mensen remmen, dat is schrikken inderdaad en gevaarlijk :roll:
Nee precies,
Wat ik wel zou willen zien is tijdens het klimmen een lampje dat gaat branden als iemand op zijn/haar kleinste verzet rijdt en probeert nog kleiner te schakelen. :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 okt 2014 09:02

Een remlicht op een fiets?

Klinkt als een oplossing voor een probleem dat er niet is. En daar zijn al genoeg voorbeelden van. En dan niet alleen fiets gerelateerd. Bij het remlicht op een auto kan ik zien dat een voorligger remt. Wat ik niet kan zien is hoe hard die remt. Dan zal ik toch meer in de gaten moeten houden. En zien hoe hard iemand remt is veel belangrijker dan zien dat iemand remt. Het enige nut van remlichten op een auto is om te zien dat een auto ver voor je aan het remmen is. Dan is daar kennelijk wat aan de hand. Maar van een auto die vlak voor me rijdt, zie ik ook wel dat die remt. Wel of geen remlicht.

Voor een fiets geldt ongeveer hetzelfde. Dat mini mini remlicht zou dan mij kunnen vertellen dat er een fietser 200 meter voor me aan het remmen is. Leuk voor in een afdaling. Maar in een afdaling rij ik al zo oplettend dat die info overbodig is.

ik zie echt totaal geen nut. Ik vind het getoonde model alleen maar lelijk.
Live fast; die young. mijn blog

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 09 okt 2014 07:32

niet nuttig mijn ineziens en volgens mij niet echt superhandig ook, bovendien voor mtb's met schijfremmen niet mogelijk (en dieschijfrem komt ook naar de racefiets) ...

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 09 okt 2014 08:16

Naar mijn idee nutteloos, je moet gewoon goed opletten, dan heb je dat lampje niet nodig. Daarbij, als je met voor remt dan zie je het lampje nog niet branden.

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 09 okt 2014 08:27

MarkVeenstra schreef:Nee precies,
Wat ik wel zou willen zien is tijdens het klimmen een lampje dat gaat branden als iemand op zijn/haar kleinste verzet rijdt en probeert nog kleiner te schakelen. :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 09 okt 2014 10:58

pwaverijn schreef:ik denk vooral dat (voorlopig) niemand snapt dat het lampje aan gaat omdat jij remt...
dus totdat het gemeengoed is geworden, lijkt het me nutteloos.

Inderdaad goed punt, automobilisten zullen er niets van snappen. Ik fiets trouwens in het schemer en donker met felle knipperende LED's onder het zadel. Dan gaat het verhaal sowieso niet meer op. Idee is goed alleen de uitwerking mist zijn doel.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 09 okt 2014 11:36

RVV schreef: Inderdaad goed punt, automobilisten zullen er niets van snappen. Ik fiets trouwens in het schemer en donker met felle knipperende LED's onder het zadel. Dan gaat het verhaal sowieso niet meer op. Idee is goed alleen de uitwerking mist zijn doel.
Het is eigenlijk helemaal niet toegestaan om knipperde verlichting op je fiets te hebben (ik vind zelf dat het erg afleidt).

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 09 okt 2014 11:37

Ik heb er even over nagedacht als beginnend (toer)fietser. Ik zie het nut eigenlijk niet zo. Als ik in een groepje fiets dan let ik constant op op zowel de mensen die voor me fietsen als nog een stukje verder vooruit. Ik moet eigenlijk constant mijn omgeving in de gaten houden en anticiperen. De kunst is dan denk ik om in te schatten wanneer de ander gaat remmen zodat het niet als verassing komt. Zo'n remlicht zal mij denk ik dus niet zoveel helpen.

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 09 okt 2014 11:52

Het is inderdaad veel veiliger om goed om je heen te kijken, veel verder dan jouw voorganger, dan te gaan staren naar een remlicht vlak voor je. Zo’n lampje leidt af en je bent sowieso te laat als je nog moet reageren wanneer het remlicht gaat branden. Gauw in de prullenbak met dit ding.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 09 okt 2014 12:33

Idd, en dan hopen dat degene voor je niet alleen met zn voorrem remt ;)

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 09 okt 2014 12:36

Om het nou gelijk naar de prullenbak te verwijzen....

In steden in het buitenland, waar weinig tot geen fietspaden zijn, kan ik me best voorstellen dat het voor achteropkomende automobilisten best handig kan zijn om te zien dat de fietser voor 'm gaat remmen.

Er zijn meer fietsers dan alleen de fietsers die op een zondag in een groepje over een dijje fietsen...

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 09 okt 2014 13:59

afrit13 schreef:Om het nou gelijk naar de prullenbak te verwijzen....

In steden in het buitenland, waar weinig tot geen fietspaden zijn, kan ik me best voorstellen dat het voor achteropkomende automobilisten best handig kan zijn om te zien dat de fietser voor 'm gaat remmen.

Er zijn meer fietsers dan alleen de fietsers die op een zondag in een groepje over een dijje fietsen...
Maak er dan een iets grotere unit van inclusief knipperlichten. :)

Plaats reactie