Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Handig of stom, remlicht voor (race)fiets?

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 07 okt 2014 20:14

Ik kwam zojuist op internet de Nano Brake Light tegen en kon daar op Fiets Forum nog niks over vinden. Het idee is supersimpel, namelijk een klein lampje dat je onder de arm van je rem schroeft en door druk op de kabel gaat branden als je gaat remmen. Het lampje is goekoop (8-10 euro op ebay) en het kan op eigenlijke elke fiets worden gemonteerd. Het is natuurlijk geen vervanging voor het achterlicht wanneer je in het donker fietst, maar mijn vraag is eigenlijk: Zien jullie hier het nut van in of is het wat jullie betreft een onnodige vinding? (waarbij enige onderbouwing natuurlijk welkom is ;) )

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 07 okt 2014 20:32

Mij lijkt dat het de reactietijd verkleint doordat je eerder doorhebt dat er geremd wordt.
Daarnaast vestigt het ook nog de aandacht op de reactie; goed plan m.i.

(hierna zullen wij ons aan de tucht van de velominati moeten onderwerpen :? )
Afbeelding

italfrk
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 10 okt 2010 16:12
Locatie: Tiel

italfrk 07 okt 2014 20:56

Bedankt voor de tip. Ik ga er gelijk twee bestellen.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 07 okt 2014 22:14

Ik heb zo mijn twijfels.
Als je met de auto op de snelweg rijdt zie je vaak files ontstaan omdat mensen gaan remmen, die daar achter remt harder die daar achter nog harder, die daar achter remt nóg harder.
Ook kan het een schrikreactie geven waarbij mensen uit gaan wijken, nét naar het gedeelte waar jij rijdt ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 07 okt 2014 22:55

ik denk vooral dat (voorlopig) niemand snapt dat het lampje aan gaat omdat jij remt...
dus totdat het gemeengoed is geworden, lijkt het me nutteloos.
accepteren kun je leren!

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 07 okt 2014 22:58

Bij de auto is het vaak gas of rem, terwijl er bij de racefietser veel vaker een uitrol is richting een verkeerspunt. Dan zou alleen op het allerlaatste moment het remlicht aangaan.

Kortom: Goed idee, maar niet echt toepasbaar in de wielerwereld.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 07 okt 2014 23:00

Eigenlijk niet zo'n slecht idee, als je met een op elkaar ingespeeld groepje fietst, is het minder nodig, dan bij een groep die je niet kent.
Aan de andere kant, ik heb niet eens een bel, is soms ook wel handig.
Hopelijk wordt het straks niet verplicht. ;-)
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 07 okt 2014 23:16

Gerboon schreef:Bij de auto is het vaak gas of rem, terwijl er bij de racefietser veel vaker een uitrol is
Duidelijk geen aanhanger van het nieuwe rijden ;)

Over het remlicht: nooit gemist, nooit in een situatie geweest waar ik denk dat het me had kunnen helpen. Maar wél goed om te weten dát het er is. En in een simpele vorm.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 07 okt 2014 23:21

pwaverijn schreef:ik denk vooral dat (voorlopig) niemand snapt dat het lampje aan gaat omdat jij remt...
dus totdat het gemeengoed is geworden, lijkt het me nutteloos.
Het principe van een remlicht kent iedereen, en vermoedelijk zijn we er zelfs op geconditioneerd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 07 okt 2014 23:25

campasuper schreef:Ik heb zo mijn twijfels.
Als je met de auto op de snelweg rijdt zie je vaak files ontstaan omdat mensen gaan remmen, die daar achter remt harder die daar achter nog harder, die daar achter remt nóg harder.
Ook kan het een schrikreactie geven waarbij mensen uit gaan wijken, nét naar het gedeelte waar jij rijdt ...
die twijfels heb ik ook, maar ik denk juist dat je pas schrikt als je zit te slapen of een zeer onervaren rijder bent.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 okt 2014 08:19

Remmen terwijl je rechtdoor rijdt moet je niet doen. Een remlicht geeft alleen maar schrikreacties waardoor mensen op eens besluiten ook maar te gaan moeten remmen. Had de 1e persoon iets gas terug genomen was er niets aan de hand geweest, remt die persoon wel dan staan ze een paar plekken daarachter al bijna stil.

Nutteloos ding, je ziet en hoort wel wanneer je moet remmen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 08 okt 2014 08:42

amclassic-fan schreef:Remmen terwijl je rechtdoor rijdt moet je niet doen. Een remlicht geeft alleen maar schrikreacties waardoor mensen op eens besluiten ook maar te gaan moeten remmen.
Precies, als je met >40Km/u in een paceline zit rem je af en toe iets bij om niet in het wiel voor je te komen, ik moet er niet aan denken telkens te zien wanneer mensen remmen, dat is schrikken inderdaad en gevaarlijk :roll:

Plaats reactie